Възходът на грозната мода

Какъв е смисълът на Crocs-овете, украсени със синтетични камъни, на кожените чанти-бананки, на бабешките пуловери, старомодния деним, десените като тапети от 60-те години и непропорционалните кройки

Текст Емил Христов

Вече няколко сезона тенденциите предизвикават представите ни за естетично. Кулминацията ще дойде следващата пролет, която ще пристъпи в жълти Crocs-ове и с чанта-бананка на кръста. Разбира се, грозната мода не е ново явление – паметта ни лесно извиква някои болезнени спомени от 90-те години и началото на хилядолетието. Защо обаче тя отново е тук?

Стилът, красивото и грозното винаги са били в сложни  многопластови взаимоотношения. Сякаш по подразбиране модата трябва да се стреми към красотата, но също така и да произвежда колекции и да налага тенденции сезон след сезон. Нови и нови дрехи и аксесоари, които ние пък трябва да поискаме да имаме. И го правим! Пожелаваме ги с ясното съзнание, че понякога те не са точно красиви…

В този свят на безгранично въображение и неизчерпаемо вдъхновение, който модата се опитва да създава отново и отново, нещо може да е едновременно красиво и грозно, без това да предизвиква дълбоки сътресения. В ретроспекция модата е преминавала и през цели зашеметяващо грозни периоди. Последните няколко сезона обаче говорим за тенденция.

Как така се наложи тя? Има ли зад нея някакво послание? Какви са причините за появата й? Какво кара модели, модни редактори, фотографи, стилисти, Instagram знаменитости, истински звезди и техните подражатели да обличат тези дрехи? Интернет, изчерпаното въображение и свръхконсумацията ли отново са виновници за всичко?

Нюанси на кафявото

„Нищо не може да е толкова скучно, колкото нещо красиво“, твърди белгийският дизайнер Дрийс ван Нотен. Понякога той започва работа върху колекция, като умишлено избира цветове, които не харесва, за да изследва възможните им комбинации и да изненадва.

Впрочем един от нюансите на кафявото, които понякога Ван Нотен употребява, става хит още преди Френската революция и досега е известен като caca dauphin, т.е. принцово лайняно. Наречен е на нюанса на нааканите пелени на престолонаследника Луи-Жозеф. Монархистите закономерно полудяват по него, а популярността му надхвърля границите на кралския двор…

Грозното, което е красиво, разбира се, има дълбоки традиции във Франция. От модата на принцовото лайняно до Balenciaga на Демна Гвасалия пътят е и дълъг, и кратък. Превъртаме няколко века само за да се убедим, че кичът и гротеската най-често се превръщат в тенденции точно тогава, когато обличат претенциите за някакво по-дълбоко закодирано послание – социално, че даже и политическо. Вивиан Уестууд неслучайно продължава да прави кариера от пънка…

Какво е по-дълбокото послание обаче в кича и грозната мода, които ни сервират за пролетта Gucci, Balenciaga, Vetements, Christopher Kane, Dries van Noten? Какъв е закодираният смисъл в Crocs-овете, украсени със синтетични камъни, в кожените чанти-бананки, в бабешките пуловери, старомодния деним, десените като шейсетарски тапети, непропорционалните кройки? Има ли смисъл изобщо?! Много повече въпроси, отколкото отговори…

Лошият вкус също е вкус

Отговорът е в числата. В броя последователи на Gucci, Balenciaga и Vetements в Instagram, в броя на феновете на техните последователи. И във факта, че дигиталната революция обърна нещата – списанията разбират от читателите си какви са тенденциите, а трендсетър може да бъде абсолютно всеки, включително и хора с много лош вкус. Той пък, лошият вкус, често е пропорционален на маниакалната нужда от внимание.

Грозната мода идва отдолу нагоре, днес всеки сам си е моден редактор. Класическите медии вече само догонват.

В работата на Демна Гвасалия, Кристофър Кейн, Алесандро Микеле обаче основен източник на вдъхновение сякаш е скуката, умората от правилните пропорции и хармоничните силуети. И тримата вече са показали, че могат да създават красота. Сега обаче правят тенденция не просто от грозната мода, а от баналната грозна мода.

Това, което преди беше тотално демоде, днес е хит точно защото е такова. Това е всъщност едно от възможните естествени развития на норм-кор-а, който превзе уличната мода през последните години. Аз го наричам „Облякъл си се като за Instagram”.

И това ще ни мине… Дотогава – едва ли ще имаме по-добра възможност все пак да ги пробваме тези Crocs-ове!

Spread the love
Tags from the story
More from divamagazine.bg
Вълшебното carré
Най-продаваният луксозен шал в света представя неразривната връзка на модата с изкуството...
Read More
0 replies on “Възходът на грозната мода”