За кожата е без значение какъв е полът ви. Какво е джендър неутрална козметика, на кого е необходима и има ли бъдеще
Мъжественост, женственост или равенство независимо от социалните очаквания
Времето, когато поли носеха само жените, а панталони – само мъжете, отдавна отмина (кажете „благодаря” на феминистките), и то преди Втората световна война. През 1966 г. Ив Сен Лоран създаде Le Smoking – женска версия на традиционния мъжки костюм. Сексуалната революция накара хипитата да се обличат еднакво – кафтани с етнически мотиви и клоширани панталони, и да носят дълга коса. Дори хиперсексуалните 80-те ще се запомнят с преосмисляне на мъжествеността. Икони на онова време са Принс, Дейвид Боуи, Фреди Меркюри, Бой Джордж… Мъже с брокат, макиаж и милиони фенове по света. През 90-те, в епохата на супермоделите с пищна гръд, на подиума изгря Кейт Мос, момиче от покрайнините на Лондон с андрогинно излъчване. Любими марки на това поколение са Helmut Lang и Calvin Klein, а гласът – гръндж групата Nirvana. Днес повече от всякога сме свидетели на размиване на разделителната линия между чертите, които се асоциират с мъжествеността и женствеността на фона на променящия се културен ландшафт. Какво е това? Простичкият отговор е джендър (от английски gender – граматичен род). Внимание: нашумелият преди 3 години термин не е синоним на пол, който е генетично определен. Кажете сбогом на джендър бинарната система и здравей на новата ера на свобода без стереотипи!
Утопия или реалност е приобщаването? Не, бъдеще
Според джендър флуидността характеристиките може да не съвпадат с биологическите или да се променят през живота. Идеята е да се покаже, че на практика не съществуват социални роли, съответстващи на единия пол повече от на другия. И това не е носталгия по 60-те и 90-те, а следствие от социални движения. Изследвания сочат, че 38% от поколението Z, родено след 1995 г., е на мнение, че външността на човека не се определя от пола. Нещо повече, флуидността е инструмент, позволяващ на хората да излязат извън рамките и свободно да се себеизразяват, разкривайки истинския си потенциал. Първа на повелята на деня реагира фешън индустрията. Сред реформаторите са JPG, Thom Browne, Gucci… В съвременното общество, непризнаващо граници, са разрешени неща, които преди са били част от гардероба на противоположния пол. Сега носите не унисекс модел, а свободен, не женски, а голям или малък размер. Редица знаменитости от List A също усвояват „женските” модни пътеки. Спомнете си Гари Стайлс, който се разхожда в ботуши на Gucci, а Зейн Малик – в дамски блузи. Дори кралят на стрийт стайла и любител на торбести облекла Джъстин Бийбър облече женски тесни джинси. Двойните стандарти все пак съществуват – на слабия пол е позволена повече свобода. На практика всеки елемент от мъжкия гардероб се вписва в женския.
Всички са родени с еднаква кожа
Сеизмичното разместване на пластовете в модата, разбирайте геометричната прогресия, с която напредва социалната концепция за приобщаване, нямаше как да не се отрази на бюти индустрията. Строгият джендър свят се променя пред очите ни. Според някои марки той е доста сериозна спирачка. Красотата е свързана с индивидуалността, а не с тикче в графата „род” по простата причина, че всичко идеално е скучно. Сред първите, които се опитват да отхвърлят бинарния код, заявявайки своя неутралитет, са Aesop, Kiehl’s, Dr. Barbara Sturm, Panacea, Mood, The Ordinary, Skin Sapiens, Odele, Romer, Sam Farmer, Non Jender Specific… Не липсват и звездни марки с неопределена идентичност. Фарел Уилямс също се присламчи към Кайли Дженър, Ким Кардашиян, Селена Гомес, Риана и Лейди Гага, известни със собствена козметична линия. Вечно младият изпълнител, автор на песни, рапър, продуцент, дизайнер и барабанист лансира Numanrance. 3-степенната система съдържа само най-необходимото за кожата: почистващо средство във формата на пудра с оризов прах и каолин Rice Powder Cleanser, което при контакт с вода се превръща в ексфолиращо мляко, пилинг Lotus Enzyme с висок процент на гликолова киселина и хидратант Humidifying Cream с екстракт от снежна гъба. Позната като сребърни ушички, тя по ефект не отстъпва на хиалуроновата киселина. Все пак потребителските навици трудно се променят. Затова акцентът на М. и Ж. носи печалби, стабилни при това. А и да не забравяме, че при цялата прогресивност на времето физиологически хората се различават. Отказът да се идентифицират с какъвто и да е род е по-скоро на ментално ниво.