Психиатърът Хосе Карлос Сомоса разказва предисторията на Шерлок Холмс, която е шокираща и твърде мрачна
Ако сте почитатели на Шерлок Холмс, един от най-известните измислени детективи в света на литературата и модерната попкултура, то със сигурност познавате романа „Етюд в червено“.
Митът около Шерлок Холмс вече е толкова голям и толкова различен от първоначалната идея на неговия баща Конан Дойл, който планира да напише няколко истории с него и да го зареже, че едва ли хората знаят, че именно „Етюд в червено“ е първият роман за Шерлок Холмс въобще. По тази причина, когато Стивън Мофат и Марк Гатис решава да поставят творението на Дойл в модерни времена, те стартират известния си сериал именно с вариация на „Етюд в червено“.
Същото прави и испанецът Хосе Карлос Сомоса с новата си книга „Етюд в черно“. Тя е седмата преведена на български от същия автор и определено една от силно вълнуващите. Не само защото Сомоса решава да разкаже своя версия на предисторията на Шерлок Холмс, наричайки образа Мистър Х, или защото добавя щипка мистерия с появата и на Артър Конан Дойл, а защото е един от доста мрачните му романи.
Хосе Карлос Сомоса е на 62 години, идвал е в България веднъж преди време и когато го питат дали е избрал правилния път за себе си, решавайки да се занимава с писане, той отговоря категорично „да“.
Роден е в Куба, но семейството му се мести в Испания заради политическото напрежение на острова. В бързината родителите му буквално взимат само дрехите на гърба си и децата. Първите години в Испания са трудни и може би оттам идва и афинитетът на Сомоса към темата за мрака около нас и в душите ни, която преобладава в книгите му.
По образование Сомоса е лекар със специалност психиатрия. И макар да обича професията си и да твърди, че му е дала много, той така и не започва да я практикува. В средата на 90-те зарязва всичко и започва да пише. Първата си книга Planos изпраща до множество списания и вестници, до различни издателства. Минава година, докато получи отговор, и в крайна сметка книгата е отпечатана.
Едва когато шестият му роман и този, който получава международни награди, овации и го превръща в рок звездата на мистичния реализъм с елементи на трилър, чупи рекордите, Сомоса усеща вътрешно, че преди шест години е взел правилното решение. Годината е 2000-та, а романът се нарича La caverna de las ideas (The Cave of Ideas) – историческа мистерия. Само две години по-късно със заглавиеThe Athenian Murders книгата се появява и на английския пазар и прави Хосе Карлос Сомоса международно известен. Тя му носи международната награда Gold Dagger Award.
У нас излиза под името „Пещерата на идеите“. Разказва за Херакъл Понтор, Тълкувателя на загадки, който се изправя пред зверски убийства по улиците на древна Атина. Просто ще ви обърна внимание за името на детектива, което страшно много напомня на друго известно творение на литературата – Еркюл Поаро.
Хосе Карлос Сомоса не крие, че другите автори го вдъхновяват и той черпи постоянно идеи от тях. За изключително популярния си роман „Тетрамерон“, трагичната история на малката Соледад, той казва: „Мисля, че някои читатели ще припознаят в „Тетрамерон“ Луис Карол и неговата Алиса. Едно приключение в друг свят, в който едно малко момиче привидно страда, защото е малтретирано, но в същото време развива собствената си личност и с четенето на книгата читателят си дава сметка, както и тя, че всъщност се себепознава.“
Но да се върнем на „Етюд в черно“ – първата история, в която Сомоса директно взима нещо до болка познато, за да го обърне, завърти и изтърбуши като стара чанта и да го превърне в нещо ново. „Етюд в черно“, както самият Сомоса описва книгата, е предистория на Шерлок Холмс, в която протагонисти са прототипът на Холмс, какъвто той съществува в ума на Сомоса – Мистър Х, самотна маниакална личност, любител на мрака и на шаха, с психологическа и интуитивна дързост на прорицател – и самият доктор Конан Дойл. Действието се развива в клиника за привилeгировани душевноболни в Портсмът, където току-що е постъпила нова медицинска сестра – разказвачът на събитията в романа. Интригата е на границата на фантастичното, атмосферата е пропита с фин хумор, авторът проследява перипетиите на това странно трио, изправено пред случаи на убийства на просяци, свързани с театъра.
Мрак и мистерия лепнат по страниците на романа. А мракът, който винаги е първи и само чака светлината, за да я погълне, е любим на Сомоса. Той се чувства удобно в него.
„Мен винаги ме е привличало разказването на страшни истории. Аз се чувствам удобно, пишейки за това, защото смятам, че по този начин отразявам най-добре реалността, която виждам. Съжалявам, че трябва да го кажа, но действителността, в която живеем, е ужасяваща, абсолютно ужасяваща. Ужасът като елемент в жанра на един роман е възможно най-реалистичното, което човек може да изрази. Това се ражда в мен. Комедията, хуморът, романтичният жанр ми се струват повърхностни. Да, те имат своята стойност, но не успяват да разкрият ужаса от действителността.“