Историята на Fendi се свързва неразривно с гения на Карл Лагерфелд, вградил себе си в модната къща толкова, колкото и в Chanel
Текст Галина Друмева
Лагерфелд в ролята на креативен директор на Fendi скицира иконичното лого с две букви F, едната преобърната, за да оформят заедно геометрична форма, през 60-те години на миналия век. Отнема му пет секунди, както споделя самият той в различни интервюта. Първоначално предназначено за принт върху жакардови платове в черно и тютюнево, които да бъдат използвани за подплата на типичните за бранда тогава палта от кожа с косъм, монограмът се ражда от играта с думите Fun Furs (забавни кожи). Той обаче се оказва толкова релевантен за историята и кодовете на модната къща (символизирайки също двамата Фенди, които я основават), че моментално започва да се използва в производството на най-различни продукти – обувки, платове за облекла, елементи за пътни чанти. „Той нямаше идея колко голямо ще се окаже значението на логото – разказва пред Vogue Силвиа Вентурини-Фенди, наследница на фамилията и двигател на бизнеса и до днес. – Иначе вероятно щеше да отдели повече време за създаването му, но популярността му нарасна по съвсем естествен начин“, допълва още тя. Днес логото живее собствен живот, свързващ най-новите предложения на бранда с винтидж произведенията му като магически мост през времето. А Карл посмъртно продължава да намигва с креативност, вдъхновяваща поколения модни любители и колекционери.
Момчето в женското царство
„Всичко започна с малък бутик в сърцето на Рим“, разказва официалният сайт на Fendi. А после се появи Карл, за да подари на кралиците Fendi любовта на света, допълва модната история. Приказката за майсторство и креативност започва преди почти сто години – през 1925-а, когато младите съпрузи Адел и Едоардо Фенди откриват първия си магазин в Рим. Като повечето луксозни модни къщи, които водят началото от миналия век, и семейство Фенди започват приключението си с производство на кожени изделия – куфари и чанти – които и до днес играят основна роля в предлагането на компанията. Фамилия Фенди се радва на много наследници, всичките момичета, което води до нещо нетипично в традиционно патриархалния италиански свят от далечното минало – до матриархално възпитание. „Баба ми (Адел) беше шефът на семейството ни, което ми даваше увереност. Бях възпитана, че това, че съм жена, няма да ми попречи да успея“, посочва в интервю за Vogue Силвиа Вентурини-Фенди, която е начело на бранда от 1992-ра до днес. Тя разказва още за детството си, прекарано в семейното ателие, където наблюдава майка си Анна и четирите си лели – Паола, Карла, Франка и Алда – „да правят бизнес по женски начин“, с деца, тичащи около кроячната маса, в силен микс между работа и семейство. През годините най-силният ход на сестрите е да си наемат за помощник момче. И то много специално момче, уважаващо женската енергия, закодирана в модната къща, и способно да я развие и да я обогати с една по-различна гледна точка. Трийсет и две годишният Карл Лагерфелд се запознава с жените Фенди в Рим и се присъединява към екипа им по тяхна покана през 1965-а с цел да модернизира линия палта от кожа с косъм – изключително важна традиционна част от предлагането на компанията. Годината поставя началото на „нова креативна ера за компанията“, както посочва официалният сайт на Fendi. Причината за това е, че Карл се оказва напълно незаменим и скоро подписва безсрочен договор с бранда с позиция креативен директор. През 60-те години той изобретява иконичното геометрично лого и непрестанно увеличава продуктовата линия с нови модели и свежи цветове към традиционното кафяво и бежово. Лагерфелд създава иновативни и непознати за времето си приложения на кожата с косъм, въвеждайки по-евтини и леки видове, от които произвежда не само палта, но също и чанти, и други дребни аксесоари. През 1977-а момчето в момичешката банда въвежда линия ready-to-wear облекла, а през 1978-а – и линия обувки. Междувременно заедно със сестрите той твори и ограничени колекции кожени артикули и такива с косъм, сред които се ражда и друг иконичен Fendi феномен – черно-бежовото райе. То остава популярно и до днес, при това в гардероба и аксесоарите на жени и мъже, и е определено от списание GQ като уникално хрумване, тъй като „едно е да се измисли иконичен знак, но съвсем друго – лого, в което всъщност отсъства логото“. Цялата креативност на модната къща естествено води до световна експанзия и така семейният бизнес се оказва достатъчно голям и печеливш, за да се превърне в обект на интерес от страна на модния гигант LVMH Group, който придобива дял в него през 2000 година.
Кодовете на Карл
Карл Лагерфелд е истински пророк за компания Fendi и онова, което пропагандира през 80-те – тотална логомания – се връща към популярност близо 40 години по-късно със съвременния лого тренд, достигащ своя пик през 2018-а. Малко след раждането си монограмът се оказва принтиран като печат за качество върху всичко –от дръжки на чанти и гривни до жакардови подплати, излизащи на преден план и превръщащи се в облекла. Историята се повтаря през новия век: „Младите започнаха отново да жадуват за логото и носеха наши винтидж продукти с него. Тогава решихме, че трябва да го възродим, защото то е в основата на компанията ни, то репрезентира семейната ни история като герб“, казва Силвиа Вентурини-Фенди пред InStyle. Възраждането на традиционните кодове идва с капсулна колекция, колаборация между италианската компания и ритейлъра Net-a-porter, в която двете F играят главна роля. Многобройните скици на Лагерфелд, преправящи логото почти незабележимо от 60-те години до 2018-а, се превръщат в тапети за партито„FF Презареждане“. Колекцията се състои от рокли, бомбър якета, поли, топове и полупрозрачни връхни дрехи, изцяло покрити с иконичното лого, както и интерпретация на класическата за бранда Peekaboo чанта, чиято принтирана подплата остава видима и се превръща в акцент. „Лого принтът е толкова популярен сред милениалите днес, но всъщност представя нещо много скъпо за нас и означава толкова много за името на компанията ни“, коментират пред медиите от Fendi. Именно в тази връхна точка в модерната история на компанията идва последната колекция на Лагерфелд за Fendi. През 2019-а смъртта му слага край на 54-годишно сътрудничество. Моделите за есен-зима 2019 се оказват истинска лебедова песен за дизайнера, който изпраща напътствия на екипа от болничното си легло, по думите на Силвиа Вентурини-Фенди. В 43-те вълнуващо елегантни и невероятно модерни визии присъстват всички ключови за Карл идеи – от перфектно структурираните кройки, острите геометрични подгъви и детайли през иконичната за собствената му униформа висока остра яка до последната гениална калиграфска интерпретация на иконичното лого – този път видимо по-различна от класическата, естествено носеща ръкописа на самия Лагерфелд. Монограмът се появява отново върху всичко, но този път по-елегантно и нетолкова крещящо – от толкова популярните сред модните инфлуенсъри и в социалните мрежи луксозни чорапогащи с принт през трика, носени под изцяло прозрачни рокли и ефирни плисирани поли, до иконичните палта с косъм. Другият винтидж знак – черно-бежовото райе – отново изниква върху луксозни кожени чанти с унисекс заряд, които се превръщат в бестселъри. Всичко в колекцията е обагрено в черно и бежово, но също и с акценти на слънчево жълто, цикламено розово, аквамарин и червено, за да напомнят историята за момчето и сестрите, които някога се срещнаха и заедно сбъднаха мечтите си.