Керана Ангелова: Жените носим любовта, преди да сме я преживели

Винаги може да се намери мъничка причина и за безпричинното щастие. Малка колкото една снежинка примерно, когато неочаквано видиш през прозореца, че е завалял първият сняг, казва писателката, която няма как да не сте заобичали, след като сте чели

„Мястото Янтара“ е последният издаден роман на Керана Ангелова, известна на българската читателска публика с поетичните сборници „Лято“, „Подземна река“, „По-беззащитни глухарчета“, „Kaтокала, името на пеперудата“, „Времена“, „Видения“, “Леванте”, със „Зана. Папазини”, две повести, с романите „Елада Пиньо и времето“, „Вътрешната стая“, „Улицата на пеперудите“, „Слънчогледи за Мария”, „Видение в Мемфис”, с есетата в сборника „Един след полунощ” и фрагментите „В един след полунощ е светло”.

След прочита на „Мястото Янтара“ се втурнах да търся и да чета и предшестващите я книги с вашия подпис. Запитах се кога у вас е припламнал първият порив да пишете и с какво е бил свързан?

Първият порив за писане не беше точно порив за писане. Беше порив за живеене на живота с всички сетива. В детството сме великите откриватели на цял един свят, ден след ден. Ако любопитството, изумлението и интересът към божия дар, наречен живот, преизпълват малкия човек, той започва да чувства желание сам да създава, да твори. Та и аз така, помня как трептях от изумление заради всичко, което ме заобикаляше, и в слънчевия сплит ме полазваше сладък гъдел. Не знаех думата, с която да го изразя, и нямах представа, че никога няма да я узная. Може би поради тази причина точно думите още от ранното детство станаха моят начин за изразяване на неизразимото докрай – докато се опитвах да открия първо думата, която всеки път, щом се захванех да пиша разни кратки текстове, избухваше в мен като точката сингулярност и излъчваше импулси някъде сред всичките мои думи. За разлика от тях тя нямаше видимост, просто ги осияваше с чиста ликуваща радост. И май и досега си е така.

Кога осъзнахте дълбоката свързаност между човека и мястото, където се е родил?

Може би не точно през детството, може би по-късно. Тогава просто живеех и ликувах. Вместо отговор предлагам една своя миниатюра, в която съм казала нещата: „Всеки Божи ден ме изпълваше нещо могъщо, тревожно и неудържимо щастливо, под ребрата ми винаги трептеше като сладостна топка едно почти непоносимо вълнение. То ме издуваше, повдигаше ме на педя от земята. Сега знам, било е любов. Любовта изобщо, любов свръхсилите ми. Вероятно детството е времето, когато все още сме абсолютно синхронична, хармонична, безмерна – макар и несъзнавана – част от Бога.” От есеистичната ми книга „Един след полунощ” е. В нея разказвам себе си с убедеността, че родното място наистина е съдбовно важно. Там са първите ни ярки преживявания, първите учители, първите житейски уроци. Ако се бях родила другаде, щях да имам други хармонични отношения, но може би и конфликти със света, а това би ме изградило като съвършено друг човек, мисля. Не знам дали по-добър или по-малко добър, просто моето място е допринесло да започна да се формирам като човека, посочен да е такъв от самия замисъл на съдбата.

„Мястото е някой, не е нещо“. Има ли разлика между мястото Янтара и мястото Керана?

Абсолютно никаква разлика няма между мен самата като автор и жените в романите ми. Без значение е дали разказаната история е чисто фикционална. Всеки път в книгите си разказвам себе си, като влизам под кожата на своите героини. Не е необходимо да съм преживяла онова, което им се случва. Достатъчно е да се поставя на тяхно място и да ги накарам да преживяват по начина, по който аз бих преживявала, ако в реалния живот се случи да попадна в ситуации като тези, измислени от мен като разказвач на истории. Иначе в „Мястото Янтара” едно към едно разказвам точно моята планина, реката, морето… И да, както казва героинята ми Янтара, аз съм това Място, където и да се намирам.

Разкажете ми за детството си в село Бродилово!

Е, в Бродилово и аз като мнозина в този живот бях безсмъртна, както обичам да се шегувам. Всъщност в пространството на детството времето все още не съществува: усещането е, че никога няма да пораснем, няма да остареем, няма да умрем. Възрастните може, не и ние.

Иначе живеехме в Бродилово, но и в Ахтопол и Царево, така че си имах за свое щастливо пространство планината Странджа с най-красивата река Велека с нейните искрящи водни кончета и звънко плачещите върби, и в същото време мое беше и най-синьото и топло море. Както се казва, живеех нашироко.

Записвали ли сте разказите и приказките, които са ви разказвали баби и прабаби? Аз така съжалявам, че не съм го правила…

Не, но още помня картините, които въображението ми ярко и незабравимо създаваше, докато ги слушах. Всъщност тези техни устни разкази много допринесоха да се развие образното ми мислене, а също и чувствителността ми, което означава, че те също са един от подтиците да започна да искам сама да създавам истории.

Смятам, че съвсем не е случайно това, че прочетох „Мястото Янтара“ почти по същото време, в което се свързах и говорих с една родова терапевтка – Аида Марковска. Тя говори за родова памет, за това, че човек трябва да познава и да тачи своя род и традициите, че всички проблеми в живота ни имат корени в историята на нашите предци.

Вероятно не всички наши проблеми имат корени единствено там, но съм съгласна, че родовата памет не е просто памет на мозъка, понякога изобщо не е, тя е паметта на кръвта. Дори като метафора това казва доста по въпроса. Иначе да, съществува енергийно родово поле и без значение в кое време живеем, преди или сега, щом сме в тази енергетика, няма как да не ни влияе. Ние сме себе си, но и онези отпреди нас са ни оставили разпознаваеми черти, не само външни.

Spread the love
More from Ваня Шекерова
Кръвен данък само за жени
Институтът по цветовете Pantone пусна нов оттенък на червеното под названието „Менструация”,...
Read More
0 replies on “Керана Ангелова: Жените носим любовта, преди да сме я преживели”