Ревютата от модната седмица в Мадрид вече включват и „силвър“ модели, за да отговорят на социалните настроения и логиката на пазара
„Много съм развълнувана. Това за мен беше мечта, която не съм вярвала, че някога ще се сбъдне“, казва испанката Наталия Сабе, докато получава наградата L’Oreal за най-добър модел на последната „нормална“ модна седмица в Мадрид през февруари 2020 г.
Никога досега над 50-годишна манекенка дори не е била сред кандидатките за наградата. Този факт, придружен от бурните аплодисменти и медийния интерес, отбелязва в голяма степен преломен момент. Жени и мъже модели в тази възрастова група и преди са участвали в модните ревюта, но тяхното присъствие досега е било по-скоро в границите на изключението и екзотиката. Дори когато това се случваше, ставаше въпрос по-скоро за известни личности и артисти, които дефилират епизодично за конкретен дизайнер.
Сега конфигурацията изглежда съвсем различна. Превърнала се в едно от любимите лица на подиума с тенденциите за зима 2021 г., Наталия Сабе участва в няколко от ревютата на модната седмица заедно с редовния кастинг от модели. Организаторите казват, че отсега нататък „силвър“ модели или „селениъли“, т.е. тези отвъд границата на 50-те, ще бъдат включвани във всяко издание на модната седмица.
Зад тази промяна, която е на път да се утвърди като тенденция, стоят
дългогодишни изисквания към модата да бъде по-адекватна към промените не само
във вкусовете, но също към социалните нагласи, включително и към еволюирали
етични и морални разбирания. Иначе казано, модата и свързаните с нея бизнеси да включват все по-разнообразни и
отговарящи на реалността параметри за красота.
Толкова често
споменавани модерни ценности като равенство между половете и овластяване на
жените, също все повече намират място и в модната индустрия. При това с много
високи проценти одобрение.
Тенденцията за разширяване възрастовата граница на моделите обаче може да бъде обяснена в голяма степен и от неоспорима пазарна логика. Конкретно в Испания, втората държава с най-висока продължителност на живота в света след Япония, повече от една трета от хората са над 50-годишни, като този процент продължава да расте.
На същата модна седмица L’Oreal представиха и първото си пазарно проучване за красотата сред над 50-годишни жени. Резултатите не са изненадващи: жената в зряла възраст не е представена в медиите и в обществото нито реалистично, нито пропорционално на своето присъствие. В същото време проучването показва, че тези жени са ключов сегмент от пазара, както и че именно те инвестират най-много за козметика и лични грижи. Близо половината от глобалните средства за бюти продукти са похарчени от жени над 55. Позитиви като опит, мъдрост, естественост ще влияят все по-силно в областта на козметиката през следващите години, прогнозират от фирмата. Иначе посланието, което те отправят, а именно: „Моята перфектна възраст е днес“, сякаш е заимствано от препоръките на мотивационен гуру. Което, от друга страна, също не е учудващо. Отново от проучването на L’Oreal става ясно, че независимо дали с помощта на толкова популярните и все по-разнообразни гуру или без нея жените над 50 се чувстват все по-добре в своята кожа. Което означава също, че полагат и все повече грижи за себе си „отвътре и отвън“.
Същата вечер L’Oreal – фирмата, която от години подкрепя мадридската модна седмица, организира „Ревю на видимостта“. За първи път всичките над тридесет модели, повече жени и няколко мъже, бяха над 50-годишни. Сред тях имаше бивши модели, актриси и телевизионни водещи, но също и непрофесионални модели.
„Младостта е прекрасна, но е надценявана, защото засенчва всички други възрасти“, каза участващата в ревюто известна водеща и модел Елса Анка.
Това потвърждава и проучване от 2019 г. на известната и влиятелна Американска асоциация на пенсионираните хора AARP, бореща се за правата на по-възрастните хора. Според резултатите те са представени в рекламите по изопачен начин, чрез изкривени и несъответстващи на съвременния живот клишета и стереотипи. Докато американците над 50-годишна възраст са над една трета от населението например, те присъстват само в 15 процента от рекламите. И ако в тях младите хора са изобразени предимно с приятели и колеги, то възрастните си стоят у дома и нерядко са придружени от медицински персонал. Само в 5 процента от рекламите възрастните изобщо ползват технологии, въпреки че повече от 70 процента имат смартфон.
Асоциацията вече е договорила с една от водещите имидж банки в света – GettyImages, в техните архиви да бъдат включени повече снимки на възрастни хора, които ръководят бизнеси, практикуват спорт, забавляват се в компания, включително и на много по-млади хора. През последните години все пак има и забележим напредък. Не само силно е нараснало търсенето на снимки с възрастни хора, но и на начина, по който те са изобразявани. Докато предишната година най-търсената снимка на възрастни е прегърната на плажа двойка, облечени с пуловери, то за 2019-а е фотография на група жени в тениски, които практикуват йога.
Иначе победителката в конкурса за най-добър модел Наталия Сабе, която представящата я агенция Wanted рекламира с профил височина 1,79, тегло 58 кг и мярка дрехи 40, споделя, че вследствие на тази тенденция вижда как и други нейни колежки от „сребърното“ поколение намират повече възможности за работа в модната, рекламната и бюти индустрията. Самата тя продължава да работи от 90-те години на ХХ век до днес, макар и логично с по-бавен ритъм и по-нишови ангажименти. Наталия казва, че като млад модел заради силната конкуренция е виждала наградата като нещо почти недостижимо. Сега не само вече я притежава, но скоро може да се случи и друг любопитен прецедент – да съвпадне на подиума със своята дъщеря Мелиса Марек, която вече прави първите си стъпки като модел.