Хелмут Нютън – създателят на алфа-жената

Хелмут Нютън
Дейвид Боуи пред обектива на Хелмут Нютън

Изложбата Helmut Newton – Fact & Fiction остава в авангардния изложбен център Muelle de Batería на пристанището в испанския град Ла Коруня до 1 май 2024 г.

През 1971 г. по време на модна фотосесия в Ню Йорк за американския Vogue 51-годишният Хелмут Нютън получава сърдечен удар на улицата. Приет е в болница, където се възстановява бавно, но въпреки това сигурно. Този епизод се оказва повратен за живота и работата на Нютън такъв, какъвто го познаваме днес. След травматичното изживяване той осмисля приоритетите си и взима твърдото решение да развива въображението си на ново ниво, да навлезе още повече в света на провокацията, превърнала се в негов характерен почерк. Решава, че вече не желае да бъде смятан за артист, а за комерсиален „наемен“ фотограф, или A Gun for Hire. В работата Нютън започва систематично да подрежда негативите и контактните си листове и да си води бележки за всичко.

Сега голямата изложба Helmut Newton – Fact & Fiction, организирана от Фондация „Марта Ортега Перес“ (Fundación MOP) в испанския град Ла Коруня, „затваря кръга“ на живота и творчеството на легендарния германско-австралийски фотограф с творби от началото до края на неговата обхващаща шест десетилетия кариера.

Ла Коруня, където се разбиват вълните

Изложбеният център Muelle de Batería, разположен в някогашни силози и складове на пристанището в града, се ражда след звучния и в голяма степен неочакван световен успех на изложбата Peter Lindbergh: Untold Stories (2021), която привлече повече от 100 000 посетители. С нея създателката на фондацията (и президент на модния гигант Inditex) Марта Ортега Перес иска да отдаде почит на своя приятел Питър Линдберг (1944-2019). Успехът на втората изложба Steven Meisel 1993, A Yearin Photographs през 2022 г. бе още по-впечатляващ със 130 000 посетители. Така Коруня се превърна в световен център за модната фотография, в който не е рядко срещано явление да кацат частни самолети на хора, които идват специално да разгледат изложбите.

„Нашето желание е изложбите, които правим тук, в Ла Коруня, където се разбиват вълните на необятния океан, да бъдат толкова изключителни, впечатляващи и красиви, колкото и самата Галисия“, казва родената в Галисия Марта Ортега.

В каталога към изложбата Ортега си спомня как открива Хелмут Нютън. Впечатлена е от фотосесиите му, в които вече жените са тези, които следват дизайна и модата и се наслаждават на силата и блясъка на своите тела. Жени самоосъзнати като елегантни и недостижими съблазнителки. Голямата революция на Нютън идва именно от факта, че той напълно променя начина, по който жените са представяни в модните списания. Според един от кураторите на изложбата – Филип Гарнър, фотографиите на Нютън „изследват сложните универсални теми на сексуалните и социалните протоколи и са предизвикателство за онези, които биха могли да се опитат да ограничат ценната ни свобода на словото и изразяването“.

Вход свободен

Любопитно е, че входът за голямата изложба е безплатен. Благодарение на приходите от продажбата на специално създадените за всяка изложба продукти (тениски, плакати, каталог и т.н.) се ражда програмата Future Stories, която подпомага студенти по изкуство и фотография. Фондацията има и ръководена от артисти образователна програма, представяща показваните фотографи в класните стаи в Галисия. Настоящата изложба е осъществена в тясно сътрудничество с Фондация „Хелмут Нютън“ специално за Ла Коруня. Фотографиите са оригинали, а много от тях са винтидж принтове.

Helmut Newton, Bordighera Details, Italian Vogue, Bordighera, Italy, 1982, copyright Helmut Newton Foundation

Шест десетилетия Нютън

Селекцията от фотографии е добър пример за визуалния език на фотографа, лишен от комплекси, включително емблематичните му Big Nudes и портрети на личности като Анди Уорхол, Дейвид Боуи, Шарлот Рамплинг, Наоми Кембъл, Ив Сен Лоран, Карл Лагерфелд. 

Включени са и някои от далеч по-малко известните „пейзажи“ на Нютън: силно изразителни изображения от Париж, Лос Анджелис, Монте Карло, Берлин, Виена, Лас Вегас. Показани са кадри, с които над 80-годишният Хелмут се сбогува с любимите си места по света.

Helmut Newton, Charlotte Rampling as Venus in Furs, Paris, 1977, copyright Helmut Newton Foundation

Изложбата разкрива и личната страна на Нютън чрез видеоклипове, архивни снимки, които хвърлят поглед към детството, кариерата му и отношенията със съпругата му Джун, както и други документи, плакати, фотоапарати, реквизит, сувенири. Полароидите, показани в една от залите в реален размер, Нютън използва, за да уточни детайлите на фотографиите, които иска да направи.

Fact & Fiction

Един от ключовете към неповторимия талант на Хелмут се крие именно в способността му да балансира успешно между реалността и фикцията. Той самият е казвал, че снима фантазиите си, въпреки че в други случаи пак той е настоявал, че това не са фантазии, а реалности, които е наблюдавал и пресъздал. Както в изображенията на Хелмут, така и в неговата личност реалността и фикцията се размиват умело и естествено. Освен това той е бил страстен читател и признава, че много от идеите му са дошли от литературата, особено от Артур Шницлер и Стефан Цвайг, Реймънд Чандлър и Иън Флеминг, както и от „Историята на О“ на Полин Реаж.

От изобразителното изкуство заимства идеи за творческите си цели. Той пресъздава картината „Венера с огледалото“ на Веласкес в апартамента си в Париж, а платното „Бар във „Фоли-Бержер“ на Едуар Мане – в една стая в Монте Карло. Наследството на германското кино с неговата стилизирана театралност и мелодраматично осветление е оставило силен отпечатък върху него още от младежките му години. Той обича филмите ноар, nouvelle vague и мрачните манипулации на Алфред Хичкок, от които черпи безброй идеи за работата си.

„Когато разглеждам снимките си, бих казал, че като цяло фотосесиите са напълно контролирани. Това е моето наследство от модната фотография. Перфектната фотография е снимка контролирана, но изглежда сякаш не е, защото в противен случай става прекалено статична и напълно неподходяща. Каквото и да правите, ключът е да запазите свободен дух, в противен случай целта на снимката се проваля“, казва Хелмут Нютън.

Helmut Newton, Karl Lagerfeld, Paris, 1973, copyright Helmut Newton Foundation

Да спиш с Маргарет Тачър

„За мен Нютън е създателят на алфа-жената. Изважда на показ цялата сила на жените. Затова ги представя в пози с широко отворени крака. Силни, мощни, решителни“, казва Томи, един от гидовете на изложбата, който за четирийсет минути прави удивителен синтез на живота и работата на фотографа.

Ако трябва да избере само една алфа-жена, Нютън няма никакви съмнения. „Фантастично е да си представиш, че спиш с Маргарет Тачър“, казва той. През 1991-ва успява да я снима по поръчка на Vanity Fair в Лос Анджелис, където тя изнася лекция. Много искал да направи снимка в любимите си плувни басейни, но тя отказала с аргумента, че е твърде ветровито и косата ѝ ще се разроши. Нютън разполага само с няколко минути. Тачър сяда, позира, усмихва се и в този момент Хелмут ѝ казва: „Властта не се усмихва!“ Тя неохотно и дори леко неловко свива устни, той прави снимката и двамата си тръгват. Тачър намира своя портрет за ужасен, но по ирония на съдбата именно него избира за колекцията си Националната галерия в Лондон.

Иначе най-силната жена, която остава до Нютън в продължение на 56 години, е съпругата му Джун Нютън (известна като фотограф с псевдонима Алис Спрингс.) Когато през 2004 г. в болницата той е изключен от машините, Джун, която го е обичала и обожавала през целия му живот, го снима за последен път. Оттогава до смъртта си през 2021 г. тя винаги казва, че го е направила напълно убедена, че той би искал тя да направи тази снимка, за да затвори кръга.

Spread the love
More from Ивайло Харалампиев
Паралелните приказни реалности на испанския фотограф Еухенио Рекуенко
Смятан днес за един от водещите световни (не само) модни фотографи, испанецът...
Read More
0 replies on “Хелмут Нютън – създателят на алфа-жената”