Часът на сребърното поколение

Ревютата от модната седмица в Мадрид вече включват и „силвър“ модели, за да отговорят на социалните настроения и логиката на пазара 

„Много съм развълнувана. Това за мен беше мечта, която не съм вярвала, че някога ще се сбъдне“, казва испанката Наталия Сабе, докато получава наградата L’Oreal за най-добър модел на последната „нормална“ модна седмица в Мадрид през февруари 2020 г.

Никога досега над 50-годишна манекенка дори не е била сред кандидатките за наградата. Този факт, придружен от бурните аплодисменти и медийния интерес, отбелязва в голяма степен преломен момент. Жени и мъже модели в тази възрастова група и преди са участвали в модните ревюта, но тяхното присъствие досега е било по-скоро в границите на изключението и екзотиката. Дори когато това се случваше, ставаше въпрос по-скоро за известни личности и артисти, които дефилират епизодично за конкретен дизайнер.

Сега конфигурацията изглежда съвсем различна. Превърнала се в едно от любимите лица на подиума с тенденциите за зима 2021 г., Наталия Сабе участва в няколко от ревютата на модната седмица заедно с редовния кастинг от модели. Организаторите казват, че отсега нататък „силвър“ модели или „селениъли“, т.е. тези отвъд границата на 50-те, ще бъдат включвани във всяко издание на модната седмица.

Зад тази промяна, която е на път да се утвърди като тенденция, стоят дългогодишни изисквания към модата да бъде по-адекватна към промените не само във вкусовете, но също към социалните нагласи, включително и към еволюирали етични и морални разбирания. Иначе казано, модата и свързаните с нея бизнеси да включват все по-разнообразни и отговарящи на реалността параметри за красота.
Толкова често споменавани модерни ценности като равенство между половете и овластяване на жените, също все повече намират място и в модната индустрия. При това с много високи проценти одобрение.

Тенденцията за разширяване възрастовата граница на моделите обаче може да бъде обяснена в голяма степен и от неоспорима пазарна логика. Конкретно в Испания, втората държава с най-висока продължителност на живота в света след Япония, повече от една трета от хората са над 50-годишни, като този процент продължава да расте.

На същата модна седмица L’Oreal представиха и първото си пазарно проучване за красотата сред над 50-годишни жени. Резултатите не са изненадващи: жената в зряла възраст не е представена в медиите и в обществото нито реалистично, нито пропорционално на своето присъствие. В същото време проучването показва, че тези жени са ключов сегмент от пазара, както и че именно те инвестират най-много за козметика и лични грижи. Близо половината от глобалните средства за бюти продукти са похарчени от жени над 55. Позитиви като опит, мъдрост, естественост ще влияят все по-силно в областта на козметиката през следващите години, прогнозират от фирмата. Иначе посланието, което те отправят, а именно: „Моята перфектна възраст е днес“, сякаш е заимствано от препоръките на мотивационен гуру. Което, от друга страна, също не е учудващо. Отново от проучването на L’Oreal става ясно, че независимо дали с помощта на толкова популярните и все по-разнообразни гуру или без нея жените над 50 се чувстват все по-добре в своята кожа. Което означава също, че полагат и все повече грижи за себе си „отвътре и отвън“.

Същата вечер L’Oreal – фирмата, която от години подкрепя мадридската модна седмица, организира „Ревю на видимостта“. За първи път всичките над тридесет модели, повече жени и няколко мъже, бяха над 50-годишни. Сред тях имаше бивши модели, актриси и телевизионни водещи, но също и непрофесионални модели.

„Младостта е прекрасна, но е надценявана, защото засенчва всички други възрасти“, каза участващата в ревюто известна водеща и модел Елса Анка.

Това потвърждава и проучване от 2019 г. на известната и влиятелна Американска асоциация на пенсионираните хора AARP, бореща се за правата на по-възрастните хора. Според резултатите те са представени в рекламите по изопачен начин, чрез изкривени и несъответстващи на съвременния живот клишета и стереотипи. Докато американците над 50-годишна възраст са над една трета от населението например, те присъстват само в 15 процента от рекламите. И ако в тях младите хора са изобразени предимно с приятели и колеги, то възрастните си стоят у дома и нерядко са придружени от медицински персонал. Само в 5 процента от рекламите възрастните изобщо ползват технологии, въпреки че повече от 70 процента имат смартфон.

Асоциацията вече е договорила с една от водещите имидж банки в света – GettyImages, в техните архиви да бъдат включени повече снимки на възрастни хора, които ръководят бизнеси, практикуват спорт, забавляват се в компания, включително и на много по-млади хора. През последните години все пак има и забележим напредък. Не само силно е нараснало търсенето на снимки с възрастни хора, но и на начина, по който те са изобразявани. Докато предишната година най-търсената снимка на възрастни е прегърната на плажа двойка, облечени с пуловери, то за 2019-а е фотография на група жени в тениски, които практикуват йога.

Иначе победителката в конкурса за най-добър модел Наталия Сабе, която представящата я агенция Wanted рекламира с профил височина 1,79, тегло 58 кг и мярка дрехи 40, споделя, че вследствие на тази тенденция вижда как и други нейни колежки от „сребърното“ поколение намират повече възможности за работа в модната, рекламната и бюти индустрията. Самата тя продължава да работи от 90-те години на ХХ век до днес, макар и логично с по-бавен ритъм и по-нишови ангажименти. Наталия казва, че като млад модел заради силната конкуренция е виждала наградата като нещо почти недостижимо. Сега не само вече я притежава, но скоро може да се случи и друг любопитен прецедент – да съвпадне на подиума със  своята дъщеря Мелиса Марек, която вече прави първите си стъпки като модел.

Spread the love
Tags from the story
Written By
More from admin
Чисто синьо (нощно) небе
Фондация Starlight защитава нощните небеса като универсална ценност и се бори за...
Read More
0 replies on “Часът на сребърното поколение”