Една от най-значимите рокади в модата за последното десетилетие вече е факт: Джонатан Андерсън – дългогодишният креативен директор на Loewe и основател на JW Anderson – застава начело на Christian Dior, като наследява Мария Грация Киури. За първи път от времето на самия Кристиан Диор мъжките и дамските линии на френската модна къща ще бъдат обединени под визията на един-единствен творчески ум.
Назначението идва в преломен момент – както за марката, така и за индустрията. След години на впечатляващ растеж приходите на Dior достигнаха 9 млрд. евро през 2023 г., но през първото тримесечие на 2025 г. марката отбеляза спад и резултати под очакванията. На фона на забавянето на пазара на луксозни стоки и нарастващите критики към ценовата политика на гигантите Dior залага на културната чувствителност и визионерство на Андерсън, за да въведе нова глава в историята си.

Кадър от презентацията на последната му колекция за Loewe, от която прозира неговият закачлив и креативен подход
Мисията му в Loewe говори сама за себе си. Когато поема марката през 2013 г., тя бе встрани от прожекторите – почитана за майсторството си, но без ясен глас. Андерсън трансформира Loewe в културен феномен: създаде емблематичната чанта Puzzle, превърна ревютата в артистични събития, връщайки занаятчийството обратно в сърцето на марката. Резултатът – десетократно увеличение на приходите за едно десетилетие.
Сега той се заема с още по-амбициозна задача: да вдъхне нов живот на Dior и да изведе марката отвъд лукса и комерсиалното. Андерсън ще представи първата си колекция за Dior Homme на 27 юни по време на Мъжката седмица на модата в Париж. Дебютът му в дамската мода ще последва на 1 октомври, в месеца, в който едновременно ще видим дебютните колекции на новите дизайнери на Chanel, Gucci, Balenciaga и още редица марки с променено творческо ръководство.
Графикът му ще бъде натоварен – 10 колекции годишно за Dior, плюс шест за JW Anderson и две капсулни в сътрудничество с Uniqlo.
Ще създава общо 18 колекции на година, което позиционира Андерсън като най-продуктивния дизайнер в бранша след Карл Лагерфелд.
Ще може ли обаче да повтори за Dior това, което вече направи за Loewe? Времето ще покаже. Но както твърди Делфин Арно, именно Андерсън притежава онази рядка комбинация от артистична смелост, търговски нюх и културна интелигентност, от която Dior има нужда, за да остане начело на модната сцена в едни все по-сложни времена.