Как се умира от разбито сърце

Кое е по-силно – любовта или изкуството? Отговорът може би се крие в любовта към изкуството. Изкуството като спасение

Залата на Баварската опера в Мюнхен е тъмна и притихнала, чува се само изящната музика на Марко Никодиевич под диригентството на Йоел Гамзу. Марина Абрамович лежи неподвижно върху огромно легло в единия край на сцената. Така започва оперният спектакъл 7 Deaths of Maria Callas („7-те смърти на Мария Калас“), последният проект на една от най-влиятелните жени в съвременното изкуство, посветен на легендарната оперна прима.

Още от 14-годишна възраст Марина Абрамович е обсебена от Мария Калас, от гласа й, от живота й, от любовта й. Прочела е всичките й биографии и от близо двайсет години, дори ако трябва да бъдем точни – 25, мечтае да направи проект, в който главната героиня да бъде Мария Калас, роля, която да изиграе тя и да вплете самата себе си в нея. „Чувствам една изключителна свързаност с нея. И тя като мен е Стрелец. И тя е имала ужасна майка. Дори имаме физическа прилика. Но ако аз оцелях след разбитото си сърце, тя умира от него. В повечето опери накрая героинята й умира от любов“, пише Абрамович в биографичната си книга Walk Through Walls.

Смъртта в главната роля

Марина решава да пресъздаде намушкването с нож в „Кармен“, скачането в „Тоска“, удушаването в „Отело“, изгарянето в „Норма“, задушаването в „Аида“, харакирито в „Мадам Бътерфлай“ и умирането в „Травиата“ и създава седем късометражни филма, които се излъчват на огромен екран по време на спектакъла. „Да умреш от разбито сърце, е нишката, която събира всяка опера в проект, обединен около любовта и всичките й форми, както връзката ми с Рикардо.“

Да, става дума за Рикардо Тиши, креативния директор на Burberry, който създава костюмите за този спектакъл и с когото Абрамович неведнъж си е партнирала през годините. „Аз съм голям романтик и нямаше как да не се включа в този проект. Марина е един от най-смелите артисти и за мен е изключителна чест да си сътруднича с нея, особено по тема, толкова близка и за двама ни“, казва той. „Рикардо трябваше да направи всички костюми, защото ние сме любов, той е мода, а аз съм изкуство, два сватя, които се пресичат в творчески разговор за любов, уважение и свобода“, заявява Марина.

И ако в мислите на Калас мъжът, който я убива на сцената, винаги е бил Онасис („Не знаех какво е любовта, докато не се запознах с него“, откровено заявявала оперната прима многократно), в мислите на Абрамович се появява Уилям Дефо като единствения, който може да изиграе убиеца във всичките седем действия.

Кой играе Мария Калас ли? Марина Абрамович, разбира се, която използва елементи от собствения си живот, за да покаже колко много общи неща има между тях двете, преплитайки музика, опера и пърформанс. Така, както само тя може да го направи. Дотолкова, че двата образа напълно да се слеят, да покажат колко неразривна е връзката между любовта, омразата, смъртта.

Spread the love
Публикувано от
Още от admin

Пелагия Видинска, дизайнерката на хайлайфа в царска София

Аристократки и актриси се обличат при майсторката на шика и шевиците В...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ