Крал Фелипе VI и Кралица Летисия пред обектива на американската фотографка Ани Лейбовиц. От 27 ноември дългоочакваните и породили бурни дискусии портрети могат да се видят с безплатен достъп в изложбата „Тиранията на Кронос“ в седалището на Централната испанска банка в центъра на Мадрид. Резултатът идва девет месеца, след като банковата институция покани Лейбовиц да снима кралската фамилия по повод десетгодишнината от възкачването на престола на крал Фелипе VI и двадесетгодишнината от техния брак. Поводът за полемиката бе както изборът на американска фотографка, така и високият хонорар от 137 000 евро. В крайна сметка се стигна до няколко „извода“, а именно, че става въпрос за безспорна световна величина във фотографията и че това така или иначе е традиционна практика на банковата институция. Тяхното желание в случая е да „интернационализират“ поръчките за портрети, както и да засилят женското присъствие на творците. За първи път в историята портретите на кралската фамилия, поръчани от банката, са фотографии, а не картини.
Настъпи затишие в очакване на резултата, още повече че според договорката Ани Лейбовиц има пълна свобода да създаде историческите портрети според своите артистични критерии. Дори свикналите силно да контролират своя обществен имидж Летисия и Фелипе приемат правилата.
Първите реакции за резултата са предимно суперлативи, а портретите се описват като „зрелищни“, „прекрасни“, с „несравнимо качество“. Фотосесията в кралския дворец в Мадрид (той не е официална резиденция на кралското семейство) продължава над пет часа, а екипът на фотографката се състои от пет човека. Лейбовиц „изпробва“ с няколко различни looks за своите герои. Тя се запознава с кралската фамилия преди над десетилетие. През 2013 г. Лейбовиц получава престижната награда „Принцът на Астурия“ (понастоящем „Принцеса на Астурия“).
Кралят носи униформата на генерал от испанската армия. Гардеробът на кралицата, представена като холивудска звезда от златната епоха на киното, е съставен от две исторически части, предоставени за случая от колекцията на фондация „Антони де Монпалау“. Черната рокля с деколте без презрамки и кройка на русалка, е празнична дреха, създадена от испанския кутюрие Кристобал Баленсиага в края на 40-те години. Тя е изработена от плисиран копринен тюл. Втората дреха под формата на пелерина е изработена от сурова коприна в цвят фуксия. Това е класически модел на Balenciaga, създаден през 60-те години на миналия век.
Традицията за поръчки на такива портрети датира от самото начало на 240-годишната институция, представяйки най-изявените майстори от всеки исторически момент – от Гоя, Висенте Лопес, Федерико де Мадрасо, Сороя до неотдавнашните Исабел Кинтанила и Кармен Лафон.
Фотографиите на Ани Лейбовиц са част от раздела „Портрети в нишката на времето“. И ако все пак ако след безспорния уникат (съвсем буквално) в иначе богатата изложба посетителите решат да задълбаят в нея, ще открият селекция от часовници и творби, които поставят под въпрос доминиращата идея за времето в западното общество. Как е конфигурирано линейното време на модерността? Каква връзка поддържа то с контрола на производителността? Какви въпроси и нарушения се повдигат срещу тази концепция от незападни културни контексти и от пространството на изкуството?
Изложбата „Тиранията на Кронос“ ще може да се види в изложбената зала на централата на Испанската банка на „Сибелес“ (Alcalá 48, Мадрид) до 29 март 2025 г. Входът за е безплатен, като е необходимо предварително запазване на час.