Аромат от екрана

Когато магията на киното се преплете с тази на ароматите – директно и преносно, комбинацията може да е взривоопасна. От „Парфюмът: Историята на един убиец“ до документалния Nose плюс ленти, в които ароматите са точно толкова съществени, колкото и основните актьори, имаме всичко. Имаме дори Мартин Скорсезе

Парфюмът: Историята на един убиец

Директната адаптация на романа на Патрик Зюскинд е дело на Том Тиквер. С всички налични средства на визуалния разказ този филм пресъздава нуждата от ухание, която основният персонаж изпитва през цялото време. Историята на едно от най-гениалните чудовища на осемнадесети век, както е описан Жан-Батист Грьонуй, е сборник от красиви жени и техните аромати. Човек, роден без собствена миризма в най-гнусното кътче на света – под тезгяха на рибния пазар, от проститутка и изоставен там, копнее за мириса на онези толкова рядко срещани хора, които вдъхват любов и уважение. И тъкмо те стават неговите жертви. Той е обсебен от идеята да композира парфюм, съставен от телесната миризма на множество красиви момичета, с който да се напръска и по този начин да накара всички да го харесват. Грьонуй притежава необикновено силно обоняние и способност да различава хиляди ухания, което води след себе си  обсесивна мания по миризмите и множество убити жени.

Nose

Какво е парфюмът? Някои смятат, че човек влиза в стая, помирисва няколко смесици, комбинира ги и има парфюм. Но правенето на парфюм е като да композираш симфония.

За първи път в историята на киното една от най-престижните парфюмни къщи – House of Dior, отваря врати за документален екип да проследи процеса на създаването на парфюми. Пътешественици по сърце, Артър де Керсосон и Клеман Бове следват известния парфюмерист Франсоа Демаши в продължение на две години и обикалят заедно над 14 държави – от Грас до другия край на света, в търсенето на вдъхновение и на най-ценните суровини, за да се създаде неустоим аромат. Истински филм с мирис  на лукс и любов, Nose хвърля светлина върху един от най-тайните процеси – работата на парфюмериста. Защото „да продаваш парфюм е като да продаваш мечта“, както казва екипът на Dior.

Парфюмите

Ан е знаменитост в света на ароматите. Тя създава ухания и продава невероятния си талант на различни компании. Живее като звезда, егоцентрична и темпераментна, непоносима и провокираща неприязън. Единствено новият й шофьор Гийом не се страхува да й се опълчи… Трогателната комедия противопоставя две Франции – тази на висшата парижка буржоазия, затворена в луксозните сгради и предразсъдъците си, и тази на служителите, които едвам свързват двата края. Без да подсилва противоположностите, „Парфюмите се концентрира върху двамата главни герои –  симпатични чешити, и разказва с хумор и деликатност една човечна история, чиито основни качества са нежността и лекотата.

Коко преди Шанел

Одри Тоту влиза в изключително елегантните обувки на мадам Коко Шанел. Израснала в сиропиталище с мечта да направи жената по-грациозна, женствена, стилна и разкошна, Шанел се издига до върха на модния бизнес с амбиция, талант и непогрешим вкус към вечните класики. Филмът представя нейната младост и превръщането й в модна икона, която оставя след себе си една от най-известните модни къщи, познати на света. Освен с елегантните костюми и вечната класика – малката черна рокля, Шанел е от първите, създали аромат с името си. Известният Chanel №5 е първият парфюм, който мадам Шанел пуска на пазара, и той наподобява нея и историята й – твърд, амбициозен, ярък, трапчив, безмилостен и вечна класика.

Усещане за жена

Ето един филм, който ни пренася към следващия етап на нашата разходка из света на киното и ароматите. Реално „Усещане за жена“, чието оригинално име е Scent of a Woman или аромат на жена, е историята на един мъж, който не вижда жените, но ги разбира и ги усеща на базата на техните аромати. Ал Пачино играе сляп ветеран от войната, решил да се самоубие, но преди да го направи, иска да преживее няколко наистина вълнуващи дни и да изпълни последните си желания. Лейтенант Франк Слейд е доказателство, че джентълмените никога не излизат от мода, и показва как загубата на зрение не пречи на човек да се наслаждава на хубавото ухание на една жена. С тази си роля Ал Пачино показва по-меката си страна, а неговият герой винаги познава парфюмите, които жените носят – Fleurs de Rocailles на мис Даунс, Floris’ English на стюардесата Дафни в самолета за Ню Йорк и, разбира се, Ogilive Sister’s Soap, който носи разкошната Дона, с която танцуват онова прословуто танго.

Парфюмите като герои на големия екран

1. В „Пътят на Юпитер“ на сестри Уашовски са показани два парфюма на марката Van Cleef & Arpels – Midnight in Paris и Oriens.

2. В „Джуно“ по сценарий на Диабло Коди, за който тя печели „Оскар“, Елиът Пейдж – по онова време все още Елън Пейдж, си слага от парфюма на жената, която е избрала за осиновителка на бебето си – Clinique Happy.

3. Когато д-р Ханибал Лектър среща агент Кларис Старлинг, той се приближава до нея бавно, гледайки я в очите, и я подушва. „Носите L’Air du Temps, но не и днес.“ L’Air du Temps на Nina Ricci, е пуснат за първи път през 1948-а.

4. В „Познай кой ще дойде за вечеря“ от 1967 година в една от първите сцени може да се видят две бутилки Christian Dior на рафта в банята. Едната от тях е Miss Dior и именно от нея Катрин Хепбърн си слага малко.

5. Light Blue на Dolce & Gabbana се появява в две сцени на новата версия на „Мистър и Мисис Смит“ с Анджелина Джоли и Брад Пит.

6. В трагичния „Град на ангели“ Никълъс Кейдж гледа в банята парфюмите, използвани от жената, която обича – Мег Райън, и намира Guerlain Eau de Cologne в класическа бутилка „пчела“.

7. В „Дневна красавица“, където Катрин Деньов играе Северин, има няколко аромата Guerlain. Един от тях е Mitsouko.

8. В „Далеч от Рая“ героинята на Джулиан Мур има аромат от Annick Goutal на тоалетката си. Интересна грешка – марката Annick Goutal е основана през 1981 година, докато действието във филма се развива през 50-те години.

Носители на “Оскар” в рекламни филми за парфюми

Уес Андерсън е може би един от разпознаваемите режисьори в модерното кино. Неговият почти магически и приказен стил може да бъде видян в краткия филм Prada: Candy, където Кенди е модерна шикозна френска жена. Кенди е изиграна от младата френска актриса Леа Сейду, а ароматът може буквално да бъде усетен от стилно поднесените цветови гами в триминутното видео. 

Джо Райт снима любимката си Кийра Найтли в три кратки рекламни филма за Chanel, като най-известният сред тях е Coco Mademoiselle: Chanel. В него Кийра – рекламно лице на Chanel, е представена като жена в мъжки свят, който обаче управлява с размах и елегантност.

През 2016-а носителят на „Оскар“ Спайк Джоунс  режисира късометражен филм за Kenzo с името Kenzo: World, в който възстановява идеите си от режисирания от него клип на Weapon of Choice от Fatboy Slim за нестандартно рекламно видео за новия аромат на марката.

Великанът Мартин Скорсезе пък прави рекламен филм, започващ с надписа A Martin Scorsese Picture, за Dolce & Gabbana и техният аромат The One. В главните роли са Скарлет Йохансон и Матю Макконъхи, а филмът носи името Street of Dreams.

Spread the love
Tags from the story
, ,
More from Зорница Аспарухова
Анете Биерфелт: Обичам големи и магични истории
Родена в Дания, още когато е на 26 години писателката Анете Биерфелт...
Read More
0 replies on “Аромат от екрана”