Кожа от гъби или от кактус, биопрежда от рициново масло – дрехите ни стават все по-толерантни към околната среда
Модните компании продължават да намират алтернатива на материите, довели до това въглеродният отпечатък на индустрията да е по-висок от този на самолетния и на морския транспорт, взети заедно, както обяви Business Insider още миналата година. Освен това модата е вторият най-голям потребител на вода, а в същото време неразградимите материали като полиестера, който се съдържа в над 50% от дрехите ни, водят до замърсяването на океаните. Последната една година изостри вниманието към тези проблеми и заради пандемията от Covid-19, а някои от най-големите компании вече отговарят адекватно на новата вълна устойчива мода, която трябва да премине не на една, на още доста нива нагоре, за да бъде нещо повече от модерно наименование.
„Голяма част от най-големите модни компании все още не знаят или не разкриват произхода на своите продукти и липсва прозрачност на действията в тази посока. Това създава трудности при измерване на въздействието на индустрията върху околната среда“, пише в доклада на The Business of Fashion – The BoF Sustainability Index, публикуван през март тази година. Според него две трети от компаниите се стремят към осигуряване на материали от сертифицирани източници, като например в Adidas през изминалата година са произвеждали памук, много по-устойчив от този от 2018-а.
Според доклада обаче най-голяма прозрачност в производството осигурява конгломератът Kering, поне що се отнася до луксозния сегмент. Затова не е изненадващо, че Stella McCartney като част от този конгломерат и като бранд, фокусиран върху устойчивостта, представи в новата си колекция дрехи от кожа, направена от гъби, по-точно от мицел. Материята наподобява традиционната кожа на външен вид и усещане, а Stella McCartney я претворява в черно бюстие и панталони, изработени на ръка.
Hermès пък изработиха чанта от имитация на кожа, направена от калифорнийската компания MycoWorks пак на основата на мицел от гъби. Френската модна къща ще пусне нова серия на пътническата си чанта Victoria от същата материя, съобщи Business of Fashion. Наскоро Balenciaga и Alexander McQueen обявиха, че спират да използват кожа в колекциите си, а като част от Kering вероятно също ще се насочат към този иновативен заместител.
От по-масовите брандове непрекъснато развитие в своята устойчивост показва шведският H&M, който тази пролет представи новата си концепция Innovation Stories – поредица от колекции, вдъхновени от иновациите в производство, материи и дизайн. В първата – Science Story, марката за първи път използва материалите EVO by Fulgar® – биопрежда, получена от рициново масло, и Desserto – растителна веган алтернатива на кожа, създадена от кактус, която е cruelty-free и в производството й са използвани по-малко водни ресурси. „Нашата нова концепция продължава пътя на H&M към устойчива и кръгова мода. Innovation Stories ни позволява да се развиваме, като същевременно създаваме актуални и устойчиви във времето модели, надявайки се нашите клиенти да ги обикнат и да ги носят с гордост“, споделя Ела Сосорси, концептуален дизайнер в H&M. Модната компания лансира и втората колекция от поредицата – Color Story, в която са използвани авангардни техники за боядисване чрез биотехнологии и растителни пигменти с цел по-малко негативно въздействие върху околната среда. „Colorifix например е първата компания, използваща естествен биологичен процес за производство и задържането на пигментите върху текстила“, допълва Ела Сосорси.
Въпреки това има още много стъпки, които предстои да бъдат направени в тази посока. В доклада на BoF се посочва, че модните марки все повече си сътрудничат с компании, фокусирани върху разработване на материали на базата на земеделски практики, които едновременно с това се грижат за опазване на биологичното разнообразие. „Но тази област все още е в зародиш и е необходима още работа, за да се ангажират и да се стимулират всички заинтересувани страни и да се постигнат желаните резултати“, пише в доклада.