Ханан Безович: Отвратен от снобизма, суетата и елитарността

РАЗГОВОРИТЕ ЗА МЕТАВСЕЛЕНАТА

стават все по-разпалени, но Ханан смята, че хората няма да се изморят да обличат новите си дрехи и да усещат материята върху кожата си. Когато преди две години пандемията принуди брандовете да представят колекциите си изцяло онлайн, Безович е убеден, че това няма да продължи дълго. „Модата не обича промяната и е създадена да оживява пред очите ти, а това се случва най-добре при ревютата на живо – споделя той. – Освен това хората от модния бранш имат нужда да се виждат, да общуват. Това наистина е събитие, което се усеща като посещение на концерт на любимата ти група. Получаваш енергия, която не можеш да усетиш от екрана.“

Но Ханан няма против и дигиталното проследяване на събитията, защото любовта му към модата се заражда именно онлайн. „Все пак има няколко марки, които трябва да се придържат към дигиталния формат. Mugler е първата, която ми идва на ума. За тях този формат работи, защото носи енергия, която не можеш да предадеш чрез ревю на живо. Друг добър пример бяха дигиталните ревюта на Върджил Абло за мъжката линия на Louis Vuitton. При него имаше много повече от просто дрехи. А в началото на пандемията Valentino показа нова колекция висша мода с онези 20-метрови рокли (Дженифър Лопес бе облечена със също толкова дълго палто от въпросната колекция на концерт на Таймс Скуеър по случай настъпването на 2021-ва – б.а.). Но времената се менят и трябва да сме готови да си купим чанта на Prada от магазина им в метавселената.“

Ханан избягва да казва, че дадено модно шоу е било ужасно. „Определено има ревюта, които не ми доставят удоволствие. Но причината често е свързана с това, че аз не съм сред основните клиенти на дадения бранд, което е нормално. Стремя се да мисля как бих подобрил и как аз бих направил дадена колекция и на базата на това отправям критиките си. – За да не стане за смях даден бранд, като бъде възпят в прословутите му мемета, ревюто трябва да постигне баланс между креативност, кастинг на моделите, сценография, музика и уау моменти. – Прекарвам целия си живот, гледайки мода в интернет. Нека си го кажем честно, повечето от нас наблюдават какво се случва по този начин и следим нещата отстрани. За да се промени даден бранд, трябва да се случат две неща: да имат материална изгода от въпросната промяна или да се случи скандал – нещото, от което най-много се страхуват всички.“ (Както стана с Dolce & Gabbana и  Alexander Wang – б.а.).

 „Трудно е да ме удовлетвориш, когато говорим за модно ревю – признава Ханан, без да влага излишна претенция в думите си. – Но от ревютата есен-зима 2023 два пъти останах безмълвен – от колекциите на Balenciaga и на Versace. Причините обаче бяха различни – при Balenciaga имаше исторически момент заради изкуствената буря, в която моделите се разхождаха.“ (Освен това творческият директор на марката Демна Гвасалия намери начин да покаже позицията си относно войната в Украйна, като подари тениски с украинското знаме на всички присъстващи и прочете стихотворение на украински преди началото на ревюто – б.а.). „Всички бяхме омагьосани – спомня си Ханан. – От ревюто на Versace няма да забравя финала. Когато всички модели излязоха на подиума, бяха скрити от големи черни прегради, които се вдигнаха, и зазвуча песента Attitude на Lewis OfMan. Цялото помещение се превърна във Versace. Не бих могъл да го обясня по-добре, но въздухът беше във формата на златна Медуза Горгона, разбирате ли? Накрая от нищото се появи Донатела. Мразя думата култов, но това шоу наистина беше култово.“ От най-новите колекции Ханан се прехласва по тази, създадена от Оливие Рустен за Jean Paul Gaultier. „Принуди ме да ахна по най-хомосексуалния възможен начин, на който съм способен, а това не се случва често.“

ПРОБЛЕМЪТ ПРИ ТРАДИЦИОННИТЕ МЕДИИ

По думите на Ханан „традиционните медии не се интересуват от модата в дълбочина, а гледат само върха на айсберга. Важни са, когато става въпрос за съобщаване на факти, но липсва критичното им мнение“. Профили като @ideservecouture в Инстаграм определено не са ограничени откъм свобода на словото. Те нямат проблем да осъждат творенията на Dior или Chanel, защото въпросните брандове не са техни рекламодатели. А точно такъв е казусът при големите западни модни издания, длъжни да съобразяват съдържанието с компаниите, които ги хранят. „В социалните мрежи се обсъждат всякакви теми, включително и модни. Не говоря за прехласването по поредния тоалет на Кендъл Дженър или по това колко е красива Бела Хадид. В социалните мрежи можеш да попаднеш и на много анализи на модата в дълбочина.“

И така Ханан не се свени да критикува нещо, което не харесва – рядко срещано явление в света на модата, където обикновено всичко е представено с наивна доза екстаз и без достатъчно критична мисъл. „Не разбирам защо браншът толкова се страхува от критиката. Всяка компания избягва лоши отзиви в пресата и противоречия – искрен е той. – Но не бива да ви порицават за това, че имате мнение за дрехите или за дизайнера. Някои марки ме потърсиха, защото си мислят, че искам да опетня някого. Това е най-голямата грешка! Аз съм тук, за да говоря за мода и да бъда искрен. Когато присъствах на едно парти, едни пиар специалисти ми се усмихнаха и ми казаха: „Само не ни укорявайте в Инстаграма си!“ Казаха го на шега, но във всяка шега има поне 50% истина!“

Каквото и да се случва, индустрията никога няма да бъде същата след появата на такива чаровни лидери на мнение. „Колкото и да критикувам модата, аз я обичам – казва Ханан с най-искрената усмивка. – Модата се нуждае от още внимание и гледни точки. Говорим за нея сякаш вратите ѝ са винаги затворени. Дори да е било така,  време е да ги отворим! И ако няма свободно място за вас, просто си го направете!“

Spread the love
Tags from the story
More from Ина Иванова
Зендая с прекрасна винтидж рокля на премиерата на „Euphoria“
2021 определено беше годината на Зендая. Дори да говорим само за червения...
Read More
0 replies on “Ханан Безович: Отвратен от снобизма, суетата и елитарността”