Ханан Безович не е типичният инфлуенсър с гигантски гардероб или нестандартна визия. Той не продава външния си вид, а личността и проницателността си. Затова и повечето негови последователи дори не знаят истинското му име.
За модните гурута в Инстаграм той е познат като @ideservecouture (заслужавам висша мода – б.а.). Измисля името си с помощта на своя приятелка. „Тогава профили като Diet Prada и Fat Anna Wintour бяха в разгара си и трябваше да измисля нещо по-добро”, казва той. Безович създава профила в началото на пандемията в стремежа си да предизвика у своята аудитория малко радост и смях. Избира Инстаграм, защото там най-лесно общува и изразява идеите си. “Фейсбук е в миналото, а в Инстаграм всеки може да открие хора със сходни на своите интереси“, обяснява той. Днес Ханан радва 103-хилядната си армия от последователи със своите сторита, постове и видеата на живо, в които коментира ревюта и модни явления. Признавам си, че често следя всяко от тях и с удоволствие участвам в дискусиите. И те всеки път ме карат да мисля, че най-сетне е настъпила
НОВА ЕРА В МОДНАТА КРИТИКА
Преди да посвети цял акаунт на модната си мания, Ханан започва това начинание в личния си профил. „Там говорех за дрехи от червения килим и любовта си към творенията на Александър Маккуин. Но се обръщах към грешната аудитория, защото леля ми би си помислила, че „Вдовиците на Кълоден“ (жените на загиналите от Якобитското въстание от 1745 г. в Шотландия – б.а.) не е колекция на Маккуин, а филм от 80-те – разказва през смях Безович. – Затова смених стратегията си и така се роди @ideservecouture. Започнах да споделям какво ми харесва и какво не, както и кой тоалет от червения килим ме е оставил без дъх.“
Ханан израства в Хърватия, където учи мениджмънт, преди да се премести в Щатите и да се занимава с хотелиерство. Според описанието му в Инстаграм той има докторска степен по правене на мемета, магистърска – по безобидни закачки, и майнър по мода. Както сам казва, той е тепърва изгряващ моден експерт, който споделя знанията и проучванията си в модата със своите последователи.
Въпреки широките си познания Ханан предпочита да не бъде наричан критик. „Проучвал съм много, чета редовно за модата и не спирам да го правя и днес. Но въпреки това предпочитам да не ме наричат критик, а по-скоро коментатор“, разказва той. Известният френски моден журналист Лоик Прижен пише, че без критика модата би приличала на футболен мач (или още по-лошо – на игра на крикет). Мач, който никой няма да разбере. За щастие, критиците също като футболните коментатори съществуват, за да назовават играчите, залозите, шампионите и постиженията. Безович е представител на новата генерация критици, чиито профили в социалните мрежи са техните медии, журналистическата им етика се опира само на автоцензура, а гледната им точка е свежа, информирана и понякога дори подигравателна. Те може да са всичко в едно – байъри, социолози, академици или просто пристрастени към модата зубрачи. Те олицетворяват настъпването на златната ера в модната журналистика, страняща от безкритичното препредаване на прессъобщения и сервираната ѝ на тепсия информация, без да ги анализира.
Ханане
ПО-СКОРО ЗУБЪР, ОТКОЛКОТО КОНСУМАТОР
на модата. Неговият глас винаги отеква в Инстаграм благодарение на компетентния и забавен начин, по който критикува индустрията. Открито говори за нейните проблеми (като липсата на креативност), но винаги с усмивка. Мина доста време, откакто студенината и грубото отношение в стил Ана Уинтур се възприемаха за нещо готино. „Лошите хора обикновено са и най-шумните – казва той. – Модата няма добра репутация в това отношение и учтивостта и отзивчивостта несъмнено са слабо звено. Обединява ни любовта към модата, но снобизмът, суетата и елитарността ме отвращават. Вече сме 2022-ра и няма място за това.“ Но за индустрия, пропита от его и непукизъм, изкореняването на проблема няма да се случи за една нощ.
Освен на липсата на креативност модата трябва да обърне внимание и на други неща като това, че е вторият най-голям замърсител след петролната индустрия. „Най-същественият проблем е, че модата не се интересува особено от случващото се около нея. Доста иронично, нали – казва Ханан. – Браншът е толкова вглъбен в себе си, че 95% от марките наистина не се интересуват от проблеми като чистотата на околната среда и устойчивостта. Думата diversity (разнообразие – б.а.) често се използва, но само защото е модерна. И това нямаше да бъде така, ако потребителите в социалните мрежи не го изискваха от брандовете.“
За две години Безович си спечелва над сто хиляди последователи, включително и покани за някои от най-известните модни ревюта. Някои брандове като Rick Owens пропускат да го поканят, а той от своя страна редовно го иронизира в социалните мрежи по най-очарователния начин. По време на Седмицата на модата в Париж дори успява да го заговори и директно го пита защо не е получил покана. Ако не познаваш Ханан, би си помислил „Що за нахалник се мисли този?“, но всъщност добротата и чувството му за хумор са пословични и няма как да не се разсмееш.
РЕЦЕПТА ЗА ДОБРО МЕМЕ
„Иска ми се да мога да кажа, че има определена формула за добро меме, но не мога – споделя ми той. – Обикновено идеите ми идват на момента, а най-добрите мемета винаги са ориентирани около голяма модна новина. Правя ги така, че всеки да може да ги разбере и да намери нещо забавно в тях.“ По време на конференция на Istituto Maragnoni Ханан казва: „Ако дадено меме не ви разсмива, значи просто не става. Мисля, че хората ги подценяват, едно добро меме може да те отведе далеч за разлика от традиционните рекламни кампании.“ И това е така, защото няма човек, който да не обича да се смее. Но Ханан никога не стига до крайности и запазва добрия тон, въпреки че редовно критикува брандове или хора. На прицел най-често попадат творческият директор нa Dior Мария Грация Кюри, дизайнерът Филип Плейн и Кристиан Сириано.
На този етап Безович не се изхранва от своя акаунт. Това му дава и пълна творческа свобода, без да зависи от рекламодатели, какъвто е проблемът при големите западни модни издания. „Не използвам други канали освен социалните мрежи. В Инстаграм мога да изразя какво чувствам и мисля, защото познавам добре аудиторията си. TikTok също е чудесна платформа, но има своите особености. В сторитата на Инстаграм можеш да изпаднеш в подробности, докато в TikTok трябва да синтезираш мисълта си под три минути.” Друга подценявана социална мрежа за модна критика е Туитър, – там Ханан има малко над 5 хил. последователи – зараждат се много интересни разговори и анализи.