Джоди Фостър – корава жена в мъжки свят

Снимка: HBO Max

Забележителната роля в „Мълчанието на агнетата” е на объркана жена, а в сериала „Истински детектив: Тъмната страна” – на корава, формирана в мъжко обкръжение полицейска служителка. С нея актрисата се завръща на екрана, защото има какво да ни каже

Още когато през 2013 г. ѝ е дадена специалната награда на името на легендарния актьор и режисьор Сесил Б. Демил на церемонията по връчването на Златните глобуси, от речта на Фостър стават ясни няколко неща – тя живее с жена, има двама синове, за които не говори публично, и не планира да снима много нови филми. Поне не пред камера.

Преди да завърши ударно 2023-та с Nyad, където си партнира с Анет Бенинг, и да стартира 2024-та с „Истински детектив“, Фостър участва в „Мавританецът“ през 2021-ва, а преди това в „Хотел Артемида“, който е от 2018-а. Ролите ѝ през последните години не са нито във франчайз, нито във филми за супергерои.

Завръщането ѝ в така наречената телевизия е още по-малко очаквано от почитателите ѝ, при положение че Фостър не снима сериали от края на 70-те години. Но една от най-добре направените антологии в света на модерния стрийминг – „Истински детектив“, променя това.
„Истински детектив: Тъмната страна“, както е името на новия сезон, излезе през януари в HBO Max. И по този повод се срещаме с нея в Zoom разговор, за да ни каже повече не само за сериала, а и за нещата, които я вълнуват.

Джоди Фостър по време на 74-ия филмов фестивал в Кан през 2021 година (Снимка: Dominique Charriau/WireImage)

От филм на филм

„Е, преминавам през периоди. Вярно е, това беше малко актьорски период и трябваше да оставя някои от режисьорските си проекти настрана. Но имам чувството, че следващият период ще е по-скоро режисьорски. Ако историята се появи и почувствам, че е нещо, което искам да кажа, това обикновено означава, че съм готова да работя. Когато бях по-млада, преминавах от едно на друго, без да се спирам. Израснах по снимачни площадки. Скачах от филм на филм. С годините осъзнах, че мога да подбирам, да почивам и най-важното – трябва да имам какво да кажа, за да направя филм. В момента искам да живея с децата си и да правя други неща. Поради това имам малко по-различен график и по-различен подход от други актьори. В старите времена хората, които правеха телевизия, всъщност не правеха кино, и обратното. Бяха като две различни екосистеми. Мисля, че направих последния си сериал или нещо подобно, когато точно влизах в киното, била съм на не повече от 10 или 11 години. И никога повече не го направих. Правила съм много телевизия като режисьор и продуцент и съм работила върху разработването на много сериали и продукции, но просто не успях да вляза там като актьор. Досега. Това беше първият път, когато си казах, че има нещо, което искам да направя.“

Родена в Лос Анджелис, Калифорния, през 1962 г., Фостър е най-малкото от четири деца в семейството на Лушъс Фостър и Евълин Алмонд, който е филмов продуцент. Джоди започва своята кариера като актриса на много ранна възраст – участва в рекламни кампании и телевизионни сериали. През 70-те години се снима в няколко филма на киностудията „Уолт Дисни“, а първата ѝ забележителна роля е на проститутката Айрис в „Шофьор на такси“ на Мартин Скорсезе. Последната ѝ телевизионна поява е през 1975 г. в шоуто ABC Afterschool Specials.

С Робърт де Ниро в „Шофьор на такси” (Снимка: Columbia Pictures/Fotos International/Getty Images)

Качване на борда

Когато преди 10 години Матю Макконъхи и Уди Харелсън рискуват да се впуснат в приключение, наречено телевизионен сериал, хората са озадачени. Телевизията е територия, сякаш прокажена за големите звезди. Макконъхи обаче търси проект, който да покаже диапазона му като актьор и да го отдалечи максимално от образа на мъжа с най-красиво тяло, който може да свали всяка жена в романтична комедия. Така попада на Ник Пизолато, млад сценарист и писател от Ню Орлийнс, който пише първия сезон на „Истински детектив“ година след като е приключил със сценарната работа по американската адаптация на великолепния датски сериал „Убийството“.

Десет години по-късно, след още два нетолкова успешни сезона и дълга пауза, „Истински детектив“ е в ръцете на Иса Лопес – продуцент, сценарист и режисьор от Мексико, която се заема да върне мрака в телевизията, и Джоди Фостър се качва на борда.

Проектът просто имаше страхотен сценарий. Когато прочетох първия епизод, много ми хареса усещането, обстановката. Мисля, че наистина имаше ярко построяване на мястото и на различните теми, сложени вътре. За скръбта и за това как мъртвите ходят сред нас. За природата, която страда заради човешката дейност, и идеята, че тази природа може да се събуди и да отвърне на удара. В някои отношения мислех, че това е просто красиво. Имах вяра в Иса от първия момент, в който я срещнах, като сценарист, продуцент и режисьор.

Снимка: HBO Max

Ситуиран в Аляска, „Истински детектив: Тъмната страна“ разказва за дългите нощи в това почти забравено и отдалечено сякаш накрая на света място, където осем учени са намерени осакатени и замръзнали насред пустошта. Преплитащ криминалната сюжетна линия с мистика, езотерика, хорър елементи и психологическа драма, „Тъмната страна“ показва не само телевизия, каквато зрителите харесват, но и Джоди Фостър в много добра форма.

„Беше трудно. Успях да се разболея веднъж, защото колкото и топли възглавници да получиш, все пак си навън и ходиш, дишаш.“ Фостър е в образа на детектив Лиз Данвърс, както актрисата я определя – „корав полицай, защото е жена в мъжки свят“, а неин екранен партньор е Кели Райс.

В полицейска униформа

Малцина знаят, че Джоди е озвучавала Пъгсли Адамс в телевизионния сериал „Семейство Адамс“, когато е само на 11 години, а когато е на 12, играе в „Алис не живее вече тук“ на Скорсезе, където той я харесва за ролята на Айрис в „Шофьор на такси“.

Първата ѝ номинация за „Оскар“ е именно за „Шофьор на такси“. Същата година е номинирана и за „Златен глобус“ за ролята си в комедията „Щурият петък“. Първите ѝ награди идват през 1989-а за ролята в „Обвинена“. Но, разбира се, образът, с който я свързват повечето хора, е този на Кларис Старлинг от „Мълчанието на агнетата“. Благодарение на него още през 90-те години Фостър се настанява удобно в класации като „най-добрите жени детективи“ и „най-ярките женски образи в киното“. Паралелът между Кларис Старлинг и полицейската униформа в „Истински детектив: Тъмната страна“ е неизбежен.

На наградите „Оскар” през 1989 г., когато получава първата си статуетка за ролята в „Обвинена” (Снимка: Ron Galella, Ltd./Ron Galella Collection via Getty Images)

„Кларис никога не е носила униформа, за съжаление. Тя просто трябваше да носи лоши костюми. Но двете неща имат голямо сходство. Можем да кажем, че „Мълчанието на агнетата“ е нещо като прадядото на този сериал. Първо беше той, после се появи „Седем“ на Дейвид Финчър и след това „Истински детектив“ и неговият първи сезон. Много години по-късно вече имаме сезон 4 – „Тъмната страна“. Фактът, че сюжетът отразява психологическата драма и менталното състояние на детективите, е нещо, което мисля, че прави сериала разпознаваем и специфичен. За мен Кларис и детектив Данвърс не може да бъдат по-различни. Само се надявам Кларис да не се превърне в Данвърс. Идеята за Данвърс и нейното поведение е, че тя е жена, живяла в изцяло мъжко общество. Начинът, по който функционира едно полицейско управление, я е направил някак по-твърда, по-закостеняла. Създала е един вид броня около себе си, за да успее да се пребори с всички предразсъдъци. Това важи и за Кларис, но двете го правят по много различен начин.“

Често образите, които Фостър играе, са на объркани жени – от „Шофьор на такси“ през „Мълчанието на агнетата“, та чак до „Контакт“. „Истински детектив“ допълва тази арка.

Със съпругата си Александра Хедисън (Снимка: Earl Gibson III/Golden Globes 2024/Golden Globes 2024 via Getty Images)

Открита лесбийка

Извън света на филмите Джоди Фостър е известна с активната си подкрепа за правата на жените и LGBTQ+ в холивудската индустрия и в обществото като цяло. Често използва своята популярност, за да подчертае важността на равенството в обществото и киноиндустрията. Тя разкрива, че е лесбийка, през 2013 г. Но още през 90-те години няколко таблоида публикуват мненията си, че звездата от „Мълчанието на агнетата“ може би е хомосексуална. Тогава Фостър нито потвърждава, нито отрича, като игнорира нетактичните въпроси. И до днес е една от малкото звезди в Холивуд, които не показват или разказват нищо за себе си извън работата. През 1998 г. ражда първия си син Чарлз Фостър, а три години по-късно и втория – Кит Фостър. Джоди не коментира кой е баща на децата. Докато получава награда за изключителен принос към филмовата индустрия, от сцената тя казва: „Надявам се, не сте разочаровани, че тази вечер няма да има голяма реч за излизане от обществото, защото аз вече съм излязла от него преди около хиляда години, още в каменната ера.“ По същото време актрисата разкрива, че от 1993 до 2008 г. е живяла с продуцентката Сидни Бернард, която нарича най-добрата си приятелка и ѝ благодари за модерното им семейство. През същата година среща любовта в лицето на Александра Хедисън, която в миналото също е работила като актриса, а днес е фотограф и се занимава с дизайн на жилища. Двете се женят официално през 2014 г. Като открита лесбийка, Фостър подкрепя правата на LGBTQ+ хората, призовава за повече разбирателство и толерантност. Подкрепя равенството и утвърждаването на жените в индустрията и по-широко в обществото. „Вярвам, че жените могат да бъдат страхотни и сложни, и смешни, без да трябва да бъдат прекалено симпатични или нещо друго. Просто можем да бъдем и това е достатъчно.“

Фостър през 2016 г. (Снимка: Mark Metcalfe/Getty Images)

Зад кадър

Вярна на тези си изказвания, Джоди Фостър работи активно зад кадър. Режисира първия си филм „Малкият мъж Тейт“ през 1991 г., а след това прави още три филма като режисьор и снима различни епизоди на сериалите „Оранжевото е новото черно“, „Къща от карти“ и Black Mirror. Дори в „Истински детектив: Тъмната страна“ има творческо участие като продуцент. В новия сезон ясно се отличават теми с важни въпроси като равни права, сексизъм, расизъм срещу местните жители на Аляска, околна среда, наука без морални последствия за учените. „Това е, което филмите правят. Мисля, че те ни събуждат за това, което е там, което се случва, и особено за неща, които влияят на човешката култура и природа. И това е силата на филмите, нали? Че имаме способността да обсъждаме тези неща и да информираме хората, да ги накараме да имат емоционална връзка с тях.“

Spread the love
More from Зорница Аспарухова
Натали Ууд и смъртта ѝ като на кино
До ден днешен не е разгадана мистерията около края на холивудската актриса...
Read More
0 replies on “Джоди Фостър – корава жена в мъжки свят”