Burberry не само за лошо време

Модната къща облича своите съвременни воини в 140-годишна тренчкот униформа

Текст Галина Друмева

На война, на експедиция до Арктика или на настоящата Седмица на модата в Лондон тренчкотът, най-разпознаваемият продукт на английската модна къща Burberry, остава непроменен. Като други иконични модни предмети и този се ражда като символ на качество с недвусмислена практична стойност – да предпазва от влажното време на Острова, и прераства в моден и поп арт феномен, абсолютна класика, оцеляла повече от век.

Габардин

Историята на простичката, но уникална връхна дреха започва с иновативно изобретение. През 1879-а младият Томас Бърбъри предлага на пазара революционна водоустойчива и много издръжлива материя – габардин. От нея едноименната модна къща изработва първообраза на съвременния тренчкот – палтото Tielocken с колан и само едно копче. До този момент водоустойчивите продукти се промазвали по различни начини, което правело завършения продукт твърд и неудобен за носене. Бърбъри първи започва да обработва предварително памучните и вълнените влакна, използвани за производството на връхни дрехи, за да станат напълно устойчиви на дъжд, но освен това дишащи и комфортно меки. Съвсем неочаквано откритието се оказва особено полезно за представителите на екстремни професии със специфични нужди, които се превръщат в първите посланици на Burberry. Само няколко години след като модната къща патентова габардина, норвежкият изследовател и Нобелов лауреат Фритьоф Нансен се отправя на експедиция към Арктика, екипиран във водоустойчивата връхна дреха Tielocken.Същата униформа избира и комодор Едуард Мейтланд за своя 31-часов полет с балон от Англия до Русия, с който поставя световен рекорд.

От Tielocken към тренч

През Първата световна война класическото палто Tielocken е видоизменено за нови нужди – добавени са пагони, дълбоки джобове за носене на военни карти, два реда копчета за по-добра защита от вятър, капак на гърба за оттичане на дъждовната вода, както и метални елементи с форма на буквата D на колана за окачване на военно оборудване – разпознаваеми елементи, които тренчкотът Burberry запазва и днес. Според легендата съвременното име идва буквално от английското trench coat – палтото на окопите, в което през войната се обличат само високите офицерски чинове. Вече символ на социален статус, тренчкотът не си отива с войната. Точно обратното – той придобива истинска популярност през 20-те години на миналия век заради забавно нововъведение – подплатата с уникалния Burberry Nova check десен. Иконичното каре в черно, бяло и червено на бежов фон, също патентовано като търговска марка, се превръща с времето в най-разпознаваемата характеристика на тренча Burberry. Модната къща стартира доставки в Лондон с брандирано превозно средство и налага продукта си с уникални маркетингови подходи – спонсорирайки рекорден полет на двама авиатори (Артър Клъстън и Бети Кърби-Грийн) от Кройдън до Кейптаун, които летят със самолет The Burberry, облечени в Burberry. Следва холивудското романтизиране на тренчкота като връхна дреха, характерна за вълнуващи образи на журналисти, детективи и шпиони. А също и на кралски особи – кралица Елизабет често се облича в тренчкот, дава на модна къща Burberry своето одобрение и така я превръща официално в „част от британското наследство“, както посочват от The Gardian.

Стил

Съвременната история на тренчкота е също толкова вълнуваща, колкото и раждането му. Неразривно свързан с дъждовното време, продуктът на Burberry присъства постоянно в предложенията на модната къща. След кратък момент в годините около 2000-та, когато карето Nova се оказва преекспонирано и помрачено от масови некачествени реплики, новоназначеният креативен директор Кристофър Бейли връща магията обратно в нишките на габардина. Въвеждайки нова линия от най-висок клас – Burberry Prorsum – той превръща продуктите на бранда отново в символ на най-високо качество, но не само това – те стават хитови тренд елементи. Така тренчкотът се появява в нови превъплъщения – изработва се или се декорира с кожа, дантела и коприна във всевъзможни цветове. През годините Бейли използва свежи елементи и аксесоари, с които задържа тренчкота в тренд списъка сезон след сезон – като кожа с косъм за есен-зима 2006-а, ретро препратките на пролет 2007-а, буфан ръкавите от 2010-а, неоновите колани за пролет-лято 2011-а. За топлия сезон на 2012-а тренчкотът може да се носи и като рокля с женствен набор на кръста, обемна долна част, напомняща пола, и цветен плетен колан, пристягащ кръста. За следващия студен сезон мъжете и жените Burberry отново влизат в иконичната си роля на изследователи и детективи с класически тренчкоти с кожени якички, комбинирани с аристократични ръкавици и чадъри. Благодарение на новатора Бейли все повече известни лица започват да се обличат в Burberry, сред тях Кейт Мос, Ема Уотсън, Гуинет Полтроу, Мишел Обама и дори младият Ромео Бекъм.

Каре на свобода

Още един ход, който задвижва обсесията към историческите символи на модната къща, е колаборацията с популярния дизайнер Гоша Рубчински през 2017-а и 2018-а. Резултатът е „тържество на онова, с което Burberry са най-добре познати – връхните дрехи“, посочват от Forbes. Елементите от капсулната колекция за есен-зима 2018-а включват реконструиран тренчкот от габардин, обемни вълнени палта и ризи, както и бъкет шапки със стрийт излъчване. Всичко това – обсипано с класическия Burberry Nova check. Именно към идеята за по-младежка ежедневна визия се насочва наследникът на Бейли – Рикардо Тиши. Неговите Burberry модели „внасят класиката в полезрението на младото поколение“, казват от The Gardian. Така за последните сезони, включително есен-зима`21 тренчкотът и класическото каре са буквално пуснати на свобода. Силуетите са овърсайз и може да се носят и от мъже, и от жени. Елементите на класическия дизайн, като якичката с кожена катарама и двуредното закопчаване, прескачат върху ризи, гащеризони и елеци. Карето обсипва всичко – от подплати  до чанти, шапки и облекла, освен това е видоизменено, комбинирано с новото ретро лого или под формата на Burberry райе с липсваща хоризонтална част. Новите почитатели на марката са поп звезди като Риана, Ариана Гранде, Джиджи Хадид.

Spread the love
Tags from the story
More from divamagazine.bg
Зоуи Дешанел дава съвети като коренячка от Лос Анджелис в шоуто „Брат срещу брата“
Суперзвездните експерти по обновяване на домове и недвижими имоти, братята Джонатан и...
Read More
0 replies on “Burberry не само за лошо време”