(Анти)принцесата на модата

Даян фон Фюрстенберг не само създаде легендарната рокля „прегърни ме”, но и ни научи на любов към себе си

„Не знаех какво искам да работя като порасна, но знаех какъв тип жена искам да стана – независима жена, жена, която плаща сметките си, жена, която управлява собствения си живот. И направих всичко възможно да се превърна в такава жена.“

Когато говорим за Даян фон Фюрстенберг, титлата „принцеса“ и фамилията, спомен от бившия ѝ съпруг, всъщност са доста подвеждащи. Даян е далече от това, с което сме свикнали да свързваме принцесите – безпомощност, глезотии и живот в бонбоненорозова идилия. В известен смисъл тя дори е антипринцеса – не само защото държи на своята независимост, не само защото създава дрехи за работещи и активни жени, а и защото животът ѝ е филм с върхове и спадове, съвсем не идиличен, но за сметка на това интересен.

Началото

Даян Симон Мишел Халфин се ражда на 31 декември 1946-а в Брюксел в семейството на румънец и гръцка еврейка. Майка ѝ е оцеляла от Холокоста и точно тя е тази, която учи малката, че „страхът не е опция“. Непреклонният дух се предава и на дъщерята. Години по-късно тя на свой ред ще вдъхновява и дава кураж на жените – с работата си, с думите си, с личния си пример.  

Даян се радва на безоблачно детство и посещава най-добрите училища в Европа – Брюксел, Оксфорд, Мадрид. На 18, докато учи икономика в университета в Женева, тя среща принца – метафорично, но и съвсем буквално. Егон фон Фюрстенберг е най-големият син на немския принц Тасило цу Фюрстенберг и италианката Клара Аниели, наследница на автомобилния магнат FIAT. След 4-годишна връзка двамата се женят въпреки възраженията на семейството на принца заради еврейската кръв на булката.

За разлика от много други момичета обаче да бъде принцеса не е съкровената мечта на Даян. „В мига, в който се съгласих да стана жена на Егон, вече знаех, че ще имам собствена кариера –  казва тя пред медиите. – Исках да бъда личност, не просто момиче, което си е намерило богат съпруг.“ Младото семейство се премества в Ню Йорк, където се раждат двете им деца – Алекзандър през 1970-а и Татяна през 1971-ва. Принцът и принцесата Фон Фюрстенберг са във вихъра на светския живот в обкръжението на кралски особи и хора на изкуството като Салвадор Дали. А в промеждутъците между приеми и партита и раждането на деца Даян започва да изгражда кариерата си. През 1970 г. показва първата си колекция, а през 1972-ра  заедно с предприемача Ричард Конрад и с финансовата помощ на баща си започва собствен бизнес и отваря първия си магазин.

Роклята „прегърни ме“

През 1973-та Даян създава роклята „прегърни ме“ – модел от меко трико с прихлупващи се предници, които се завързват отзад. Роклята предизвиква фурор. Нейната кройка без никакви копчета и ципове, следваща свободно очертанията на тялото и прилягаща на всякаква фигура и възраст, е идеалната дреха за натовареното ежедневие на работещата жена – удобна и същевременно елегантна. Тя се появява тъкмо навреме, отчитайки бума на жените, които искат да правят кариера през 70-те, и се превръща в символ на независимост и еманципация. Нещо повече – превръща се и в символ на сексуалната свобода. Както казва самата Даян, това е рокля, която може да облечеш за две минути и да съблечеш за още по-малко (понякога – без да будиш спящия си съпруг). През 1976 г. са продадени 5 милиона рокли от този модел, а модните критици я определят като революция в модата и културен феномен, сравнявайки я с малката черна рокля на Шанел.

„По това време жените носеха много панталони и дрехи със строга кройка – припомня си Даян. – Моите рокли бяха от мека материя и подчертаваха извивките на тялото. Те бяха част от идеята да си жена и да се наслаждаваш на това, че си жена. Винаги съм била феминистка, но да си феминистка не означава да се обличаш като шофьор на камион. Стилът на дрехите, които създавам, е елегантен и секси, но без усилие и напрежение. Мисля, че ключът е в думите „без усилие“ – те създават лекота и увереност, а няма нищо по-красиво от уверената жена.“

Нагоре-надолу

Въпреки главозамайващия професионален успех  личният живот на Даян не е толкова блестящ. През 1975-а с принц Егон се разделят, а през 1983-та се развеждат. Тя запазва фамилията Фон Фюрстенберг, с която е станала известна, но се лишава от титлата „принцеса“.

Междувременно бизнесът ѝ започва да се разпада. Компанията се развива прекалено бързо, Даян прави грешки в управлението и губи контрол над ситуацията. Стремителното изкачване води до също така стремително падане. През 1985 г. тя зарязва всичко и се премества в Париж, където основава малко издателство и се оттегля от света на модата за цели 12 години. Това е тежък период за дизайнерката – само няколко години след големия ѝ успех вече никой не си спомня за нея. Депресията също не закъснява.

Но като истинска дъщеря на майка си Даян отказва да се предаде и е твърдо решена да оцелее. През 1990 г. се връща обратно в САЩ, където издава поредица книги за интериора, а малко по-късно открива телешопинга – предвестникът на онлайн пазаруването. Нейният безпогрешен усет за духа на епохата и този път не я подвежда – първата ѝ колекция за продажби по телевизията, наречена Silk Assets, се разпродава за два часа и ѝ носи повече от милион долара.

Spread the love
Публикувано от
Още от Дона Делова

Бритни Спиърс по спиралата надолу

През последните месеци позабравеното име на Бритни Спиърс отново се завъртя из...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ