„Киномания“ e тук, ето какво гледаме

35-тото издание на „Киномания“ стартира на 18 ноември и ще продължи до 5 декември.

Този месец София има все по-ясното усещане за кино, защото „Киномания“ 2021 вече е тук. Тази година „Киномания“ може да се похвали с прекрасна селекция от по-комерсиалното кино, което така и не стига до родните екрани, онези заглавия, за които само четохме и слушахме, че са обрали награди и адмирации на различни международни фестивали и, разбира се, много европейско кино и специален акцент върху френското кино. Изобщо – градът е кино, насладете му се!

Ето и нашата селекция от заглавия…

Паралелни майки

Новият филм на Педро Алмодовар ще открие тазгодишното издание на Киномания. В тази смълчана съвременна мелодрама две жени от различни поколения се оказват неразривно свързани след съвместното си пребиваване в родилното отделение. Те се озовават в мадридската болница при съвсем различни обстоятелства – при едната е случайност, при другата – травма. А тайната, криеща истината за връзката между Джанис и Ана, е завладяваща история за дълбока травма в историята на Испания. Персонажът на Крус е сложна личност – наранена, но пленителна героиня, която се озовава в морално и емоционално повдеждаща ситуация. Тя е разкрита в противовес на Ана, изиграна от сияйната дебютантка Милена Смит – актриса-откритие, която привнася осезаема невинност, болка и копнеж към този сложно изтъкан портрет на женствеността и майчинството. Може да гледате и късометражния филм на Алмодовар с Тилда Суинтън – „Човешкият глас“, който също горещо препоръчваме.

Френският бюлетин

Това е един от филмите, който очакваме още от миналата злощастна година. С отлагане, десетият филм на Уес Андерсън получи своята премиера първо на фестивала в Кан, а от този месец и по кината в цял свят. Действието на „Френският бюлетин“ се развива в измисления град Ennui-sur-Blasé, а историята се завърта около последния брой на европейското издание на Либърти, Канзас Ивнинг Сън – новинарски седмичник за теми от света на политиката, изкуството – високото и халтурата – модата, изтънчена кухня, питиета и разнообразни човешки истории от крайните квартали. Екипът на списанието, воден от Артър Хоруиц-джуниър, в ролята е любимецът на Андерсън – Бил Мъри, обръща поглед към три от най-известните си и интересни истории. Това е първи филм-антология за американския режисьор и ние вече сме нетърпеливи да го видим.

Домът на Gucci

Тази година е силна за режисьора Ридли Скот и това е втори негов филм, който получаваме само с месец разлика. Вдъхновен от шокиращата истинска история на империята зад италианската модна къща Gucci, филмът ще разкрие на зрителите какво означава да носиш това име, каква е неговата цена и колко далеч би стигнало едно семейство, за да получи контрол и власт. Ще станем свидетели на три десетилетия, изпълнени с любов, упадък, амбиция, предателства и отмъщение, водещи до трагичен край – убийство. В центъра на историята е чаровната и интелигентна Патриция, която е омъжена за Маурицио Гучи – внук на създателя на Gucci и един от наследниците на компанията. Докато навигира натовареното с изключително високи залози развитие на иконичната марка, Патриция се бори с всички сили за надмощие над основните фигури в семейния бизнес, включително нейния съпруг, хитрия му чичо Алдо, предприемчивия му братовчед Паоло и старомодния му баща Родолфо. Воден от цяло съзвездие изключителни актьорски таланти, сред които носителите на множество награди и номинации – Лейди Гага, Адам Драйвър, Джаред Лето, Джеръми Айрънс и живата легенда Ал Пачино, „Домът на Gucci“ ще ни потопи в един забележителен, изкусителен свят на богатство, стил и власт, зад който обаче се крие грозната истина за най- първичните и низки човешки страсти и въжделения.

Анет

„Фестивалът на френския филм“, както е наречена тази част от програмата предлага много и разнообразни заглавия, както от модерното френско кино, така и добрите стари класики. „Анет“ е от новите заглавия. Филм на режисьора Лео Каракс и филмът, който откри тазгодишния фестивал в Кан. Мелодраматичен и силно театрален, „Анет“ е една истинска оперета на кино. Ан е оперна примадона, а съпругът й Хенри е гневен шоумен, обожаван заради грубите си шеги. Двамата са дълбоко влюбени, но уникалните дарования на необикновената им дъщеря Анет разкриват нещо по-грозно и унищожително в сърцевината на отношенията им. Френският анархист-романтик Каракс се завръща, за да удовлетвори и провокира зрителите с неистово разрушаване на клишетата на филмовия мюзикъл, по сценарий и с песните на братята Рон и Ръсел Маел от култовата група „Спаркс”. „Анет“ съчетава визуална изтънченост и целенасочено популистка игра с жанровите кодове, което го превърна в един от най-обсъжданите филми на годината.

Белфаст

За три десетилетия филмова кариера, Кенет Брана ни пренесе от селенията на Хенри V до тези на Тор, преминавайки през убийствените интриги в Ориент Експрес. Действието на най-новия му филм се развива в доста по-реален и познат за този голям артист свят. Кръстен на родния му град, Белфаст е най-личният и въздействащ филм на Брана досега. Драма за израстването, ситуирана в края на 60-те години – бурен период за Северна Ирландия, Белфаст разказва историята на младия Бъди, преминаващ през работнически стачки, радикални културни промени и сектантско насилие. Бъди мечтае за бляскаво бъдеще, чрез което да се измъкне далеч от ежедневните проблеми. Докато това се случи обаче, той намира утеха в общуването с чаровните си родители и виталните си баба и дядо. Брана е създал филм, педантично точен в пресъздаването на конкретно време и място, а великолепните актьори изпълват всяка сцена с енергия, своенравие и сърцатост.

Герой

Новият филм на двукратния носител на „Оскар” Асгар Фархади е модерна морална притча за изкупление и уважение. След като преживява затруднения и не успява да изплати навреме свой дълг, Рахим се озовава в затвора. Когато ненадейно му дават двудневен отпуск за добро поведение, той използва времето, за да реши проблема си, разчитайки на добрата воля на своя кредитор. Нещата обаче не се случват както Рахим се надява. С тази завладяваща драма почитаният ирански режисьор Асгар Фархади се завръща на плодовитата филмова почва в своята страна. Заснет в културно значимия град Шираз, Герой“ разказва съвременна притча за морални дилеми и омаловажени ценности, с типичните за стила на режисьора енергичност и бавно нагнетявано напрежение. Работейки с перфектно подбрани актьори, майсторът Фархади отново прави от своя филм събитие.

Островът на Бергман

Форьо – шведският остров в Балтийско море, на който дълги години е живял и снимал много от великите си филми Ингмар Бергман, отдавна се е превърнал в място за поклонение от страна на киноманите. Младата режисьорка Крис и по-възрастният й съпруг – вече утвърдения в занаята Тони, са резиденти по творческа програма на острова, където освен че отдават почит на майстора, се усамотяват и всеки работи по своя сценарий. Миа Хансен-Льове деликатно наблюдава нарастващите разочарования в двойката, отдавайки почит към Сцени от един семеен живот“ на Бергман. С впечатляващ повествователен обрат, сякаш повлиян от „Персона, тя трансформира филма в магически романтично-еротичен лабиринт. Крипс и Рот изразяват болките на брачната интимност с трогателна лекота. Майсторската режисура на този филм напомня, че Бергман, често осмиван като поет на страданието, е бил също и гений на комедията.

Най-лошата личност на света

30-годишна жена е насред екзистенциална криза, докато се лута между кариерата, романтичните си избори и нежеланието за самоопределение. Юлие не е човек, склонен на обвързване. Виждаме я на 30-ия й рожден ден, на ръба да зареже дългогодишния си приятел. Скоро разбираме, че емоционалното непостоянство е най-сигурната й характеристика. Дори и да изглежда леко фрустриращо в началото, отказът й да се впише в клишета започва да ни харесва, макар тази нейна съпротива да й коства скъпо. Йоахим Трир демонстрира уникалната способност да улавя новите възможности, предоставени от младостта, в цялата им завладяваща еуфория. Импулсивно посещение при потенциален нов любовник се превръща в една от най-романтичните и магически сцени в киното напоследък. Това, което прави Юлие толкова очарователна героиня, е екзистенциалният й отказ просто да приеме това, което й се случва. Несъкрушимата й независимост я прави духовна родственица на персонажа на Жан Моро от Жюл и Жим, но тя е напълно оригинална личност. Усилията й да намери себе си превръщат Юлие в незабравим персонаж.

Маестро Енио Мориконе

Завършваме нашата селекция с един документален филм от един майстор за друг майстор. Джузепе Торнаторе разказва с думи, кадри и музика за Енио Мариконе. „Маестро Енио Мориконе“ е портрет на най-популярния и плодовит филмов композитор на XX век, най-обичан от световната публика, двукратен носител на „Оскар” и автор на над 500 незабравими филмови партитури. Филмът представя маестрото чрез свидетелства на артисти и режисьори, работили с него, чрез неговата музика и уникални архивни кадри. Маeстро Енио Мориконе разкрива и по-малко известни факти за великия композитор. Такива са неговата страст към шаха, тайнствено свързан с музиката му. Както и произхода от реалния живот на някои от неговите музикални хрумвания, като рева на койота, вдъхновил го за основната тема на „Добрия, Грозния и Лошия“. Непрестанната склонност към изобретяване е провокирана от постоянната му любов към абсолютната музика и неуморното му експериментиране.

Spread the love
More from Зорница Аспарухова
Андрю Скот: Обичаният мистър Рипли
„Има толкова много неща, които дебнат и се крият“, казва ирландецът Андрю...
Read More
0 replies on “„Киномания“ e тук, ето какво гледаме”