Burberry не само за лошо време

Модната къща облича своите съвременни воини в 140-годишна тренчкот униформа

Текст Галина Друмева

На война, на експедиция до Арктика или на настоящата Седмица на модата в Лондон тренчкотът, най-разпознаваемият продукт на английската модна къща Burberry, остава непроменен. Като други иконични модни предмети и този се ражда като символ на качество с недвусмислена практична стойност – да предпазва от влажното време на Острова, и прераства в моден и поп арт феномен, абсолютна класика, оцеляла повече от век.

Габардин

Историята на простичката, но уникална връхна дреха започва с иновативно изобретение. През 1879-а младият Томас Бърбъри предлага на пазара революционна водоустойчива и много издръжлива материя – габардин. От нея едноименната модна къща изработва първообраза на съвременния тренчкот – палтото Tielocken с колан и само едно копче. До този момент водоустойчивите продукти се промазвали по различни начини, което правело завършения продукт твърд и неудобен за носене. Бърбъри първи започва да обработва предварително памучните и вълнените влакна, използвани за производството на връхни дрехи, за да станат напълно устойчиви на дъжд, но освен това дишащи и комфортно меки. Съвсем неочаквано откритието се оказва особено полезно за представителите на екстремни професии със специфични нужди, които се превръщат в първите посланици на Burberry. Само няколко години след като модната къща патентова габардина, норвежкият изследовател и Нобелов лауреат Фритьоф Нансен се отправя на експедиция към Арктика, екипиран във водоустойчивата връхна дреха Tielocken.Същата униформа избира и комодор Едуард Мейтланд за своя 31-часов полет с балон от Англия до Русия, с който поставя световен рекорд.

От Tielocken към тренч

През Първата световна война класическото палто Tielocken е видоизменено за нови нужди – добавени са пагони, дълбоки джобове за носене на военни карти, два реда копчета за по-добра защита от вятър, капак на гърба за оттичане на дъждовната вода, както и метални елементи с форма на буквата D на колана за окачване на военно оборудване – разпознаваеми елементи, които тренчкотът Burberry запазва и днес. Според легендата съвременното име идва буквално от английското trench coat – палтото на окопите, в което през войната се обличат само високите офицерски чинове. Вече символ на социален статус, тренчкотът не си отива с войната. Точно обратното – той придобива истинска популярност през 20-те години на миналия век заради забавно нововъведение – подплатата с уникалния Burberry Nova check десен. Иконичното каре в черно, бяло и червено на бежов фон, също патентовано като търговска марка, се превръща с времето в най-разпознаваемата характеристика на тренча Burberry. Модната къща стартира доставки в Лондон с брандирано превозно средство и налага продукта си с уникални маркетингови подходи – спонсорирайки рекорден полет на двама авиатори (Артър Клъстън и Бети Кърби-Грийн) от Кройдън до Кейптаун, които летят със самолет The Burberry, облечени в Burberry. Следва холивудското романтизиране на тренчкота като връхна дреха, характерна за вълнуващи образи на журналисти, детективи и шпиони. А също и на кралски особи – кралица Елизабет често се облича в тренчкот, дава на модна къща Burberry своето одобрение и така я превръща официално в „част от британското наследство“, както посочват от The Gardian.

Стил

Съвременната история на тренчкота е също толкова вълнуваща, колкото и раждането му. Неразривно свързан с дъждовното време, продуктът на Burberry присъства постоянно в предложенията на модната къща. След кратък момент в годините около 2000-та, когато карето Nova се оказва преекспонирано и помрачено от масови некачествени реплики, новоназначеният креативен директор Кристофър Бейли връща магията обратно в нишките на габардина. Въвеждайки нова линия от най-висок клас – Burberry Prorsum – той превръща продуктите на бранда отново в символ на най-високо качество, но не само това – те стават хитови тренд елементи. Така тренчкотът се появява в нови превъплъщения – изработва се или се декорира с кожа, дантела и коприна във всевъзможни цветове. През годините Бейли използва свежи елементи и аксесоари, с които задържа тренчкота в тренд списъка сезон след сезон – като кожа с косъм за есен-зима 2006-а, ретро препратките на пролет 2007-а, буфан ръкавите от 2010-а, неоновите колани за пролет-лято 2011-а. За топлия сезон на 2012-а тренчкотът може да се носи и като рокля с женствен набор на кръста, обемна долна част, напомняща пола, и цветен плетен колан, пристягащ кръста. За следващия студен сезон мъжете и жените Burberry отново влизат в иконичната си роля на изследователи и детективи с класически тренчкоти с кожени якички, комбинирани с аристократични ръкавици и чадъри. Благодарение на новатора Бейли все повече известни лица започват да се обличат в Burberry, сред тях Кейт Мос, Ема Уотсън, Гуинет Полтроу, Мишел Обама и дори младият Ромео Бекъм.

Каре на свобода

Още един ход, който задвижва обсесията към историческите символи на модната къща, е колаборацията с популярния дизайнер Гоша Рубчински през 2017-а и 2018-а. Резултатът е „тържество на онова, с което Burberry са най-добре познати – връхните дрехи“, посочват от Forbes. Елементите от капсулната колекция за есен-зима 2018-а включват реконструиран тренчкот от габардин, обемни вълнени палта и ризи, както и бъкет шапки със стрийт излъчване. Всичко това – обсипано с класическия Burberry Nova check. Именно към идеята за по-младежка ежедневна визия се насочва наследникът на Бейли – Рикардо Тиши. Неговите Burberry модели „внасят класиката в полезрението на младото поколение“, казват от The Gardian. Така за последните сезони, включително есен-зима`21 тренчкотът и класическото каре са буквално пуснати на свобода. Силуетите са овърсайз и може да се носят и от мъже, и от жени. Елементите на класическия дизайн, като якичката с кожена катарама и двуредното закопчаване, прескачат върху ризи, гащеризони и елеци. Карето обсипва всичко – от подплати  до чанти, шапки и облекла, освен това е видоизменено, комбинирано с новото ретро лого или под формата на Burberry райе с липсваща хоризонтална част. Новите почитатели на марката са поп звезди като Риана, Ариана Гранде, Джиджи Хадид.

Spread the love
Tags from the story
More from divamagazine.bg
Още един ден в музея
Издателство „Точица“ представя „ОЩЕ един ден в музея“ – втора част на...
Read More
0 replies on “Burberry не само за лошо време”