През 2011-а кариерата на Галиано се преобърна заради антисемитските му изказвания, които му костваха поста на творчески директор на Dior. Някога той беше великия шоумен на модата, съчетаващ екстравагантността на импресарио с необузданото въображение на творчески гений. Като перла в короната на LVMH още тогава Dior разполага с огромен бюджет, позволяващ на дизайнера да превръща фантазиите си в реалност. Пламъкът обаче гореше толкова силно, че го погълна. 13 години по-късно като креативен директор на Maison Margiela някак успя да го запали отново.
За новата колекция висша мода на белгийския бранд Галиано кани гостите си под моста Александър III, в затънтено подземие, обградено с огледала като от класическия филм „Paris de Nuit“ от 1932 г. Светлините примигват и с първия модел, сложил крак на подиума, сякаш започва лъскав филм ноар. Красиви млади мъже са облечени с прищипани в талията с корсети. Но те не ходят като на обикновено модно ревю, те играят роля. Тичат по дъждовната настилка, движат ръцете си, влизат в контакт с публиката.
Ключовите съставки на спектакъла на Галиано съдържат винтидж фотографии и картини на парижки нощни скитници, сред които и музи с огнени коси, кукли от всякакъв вид и разбира се, корсети. Работата на Галиано с клиенти на Margiela е възродила интереса му към пищните женски форми. Освен това е един от малкото дизайнери, които пускат plus-size модели на подиума този сезон. „Помислих си, че това наистина ми е липсвало“, споделя той на пресконференция ден преди ревюто. Но идеята му не спира дотам, защото на подиума не присъстват само женски тела. Идеята за мъжкия корсет е основополагаща за колекцията му. Затова екипът от млади мъже и жени, които той смята за свои музи, редовно посещава ателието му, за да свикне с корсетите. Леон Дам, музата на музите, пръв влиза през входната врата в корсет, подчертаващ новопридобитата му талия, която надали надвишава 50-тина см. Жените след него са с различни размери, но всички са с фигури тип пясъчен часовник, върху които са драпирани необикновените модели на Галиано. Още с първите няколко визии се усеща, че отдавна не е правено нещо толкова завладяващо. Атмосфера, която не ти позволява да откъснеш очи, дори за секунда. Но това е само една част от историята.
Снимки: Filippo Fior / Gorunway.com
Колекцията е невероятна амалгама от ДНК-то на Maison Margiela, любовта към театралното на Галиано (включително и препратки към Dior периода му) и десетките истории, вплетени в съвършено премисления наратив. Косата на Луиза Казати, Викторианска Англия, Джак Изкормвача, Les Misérables, будоарните прозрачни рокли от дантела и тюл с веревна кройка, гримът с шифонени маски и зловещи куклени порцеланови лица изграждат мрачни, но завладяващи, почти Тим-Бъртънови персонажи. Някои от неописуемите му техники изглеждат почти като ходещи картини – зеленикаво-розови акварелни голи тела с размазани петна за очи.
Някои модели е възможно да предизвикат скандал, защото такива ревюта вече просто не се случват. Някои от красивите нежни рокли със силует на пясъчен часовник през тюла и дантелата се вижда окосмяване. Но се надяваме да му спестят ненужната врява.
Що се отнася до модата, всички образи и впечатления от това шоу ще останат в съзнанието по много причини. На първо място, защото Галиано така категорично отстоява креативността си във време, когато смелите изпълнения в модата са рядко срещани. И второ: защото този път той говори със собствения си глас, гласът, който познаваме от толкова отдавна.
Снимки: Filippo Fior / Gorunway.com
Насладете се на колекцията и под формата на видео. Препоръчваме горещо.