„Вавилон в Берлин“: най-добрият сериал, който (може би) не гледате

„Вавилон в Берлин“ е на почит сред критиците. Всички са съгласни, че е „най-добрият сериал, който не гледате“. Историята, сценографията, актьорският състав, музиката – всички са първокласни. С 13 награди и 11 номинации (засега) от цял свят, определено не бихте желали да го пропуснете.

Да създадеш сериал, особено на език, който не е английски, за да задоволиш капризите на публиката и тя да го гледа с отворена уста и очакване… е почти непосилна задача. И все пак режисьорите и сценаристи Том Тиквер, Хенк Хандлоегтен и Ахим фон Борис успяват, когато през 2017-та пуска неоноар криминалната драма „Вавилон в Берлин“.

„Вавилон в Берлин“ предлага оригинален криминално-политически сценарии, който се комбинира с отлична режисура, дълбока психологическа игра, обсебваща музика и един абсолютно фаталистичен чар на ръба на апокалиптичното усещане на Берлин от края на 20-те години. Сериалът се превърна в първия германски телевизионен блокбъстър и получи разпространение в 100 държави по света. Включително и у нас.

„Сериалът дава много подробности и информация независимо дали познавате този период от историята или не. Разбира се, човек винаги трябва да е наясно, че това е нашата визия за нещата, една интерпретация. Това не е урок по история. Даваме на публиката нашата гледна точка за развитието.“, казва Том Тиквер.

„Вавилон в Берлин“ предприема едно запомнящо се пътуване през 1920-те на Германия, в хаотичните години на Ваймарската република. А сериалът е базиран на книжната поредица на писателя Фолкер Кучер, която проследява различни криминални случаи на детектив Гереон Рат.

„Структурата на всеки сезон е една година, един роман, като се започне от 1929 г. и се стигне до 1936 г. Първи и втори сезон обхващат първия роман с осем епизода всеки“, обяснява Хенк Хандлоегтен. На въпроса дали планират да адаптират цялата книжна поредица, тримата създатели отговарят дружно: „Да, това е планът. Искаме да остареем заедно. Ще бъдем тук поне десетилетие.“

Първите два сезона се развиват в началото до средата на 20-те години, където инспектор Гереон Рат и младата Шарлоте Ритер разследва два различни случая.

А третият сезон изпраща зрителите в Берлин през есента на 1929 г. по време на размирните седмици преди краха на Уолстрийт. Инспектор Гереон Рат и Шарлот Ритър разследват смъртта на актрисата Бети Уинтър. Това е важен период в историята на Германия, Европа и изобщо света. От политическа и от поп-културна гледна точка. Звуковите филми превземат кината и мнозина остават без работа, а един съмнителен арменец решава да опита късмета си като филмов продуцент, но скоро разбира, че кино индустрията е също толкова покварена като подземния свят. Черния Райхсвер набира сили за следващия опит да свали демокрацията. Но падне ли нощ всичко изглежда се забравя и градът танцува на ръба на пропастта като за последно.

Но докато първите три сезона се развиват на фона на последните дни от бушуващия Берлин през 1920-те години, то в четвъртия сезон действието се разгръща на фона на хаотичните първи години на десетилетието, в което Ваймарската република започва да се разпада.

Този път зрителите отиват в Берлин през 1930 г., кулминационна точка на „златните двадесет“ години е в глобалния крах на фондовия пазар. В зората на новото десетилетие и задаващата се Голяма депресия времената безспорно се променят. Все по-малко могат да си позволят този див танц на ръба на вулкана. Малцина са печелившите от финансовата катастрофата.

Създателите на „Вавилон в Берлин“ казват, че проектът е израснал от дългогодишното желание да се изследва Германия по време на периода след Първата световна война, Ваймарската република, продължаващ до 1933 г. „Търсих нещо, чието действие се развива в този период – това е период, който не е заснет в сравнение с това, което дойде след това. Един от единствените референтни филми от онова време за много хора е „Кабаре“, казва Том Тиквер – А аз съм очарован от тези години, които са толкова различни от това, което беше преди и след това. Това е бил толкова модерен период, белязан от свобода и радикализъм, но когато ми хрумна идеята имах нужда от структура. Когато се натъкнах на романите, бях като пристрастен почти веднага. Те имат отворена структура, сочни са, силни и пълни с детайли, но все пак канят читателя да изследва този период. От самото начало знаех, че ако ще ги адаптирам трябва да е на телевизионен сериал и че тази история няма да работи като игрален филм. Освен това знаех, че не мога да го направя сам.“ Така към него се присъединяват Хенк Хандлоегтен и Ахим фон Борис и резултатът е налице.

„Вавилон в Берлин“ е похотлива приказка, изпълнена с мистерия, истерия, разкошна музика (неписана от неговите създатели специално за шоуто) и сюжетни обрати, които ще ви спрат дъха. А визуалната естетика и концепция ще ви изпратят в едни далечни времена, когато животът със сигурност е бил много по-сложен.

„Вавилон в Берлин“ е сериал, който може би не гледате, а трябва. И докато всички ние тръпнем в очакване на новия сезон може да наваксате с предходните, които се въртят цяло лято по Epic Drama. Не се страхувайте. Влезте в лепкавия, подземен, изпълнен с тайни и перверзии свят на „Вавилон в Берлин“, може и да ви хареса.  

Spread the love
More from Зорница Аспарухова
Тео Ушев: Мечтая да илюстрирам Борхес и Кафка
Теодор Ушев няма нужда от дълго представяне. Аниматор и илюстратор, един от...
Read More
0 replies on “„Вавилон в Берлин“: най-добрият сериал, който (може би) не гледате”