През декември 2020 г. Chopova Lowena стигна до страниците на американския Vogue. А човекът, облечен в тяхна дреха, е и лицето от корицата – Хари Стайлс. Въпросната пола идеално пасва на амплоато на суперзвездата, както и на локацията. На пръв поглед напомня на тази, традиционна за Шотландия.
Но всъщност карираната плисирана пола на Chopova Lowena е сред все по-рядко срещаните разпознаваеми дизайнерски елементи. Захваната за кожения колан с метални карабини, въпросната дреха е намигване към българската носия. Действително прилича на шотландска, но референциите на дизайнерите стигат до т.нар. fustanella (бива носена от мъже на Балканите и съществува още преди шотландската).
Всичко започва в Central Saint Martins
Българо-английското дуо Емма Чопова и Лаура Лоуена създават своята марка, след като завършват Saint Martins в Лондон през 2017 г. Събира ги взаимният интерес към полите, който впоследствие се превръща в лайтмотива на тяхната работа. Техните на пръв поглед несъвместими и разнопосочни интереси – източноевропейското фолклорно облекло при Чопова и спортните дрехи при Лоуена, се срещат в златната среда и създават естетиката на бранда им, който стига дори до погледа на Ана Унитур.
Техният стил носи по малко и от пънкарския дух на Вивиан Уестууд, драмата на Александър Маккуин, креативността на Жан Пол Готие. Творчеството и на тримата изброени е повече от богато през 90-те години – декадата, безкраен източник на вдъхновение за дизайнерите от поколението на Емма и Лаура. Те съчетават всичко това с детайли, типични за Викторианската епоха, както и със спортни елементи, връщайки ни обратно в настоящето.
Това прозира и от новата им пролетно-лятна колекция за 2021 г. Споделят пред Сара Моуер за Vogue, че по-голямата част от нея са заснели с телефоните си. А повечето от моделите във фотосесията са хора, с които са работили по време на създаването на колекцията.
Вярно е, че съществуват не една или две марки, които се вдъхновяват от българската носия. Но ключовият момент е как ще я интерпретират по иновативен и модерен начин. Емма и Лаура ѝ придават бунтарски, пънкарски стил. Новата им колекция напомня и на цветните африкански облекла, които също са богат източник на референции за идния сезон. Момичето на Chopova Lowena знае как да се облича и какво да заяви с тоалетите си. Не се страхува да съчетава цветни десени, различни материи и стилове.
Chopova Lowena е и устойчив бранд
Нашият бранд е базиран върху използването на традиционни платове за българския фолклор. Също така ние изкупуваме излишъци от материи от различни фабрики и от тях създаваме дрехи. Това споделя Емма пред Джиджи Хадид, която бе част от миналогодишното жури на ежегодния конкурс за дизайнери на модния конгломерат LVMH.
Доста от платовете, с които разполагат, са в ограничени количества. Това прави почти всяка тяхна дреха неповторима, а у клиента създава усещане за уникалност на дрехата. Нещо, което всички сме позабравили вследствие на конвейерното производство на марките за бърза мода.