Карла Соцани: Живот между изкуството и модата

Издателка, пионер в идеята за концептуален магазин, директорка на собствената си арт фондация и на тази на модния дизайнер Азедин Алая, Карла Соцани показва част от своята фотоколекция

Когато преди години модният дизайнер Азедин Алая (1935-2017) кани своята близка приятелка – италианската издателка Карла Соцани, да покаже личната си колекция от фотографии в неговата галерия в Париж, тя го поглежда силно учудена. „Казах му: аз нямам колекция, това са спомените от моя живот. Държа ги по стените в дома си, в чекмеджета. Пазя ги, защото означават нещо за мен: някой, с когото съм се запознала, изложби, които съм организирала, фотосесии с различни фотографи. Тогава си дадох сметка, че всъщност тези фотографии представляват дневника на моя живот.“

В Centro Centro, изложбеното пространство на мадридското кметство в двореца „Сибелес“ в Мадрид, 73-годишната Карла Соцани говори от голям екран. Основната причина да не присъства на живо на откриването на изложбата BetweenArtandFashion е, разбира се, глобалната пандемия.

Безплатната изложба до 10 януари 2021 г. е част от XXIII издание на PHoto ESPANA, един от най-големите фотофестивали в Европа, който също беше преместен заради пандемията от лятото за есента. Изложбата показва 180 снимки на 90 фотографи от личната колекция на Карла Соцани, една от водещите фигури в модата, изкуството и дизайна през последните десетилетия. Всъщност заедно със сестра й Франка (главна редакторка на италианския „Вог“ от 1988 г. до смъртта й през 2016 г.) толкова си приличат, включително и по глобалното си влияние, че през годините дори работещи в модните среди хора често ги бъркат.

Соцани казва, че й е било трудно да избере от всичките над две хиляди фотографии от XIX век до днес, защото „всяка от тях е фрагмент от живота ми. Когато видях нещата на стените в галерията, осъзнах, че въпреки работата ми в света на модата вече 53 години, аз нямах много модни снимки. Била съм привлечена предимно от гола фотография, цветя, природа, репортажи или просто това, което съм сметнала за красиво“. В този смисъл изложбата е покана за разходка из нейния живот, връзките й с големите световни фотографи, кариерата й в модата и личното й виждане за света, женствеността и красотата. Сред фотографите са Ричард Аведон, Франческа Удман, Дейвид Лашапел, Ман Рей, Хелмут Нютън. С първата фотография, направена от Ървинг Пен, се сдобива през 1974 г. „Моят живот винаги се е движел между изкуството и модата. Никога не съм била способна напълно да избера само едната от тези посоки. Всъщност истината е, че не откривам разлика между тях. За мен всичко е свързано с красотата“, казва Карла Соцани, която от 1989-а живее с американския артист Крис Ръс.

В периода 1979-1986 г. тя ръководи специални проект за италианския „Вог“. През 1987-а става основоположник и първата главна редакторка на италианското „Ел“. Остава на поста само няколко месеца основно защото не се съгласява да даде приоритет на рекламите. В същото време, водена от собствените си критерии в онези години, тя предпочита да показва повече чужди дизайнери, отколкото италиански. Това също се оказва против нея. При разтрогването на сътрудничеството им издателите й предлагат голяма сума, за да каже, че тя самата е решила да напусне. Карла Соцани не приема сделката и избира да съобщи истината, че е уволнена.

През 1990 г. Соцани отваря галерия в реставриран стар гараж в непривлекателен тогава квартал в Милано. Последователно към пространството се добавят издателство, мултибранд моден бутик, книжарница, ресторант и дори хотел с три стаи. В началото никой не вярва в успеха на това „живо списание“ по собствените й думи. Нейното творение 10 CorsoComo обаче става основоположник на превърналите се по-късно в тенденция концептуални магазини. След години CorsoComo се разраства по света. Стига дори до Китай, но не след дълго затваря врати. Отвореното през 2018 г. в Ню Йорк „поделение“ на своеобразната бутикова верига затвори преди няколко месеца вследствие на драстичните ограничителни мерки по време на първата вълна от коронавируса. Продължават да са отворени оригиналният магазин в Милано и този в Сеул.

През 2016 г. Карла създава Fondazione Sozzani за промоция на културата чрез фотографията, модата и изкуствата. Тя ръководи и фондацията на Азедин Алая в Париж. Любопитното е, че въпреки екипите от сътрудници Карла Соцани сама взима не само решенията, но работи и по най-малките детайли. „Мненията на другите са интересни, но когато си изправен пред избор, най-добре е да следваш собствените си интуиция и чувства“, казва Карла Соцани.

Spread the love
Tags from the story
Written By
More from admin
6 килограма татуировки
Най-луксозната книга в бранша показва колекцията на легендарния татуист Хенк Шифмахер „Дами...
Read More
0 replies on “Карла Соцани: Живот между изкуството и модата”