Неуморната Хелга

Една от най-значимите колекции съвременно изкуство в Европа се нанесе в създадено по мярка за нея архитектурно бижу в испанския град Касерес

Скоро след началото на глобалната пандемия галеристката Хелга де Алвеар първо дари един милион евро за медицински научни изследвания, а тази година откри дългоочаквания си музей с една от най-богатите колекции  съвременно изкуство в Европа.

Показателен за значимостта на фигурата на 85-годишната галеристка Хелга де Алвеар е фактът, че официалното откриване на нейния Музей за съвременно изкуство (Museo de Arte Contemporaneo Helga de Alvear)в испанския град Касерес в края на февруари се превърна и в първото официално събитие за кралската фамилия за годината извън Мадрид. Макар да е дискретна и едва разпознаваема за широката публика извън арт средите дори в Испания, родената в Германия Хелга де Алвеар е едно от водещите имена в световното изкуство. Колекцията й надхвърля три хиляди произведения, сред които творби на Гоя, Пикасо, Кандински, също и на неизвестни досега артисти, чийто потенциал Хелга успява да усети и да развие. През последните десет години част от колекцията й вече заемаше реновирана модернистична сграда в Касерес, в област Екстремадура, но сега се добавя зрелищно архитектурно бижу, създадено специално по мярка от известния архитект Емилио Туньон. Така безспорно една от най-добрите колекции  съвременно изкуство в Европа вече обитава сграда, която още с откриването си влезе директно в хитлистите с най-значимите архитектурни проекти в света, като получи и наградата Architecture MasterPrize за културна сграда.

Музейният кампус надхвърля десет хиляди квадратни метра, от които три хиляди изложбена площ. Всичко специално е адаптирано към нуждите на разнообразната колекция, която Хелга де Алвеар дарява на област Екстремадура. Мащабите на събираната цял живот колекция, която продължава да расте, си проличават още в първата изложба. В нея са включени двеста творби, или само пет процента от общите фондове. Избрани са широкоформатни инсталации, скулптури, живопис, видеоарт и фотография от артисти като Олафур Елиасон, Луиз Буржоа, Ай Уейуей.

От любов към изкуството

Хелга Мюлер е родена през 1936 г. в германския град Кирн, област Рейнланд-Пфалц, в заможно индустриално семейство. Спомня си, че като дете обичала да събира камъни, които намирала в река Нае, и че вероятно формите, текстурите и цветовете на тази първа колекция от естествени предмети са проправили пътя за по-късното й влечение към абстрактното изкуство.

Хелга учи в Германия, след това в Лозана, Женева, Лондон. 21-годишна заминава за Испания, за да научи езика. Скоро се запознава с архитекта Хайме де Алвеар, а историята им по думите й е любов от пръв поглед. Женят се година след това и остават заедно над половин век до неговата смърт. Тя завинаги избира неговото фамилно име вместо своето. Днес заедно с трите й дъщери са решили, че колекцията няма да бъде делена между тях, а ще запази своята цялост.

Семейството често посещава музея „Прадо“, където Хелга се влюбва в произведения на артисти като Гоя. Тогава още няма и представа, че ще придобие първото издание на неговите „Капричос“ десетилетия по -късно. Началото на своята колекция поставя през 1967 г., когато се запознава с известната галеристка Хуана Мордо, от която научава тънкостите в занаята. През 1995-а Хелга отваря собствена галерия върху деветстотин квадратни метра близо до музея „Рейна София“ в Мадрид. Тогава съвременното изкуство под формата на фотография, видео и инсталации е още в своя зародиш в Испания. Самата тя се превръща в една от най-видните деятелки в тази област, а списание Art Review я класира сред стоте най-влиятелни личности в света на международното изкуство. Получила е множество награди и признания: златен медал за заслуги в изобразителното изкуство от Министерството на културата на Испания, Кръста на Ордена за граждански заслуги на Германия.

За нея казват, че е странна птица в арт средите, защото играе ролята едновременно на галеристка и колекционерка. Споделяла е, че буквално е пристрастена към изкуството и често купува импулсивно. Все пак, за да не бъде нелоялна конкуренция на собствените си клиенти, за себе си купува творби чак когато другите желаещи са приключили с избора. Случвало се е на арт панаир Хелга да купи голямата част от произведенията на собствения си щанд.

Новият музей в Касерес сбъдва една от големите й мечти:да спомогне за демократизиране на достъпа до културата по приобщаващ начин и да даде възможност хората да развият своята чувствителност към съвременното изкуство.

Spread the love
Публикувано от
Още от Иво Харалампиев

Защо бутилка AurumRed струва 25 000 евро

Лунните цикли, енергията на ветровете, пречистената с озон вода и лозя в...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ