„За да не старее душата, трябва да сте винаги влюбени”, казва Джейн Фонда. На 83 години тя продължава да подчинява живота си на елегантния шик и на безжалостната енергичност
Текст Ина Иванова
Помните я от вездесъщите видеокасети с аеробика, които изваяха телата на стотици жени и обезсърчиха още толкова; от младежките й филми под режисурата на Роже Вадим и Сидни Полак; от зрялата й смелост да пародира филмовия си образ на кукличка.
Джейн Фонда е еманципирана, смела и умее да се адаптира. Знае как да изкушава, но и как да убеди света да се съобразява с нея. Характерите на героините й сякаш преливат в реалния й живот, където тя е едновременно разкрепостена и напориста, но също уязвима и мислеща. Родена на 21 декември през 1937 г. (да, трийсет и седма!), днес на славните 8, Джейн е вдъхновение за поколения жени. И мъже.
На барикадата
Нюйоркчанка по място на раждане, неизтощимата Фонда е космополит по дух. С хъс защитава каузи, които са далеч от популизма.
В края на 60-те години на върха на славата си не се колебае да се обяви открито срещу войната във Виетнам, а малко по-късно и за правата на индианците в Алкатрас. Пламенна активистка, Джейн поддържа дори лявата терористична организация „Черните пантери”. През 2016 г. отпразнува 79-ия си рожден ден, като протестира срещу изграждането на нефтопровода Дакота Аксес Пайплайн.
Провокативна и противоречива, Джейн Фонда е неизтощима както в социално-политическия си живот, така и в киното. И сякаш почти винаги успява да изпревари времето си.
Дъщеря на неотразимия Хенри Фонда, тя израства в актьорските среди. Сестра е на Питър Фонда. В кръвта и на двамата са смесени английски, френски, шотландски, холандски и норвежки гени. Слабо известен е фактът, че я кръщават на Джейн Сиймур в чест на третата съпруга на крал Хенри VIII, която й е далечна родственица по майчина линия.
Първото появяване на сцена за малката Джейн е заедно с баща й в благотворително представление през 1954 г. Само пет години по-късно, едва на 12, тя губи майка си Франсис, която се самоубива в психиатрична клиника. Новата съпруга на Хенри Фонда е само с девет години по-възрастна от дъщеря му. Години по-късно Джейн признава, че като момиче заради стремежа на баща си към непостижимото съвършенство и постоянните критики, които й отправял, е развила булимия. „Перфекционизмът е погубващ”, казва тя.
Време, за да се обикнеш
Жестока към тялото си, Джейн дебютира на голямата сцена като модел. Два пъти е корица на сп. „Вог”. Дъщеря на секссимвол, самата тя бързо се превръща в такава. И до ден днешен уклончиво не съобщава точните си мерки, но фигурата й е запазила изумителните си пропорции. А очите й – живия си морскосин блясък.
„За да не старее душата, трябва да сте вечно влюбени – твърди с усмивка Джейн. – Но е нужно наистина много време, за да се обикнеш такава, каквато си. На мен лично ми бяха нужни повече от 60 години. Нещата изглеждат доста страшничко, когато ги гледаш отвън, но когато си вътре в тях, са прекрасни. С времето се чувстваш все се по-добре. Ако на 20 или на 30 някой ми беше казал, че на 70 ще съм много по-щастлива, нямаше да му повярвам.”
Фонда никога не си е спестявала предизвикателствата. Дебютира в киното през 1960 г. (в комедията Tall story) с малка роля на студентка. Истинският пробив обаче се случва пет години по-късно с уестърна „Кет Балу”. По същото време тя обръща гръб на славата си на старлетка, напуска Холивуд и смело заминава за Европа, за да спечели известност. Вече не като дъщерята на Хенри Фонда.
Травмата Роже Вадим
Именно във Франция среща Роже Вадим – след дълго ухажване от продуцентите на режисьора Джейн накрая склонява да се срещне с него. Подразнена е от славата му на съблазнител и създател на сексбомби. „Аз съм сериозна драматична актриса, играя роли на проблемни жени”, е инатливата й позиция. На първата си работна среща с Вадим отива без грим и по джинси. Опонира му непрекъснато. Малко след това, по време на снимките на „Въртележка”, двамата все пак установяват, че са влюбени един в друг. Джейн Фонда става съпруга на Роже Вадим.
С култовия режисьор я свързва трудна и както десетилетия по-късно признава тя – травмираща връзка. Джейн отказва да следва модела на мечтаната жена, наложен вече от Бриджит Бардо. Първият брак на Роже Вадим всъщност е именно с Бардо и режисьорът успява да извае образа й на секссимвол. Бриджит прави главозамайваща кариера. След развода и двамата запазват приятелски взаимоотношения. Французинът с руски дворянски корени има син от още една прима на световното кино – Катрин Деньов.
Години по-късно той казва, че по онова време основният проблем на Джейн Фонда била сянката на великия й баща. Дългокраката и фина Джейн обаче вече е получила „Златен глобус” за най-обещаваща млада актриса. Ето какво твърди Роже Вадим в интервю пред Елдар Рязанов: „В Париж тя успя. Когато напусна Франция, за да се върне в САЩ, влезе в Холивуд вече като Джейн Фонда. Моите филми я направиха звезда!”
Спомените на Джейн обаче са доста по-болезнени. В биографичната си книга, издадена през 2005 г., тя разказва, че за да достави удоволствие на съпруга си, се е съгласявала да споделя леглото им с други жени.Понякога в съвсем буквалния смисъл на думата – едновременно. В тройка и други конфигурации.