Текст Кремена Димитрова
Под вещата му режисура през годините на екрана оживяха иконични творби на автори като Роберт Музил, Нобеловия лауреат Хайнрих Бьол, Мишел Турние, Маргарет Атууд, Марсел Пруст, Бертолд Брехт, Гюнтер Грас… Започнал работа като асистент-режисьор на най-големите в киното – Луи Мал, Жан Пиер Мелвил и Ален Рене, въпреки престижното си образование по икономика и политически науки, Шльондорф завинаги ще бъде отдаден на екрана.
Той е едно от най-важните имена не само в немското кино (редом с Райнер Мария Фасбиндер, Вим Вендерес и Вернер Херцог), но и в световното въобще. През 1979 г.
печели едновременно „Оскар” и „Златна палма”
с шедьовъра си, адаптация на великото творение на Гюнтер Грас „Тенекиеният барабан”, и с това отнася възторзите както на публиката, така и на светила като Франсоа Трюфо, Луи Мал и Били Уайлдър, за когото години по-късно прави документален филм.
Фолкер Шльондорф е роден във Висбаден. Впоследствие учи във Франция, режисира опери във Франкфурт, Берлин и Париж и оглавява два пъти продуцентски компании. Също така е автор на документални филми, преподавател по кино и литература в Швейцария, рицар на Ордена на Френския легион и личен приятел на Хайнрих Бойл.
Но може ли да се опише в един текст Фолкер Шльондорф, майсторът на екранизациите, тази самостоятелна Вселена в киното! Всеки, който е гледал негови филми и е чел блестящата му книга „Светлина, сянка, движение”, знае, че за този виртуоз истината е в детайлите, в светлосенките и в нюансите, в неочаквания ракурс и в смяната на гледната точка. Той умело жонглира с всички изразни средства, както и с това да сбъдва по нестандартен начин
детската си мечта да работи в цирк
Точно тази мечта е метафора на целия му живот. Също като цирковите артисти, и Шльондорф рядко се задържа на едно място; пътува постоянно из Европа, снима в Холивуд, работи с илюзии, с риск за живота, със спиращи дъха трикове…
Силата на филмите на маестро Шльондорф е не само в литературната основа и силната сценарна структура, но и в избора на актьорите. Водещ мотив е не тяхната популярност и касовост, а особената харизма, която носят. Често режисьорът се лишава от холивудски имена в полза на европейски. Използва театрални актьори, певци, циркови артисти. В „Тенекиеният барабан” играе дори самият Шарл Азнавур като търговеца на детски играчки Зигисмунд Маркус.
Да не забравяме и първата голяма роля на Райнер Фасбиндер като Баал в едноименната екранизация по пиесата на Бертолд Брехт! Един основополагащ филм в творчеството и на двете големи немски кинолегенди.
В моят личен списък с култови роли са тези на Джереми Айрънс като Суан, Ален Делон като барон Дьо Шарлюс и Орнела Мути като Одет в „Една любов на Суан”. Филмът е в златната колекция на кинематографията с цял букет имена на големи майстори – самият Пруст (спъващо труден за интерпретация колос на европейската литература), Питър Брук и Жан-Клод Кариер като сценаристи, Свен Нюквист (по-известен като „оператора на Бергман”) и Фолкер Шльондорф, разбира се.
В доказателство, че той умее да екранизира и не чак толкова силни книги и да направи от тях шедьовър, ще споменем ударния „Палмето” с Елизабет Шу и Уди Харелсън. Или ето как една треторазредна кримка на Джеймс Хадли Чейс се превръща в истински горещ трилър!
Филмите на немския майстор респектират и с
изключителен усет за музика
В кредитите им са записани имена като Браян Джоунс от „Ролинг Стоунс”, Морис Жар (бащата на Жан-Мишел Жар), Ханс Веренер Хенце, Станли Майърс. И тук можем да видим цялата палитра от жанрове – от рокендрол през джаз до класическа музика.
В рамките на CineLibri ще имаме привилегията да видим както най-новото творение на Шльондорф по новелата на Макс Фриш „Завръщане в Монтаук”, така и панорама с най-добрите му филми, сред които освен оригиналната версия на „Една любов на Суан” е и немската интерпретация от 1990 г. на „Историята на прислужницата”по романа дистопия на Маргарет Атууд с Наташа Ричардсън в главната роля (днес всички говорят за едноименния сериал, който тече по HBO).
Специално за DIVA! Фолкер Шльондорф отговори на няколко въпроса, измъчващи нашето любопитство…