Дизайнерите не спират да правят специални колекции, създадени за най-отбраните им клиенти, и точно в тях сякаш се крие спасението по време на пандемия
„По-често оставаме сами, мислим повече за себе си, за живота си. Тази година ни промени много“, споделя творческият директор на Dior Мария Грация Кюри. Сякаш тя, както и много други дизайнери, е имала неистова нужда от забавяне, тишина, отшелничество, в което вдъхновението се прокрадва като глътката въздух, от който модата имаше нужда. Не, темповете на бързата мода не са забавени, просто прелитат повече из онлайн пространството. Затова пък висшата мода излиза извън реалността, отвъд пандемията, за да напомни дори и на своите творци, че по време на криза имаме нужда от повече красота. Красота, която подарил на света самият Кристиан Диор след Втората световна война. Дал му цвят на този свят. Заместил черното със сиво, а бялото с розово. Върнал женствеността на момичетата, вдъхнал им усещането за жена.
Усещане, което има нужда да си върнем и ние, обличайки за пореден ден спортен панталон и суитшърт, които вечер вместо с малка черна рокля и съблазнителни токчета заменяме с пижама. Позагубихме формите си – и буквално, и преносно, но висшата мода този сезон ни пренесе в друга реалност, а може би просто в онази нормалност, която ни липсва, на женствеността ни също.
По време на Втората световна война сестрата на мосю Диор изчезва и тогава за първи път той се допитва до гадатели. Нещо, което ще превърне в традиция, търсейки отговори в нечии предсказания. Оттук обаче започва вдъхновението в последната колекция висша мода на Мария Грация Кюри за Dior, пресъздала магията на картите таро чрез изключително красиви тоалети. И тъй като дизайнерите не могат да показват творенията си в нормални условия и пред публика, Кюри избира да го направи чрез късометражен филм – Le Château du Tarot, за който отново се доверява на италианския режисьор Матео Гароне. Прави го и чрез една невероятна фотосесия, реализирана от българката Елина Кешишева.
И Виржини Виар, която пое руля от Карл Лагерфелд в Chanel, бяга от изолацията, пренасяйки ни под слънцето на Южна Франция, пресъздавайки истинска сватбена приказка, макар и сред декорите в Grand Palais, чрез новата колекция висша мода на легендарната модна къща. Столовете за гостите останаха празни с изключение на няколко, на които се бяха настанили част от посланиците на марката, сред които Пенелопе Крус, Марион Котияр, Лили-Роуз Деп и Ванеса Паради. Всички те, облечени в черно и с усещането, че някъде наблизо са и Коко Шанел с елегантното си цигаре, и Лагерфелд с тъмните си очила. В контраст на това черно обаче на подиума Виар успя да пресъздаде усещането за празник, за свобода, за красота и бохемския дух, който в момента сме заключили между четири стени. Направи го чрез елегантни рокли, обсипани с дантели и бродерии, с комбинации от цветове и венци от живи цветя, с които си представяме булки край брега на морето да казват „да“ боси на пясъка. „Обичам големите семейни срещи, когато няколко поколения се събират на едно място. Точно този дух усещам днес в Chanel, защото Chanel е семейство“, допълва Виар.
Да се наслаждаваме на момента, се опитва да ни научи Пиерпаоло Пичоли с новата колекция на Valentino. Така и я нарича – Temporal, като заедно с това иска да покаже, че дрехите, създадени с отношение и внимание, винаги ще надживяват времето, сезоните и тенденциите. С моделите си той подема вълната на полово неутралната мода, като подчертава, че висшата мода е за хората, а вдъхновението няма граници, нито пол. Модата също.
За сметка на това впечатляващи обемни и приказни рокли ни показа Джамбатиста Вали, който умее да развълнува женските сърца. Прави го за пореден път между пластовете от тюл и коприна, между волани и панделки, между ателието си в Париж и невероятния дух на Севиля, между дръзкия ритъм на фламенко и нежните валсове. И точно смесването на култури е вдъхновението на младия дизайнер, за когото настоящият момент е подходящ за заличаване на границите. Онези, които може да ни спират да пътуваме, но никога няма да ограничат въображението и фантазиите ни.
“Времената, в които живеем, ни принуждават да си останем вкъщи и да имаме ограничен социален живот, но стремежът към красота е вечен“, споделя Джорджо Армани, завърнал се в ателието си, за да покаже колекция висша мода за пролет/лято 2021. Армани, който всеки ден преоткрива Милано. Градът, който никога не е бил толкова празен. И въпреки че се наслаждава на тишината му, дизайнерът се надява, че скоро отново ще се върнем към нормалния ритъм на живот. „Липсва ми връзката с други хора. Сега започваме да разбираме кой е истинският лукс – свободата да се разхождаме, да пътуваме, да виждаме приятелите и близките си. Очаквам с нетърпение да я имаме отново“, казва дизайнерът.
Но докато Армани е ветеран в създаването на красиви колекции, ушити на ръка за отбрани клиенти, то за младия дизайнер Ким Джоунс този haute couture сезон беше реален дебют като творчески директор на Fendi. Той има нелеката задача да продължи наследството на Лагерфелд. Като начало всички говорят за неговото дигитално ревю, където в тоалетите му дефилираха топмодели като Наоми Кембъл, Кристи Търлингтън, Кара Делевин, Бела Хадид, Кейт Мос (за първи път на един подиум с дъщеря си Лила), актрисата Деми Мур, както и дъщерите на Силвия Вентурини Фенди – Делфина и Леонета. Въпреки звездното присъствие нямаше как красивите тоалети да не бъдат забелязани, а вдъхновението за тях Ким Джоунс споделя, че идва от романа „Орландо“ на Вирджиния Улф, както и от работите на нейната сестра – художничката Ванеса Бел. „Възхищавам се на начина им на живот, на свободата, която са си извоювали, и на изкуството, което са оставили зад гърба си“, допълва дизайнерът. Още едно доказателство, че красотата може и да не спаси света, модата също, но поне ни помагат да помечтаем за момента, в който отново ще облечем най-изящната си рокля, най-високите токчета и няма да крием яркочервеното си червило под маска. Дано!