Най-шарените птици от обкръжението на Карл Лагерфелд

„Гениалността се състои в това, да умееш да взимаш идеи отвсякъде, а аз съм от най-лошите вампири. Практикувам вампиризъм в максимална степен”, казва Карл Лагерфелд в интервю за френското мъжко списание Monsieur през 1974 г.

Социалният компас на Лагерфелд и многостранните му интереси в областта не само на модата, но и на литературата, книгоиздаването, история­та на изкуството, музиката и фотографията го свързват с изключителни личности, оставили и оставящи собствена следа във всевъзможни сфери на съвременната култура. Често германецът успява да ги разпознае още преди да са разгърнали потенциала си, и в много случаи подпомага успеха им. Много от личностите в близкия кръг на Лагерфелд са свързани с голямата му страст – работата, и се задържат до него дълги години, защото „не можеш да прекарваш нощите и дните с хора, които не харесваш или не познаваш. Не искам да го правя и не е необходимо“, коментира той през 1991 г. пред нюйоркското списание за фотография Aperture. Други са олицетворение на моментните му интереси и остават на някоя от многото гари, през които минава влак Лагерфелд, освобождавайки място за нови лица. „Карл постоянно се превръщаше в следващия Карл. Ако можеш да се преобразяваш заедно с него, продължаваш. Ако ли не… периодът просто приключва“, казва по този повод Ерик Райт (в интервю за биографичната книга за дизайнера „Раят тук и сега“ на Уилям Мидълтън), който в продължение на 22 години е част от дизайнерския екип на Лагерфелд в едноименния му бранд и във Fendi.

Имаше моменти, в които се променяше, променяше и кръга си от приятели. Това не е изненадващо, ако се замислите за силата на неговата личност и желанието му непрекъснато да се развива,

коментира и Бруно Павловски, изпълнителен директор на Chanel, за съвкупността от шарени птици, въртящи се около Лагерфелд в постоянна игра на размяна на енергия, идеи и идентичност.

Музикантът

Мишел Гобер е може би най-необичайният диджей в света с колекция от 80 хил. плочи и музикални дискове, и почти толкова модни съкровища – облекла и аксесоари на Chanel, Fendi, Karl Lagerfeld, Dior, Raf Simons, Jil Sander, защото за него модата е капсула на времето

„Тези, които имат раздвоение на личността, да дарят една идентичност на онези, които страдат от липса на такава!“ Това е цитат от неизвестен автор, публикуван наскоро в социалните мрежи от Мишел Гобер, популярен парижки диджей. Няма как обаче да бъдеш „просто“ диджей в традиционния смисъл на думата, когато работиш 30 години рамо до рамо с Лагерфелд по музиката за ревютата на Chanel, Karl Lagerfeld и Fendi, както в случая на Гобер. В списъка с клиентите му се нареждат още иконични модни къщи като Oscar de la Renta, Michael Kors, Diane von Furstenberg, Gucci, Jil Sander, Roberto Cavalli, Bottega Veneta, Balenciaga, Sacai и много други. Макар да не е нито изпълнител, нито композитор, той единодушно е обявен за водещия съвременен музикален директор в модната сфера от издания като Business of Fashion и Vogue, от ID го провъзгласяват за „монарха на музиката“, а според списание Lampoon той стои зад „звука на модната история“. Причината е, че „езотеричното му ухо“ (по думите на Interview), свежият му стил, дълбоките му познания по история на музиката и иновативният му подход превръщат всеки моден саундтрак в спомен за цялостно преживяване и специфично настроение точно както често се случва с ароматите. Самият Гобер се определя като „музикален психиатър“, защото чрез мелодии предава усещания.

Започва кариерата си като управител на легендарния музикален магазин „Шан Диск“ в сърцето на Париж, където през 70-те и 80-те Лагерфелд е чест посетител и клиент заради собствените си интереси към новостите в музиката, както и във връзка с музикалното оформление на ревютата на многобройните брандове, за които отговаря (до първата колекция на дизайнера за Chanel през 1983 г. моделите им са представяни в тишина). След смъртта на дясната му ръка Жак дьо Башер през 1989 г., който е отговорен дотогава за звука, Лагерфелд поставя на пулта Гобер. „Обичам модата точно толкова, колкото и музиката. Тя разказва история… Музиката загатва за какво е колекцията – тя пренася хората на друго място“, казва диджеят пред списание Interview. За Chanel есен-зима 2017 (колекцията, в която ракета Chanel „излита в Космоса“ от Гран Пале) диджеят миксира различни парчета с живото изпълнение на иконичния парижки оркестър Lamoureux, а за сезон круиз 2018 (колекция Париж – Хамбург) поставя на сцената Хамбургската филхармония.

Към днешна дата Гобер продължава да работи с Chanel и Вържини Виар, като за круиз 2025 си сътрудничи със световноизвестния композитор в електронния жанр Жан Мишел Жар, създал специален музикален елемент за повода. Като най-вътрешния в модата диджей, който може да съществува, Гобер озвучава и най-новата изложба, посветена на фотографа Хелмут Нютън „Факти и измислици“ от 2023 г. На фона на всичко това не е изненада, че той е и запален моден колекционер, и по тази причина влиза в книгата „Да колекционираш мода“ от 2024 г. В допълнение към архива си от 60 хиляди диска и 20 хиляди плочи Гобер изненадва с огромна колекция от модни предмети – дрехи от брандовете на Лагерфелд, но също и на Yohji Yamamoto, Raf Simons, Jil Sander, Dior, както и скъпоценни аксесоари от специал­ните майсторски колекции на Chanel metiers d’art. „Всеки сезон исках от Chanel да ми дадат малък талисман като спомен какво сме правили и къде сме били. Паметта е много важна, не съм носталгичен, но спомените ме връщат към места, на които съм бил, всяко нещо, което притежавам, носи някакво значение за мен“, посочва Гобер в интервю за списание System, превръщайки модата в „капсула на времето“.

Аристократът интелектуалец

Съвместната работа по ежегодния Бал на розата в Монако е само едно от общите приключения, на които се отправят Лагерфелд и принцеса Каролина в тяхното вечно търсене на красивото, отвън и отвътре

В разговор с журналистката Лаура Гилбо за подкаста ù „Неделя вечер на живо“ Мишел Гобер разказва невероятна история за запознанството си с принцеса Каролина от Монако, която след ревю на Chanel го заговаря и му благодари за айподите, пълни с разнообразна музика, с които Гобер постоянно снабдява Лагерфелд. „Карл подари айпод с музика и на мен и това напълно промени живота ми“, цитира диджеят принцесата във връзка с навика на Лагерфелд да подарява устройства с музикални компилации като знак на обич и приятелство. Връзката на дизайнера с принцеса Каролина продължава от запознанството им през 1973 г. по време на фотосесия за американския Vogue в апартамента на Лагерфелд в Париж до смъртта му през 2019 г. Пред медиите тя го определя като „част от семейството си“. Освен в приятел принцесата се превръща в запален почитател на работата на дизайнера, в неформален посланик на творенията му и в задължително лице на първия ред на представянията на колекциите му. От своя страна през 2009 г. Каролина ангажира Лагерфелд като креативен сътрудник в подготовката на ежегодния Бал на розата в Монако. Освен кралска особа като най-голямо дете на принц Рение III и модната икона Грейс Кели Каролина е още интелектуалка, владееща пет езика, която посвещава живота си на изкуството и филантропията. През 1985 г. основава Балета на Монте Карло, който от 2011 г. под нейно председателство обединява още и Танцовата академия на принцеса Грейс и Танцовия форум на Монако.

В допълнение тя е патрон на Филхармонията на Монте Карло, както и на ежегодния пролетен Фестивал на изкуството, президент е на Международните награди за съвременно изкуство. Заради многото благотворителни организации, които подкрепя, през декември 2003 г. тя е обявена за Посланик на добра воля на UNESCO, а през 2006 г. организацията я награждава с отличие­то Шампион на децата. Ясно е, че много повече от страст към модата сближава принцесата с интелектуалеца Лагерфелд. Колкото публичният образ на майка ù Грейс Кели се свързва с модната къща Christian Dior, толкова Каролина (а и дъщеря ù Шарлоте Казираги) олицетворява жената Chanel във всяко отношение. През 2020 г. Шарлоте е официално обявена за посланик на бранда, а през 2022 г. открива кутюр колекция пролет-лято 2022, възседнала кон.

Spread the love
More from Галина Друмева
Джонатан Андерсън – перфектната неперфектност
Или как логиката на цифрите отстъпва пред креативността „Прекрасно странни дизайни”, „сюрреализъм”,...
Read More
0 replies on “Най-шарените птици от обкръжението на Карл Лагерфелд”