Силвия и Катя смесват традициите с новите модни тенденции, за да създадат съвършените екологични дрехи
Дрехи без ципове, в универсални размери, които се моделират по тялото, копчета от палмови черупки, рокли и поли от изцяло натурални материи – бъдещето на модния бизнес никога не е било толкова силно насочено към здравето на планетата. След всички предупреждения на еколозите, че Земята се задъхва от неразумното човешко потребление, интересът към отговорната мода е все по-осезаем и устойчив. Така в разгара на лятото в столичния ресторант МОМА се срещаме с две млади открития на дизайна, които представят за първи път своята колекция на родна земя – Силвия Станкова и Катя Енчева. Тандемът им се подвизава с името Studio LAMYA и твори дамски дрехи отвъд тенденциите на сезона, с поглед към бъдещето, но и с почит към традициите. Дрехи, които дават заявка за нулев екологичен отпечатък върху природата и са достатъчно вълнуващи, че да правят впечатление на всяко събитие. Ярките шарени принтове, леките материи с усещане за лукс при всеки допир до кожата са само част от запазената марка на колекцията им, която се изработва в лимитирани количества.
„Всички знаем, че модата е един от най-големите замърсители на природата в световен мащаб. Същевременно сме наясно, че да мислим устойчиво не значи да се откажем от всякакво потребление. Добре е да не губим връзка с реалния свят. Не може постоянно да живеем в страх, че новата ни рокля замърсява планетата“, казва Катя.
Любовта към дизайна и при двете с приятелката й Силвия започва рано, още преди гимназията. В началото се проявява в интерес към рисуването и изобразителното изкуство, а след това преминава в приложението му в модата. След като завършват френската гимназия в Бургас пътищата им за кратко се разделят – Катя поема към Великобритания, за да учи мода в университета Мидълсекс, а Силвия избира същата специалност в Нов български университет. След няколко семестъра в София и в постоянно сравняване на програмите у нас и в чужбина тя решава да опита обучението в Лондон. Решение, което тласка кариерата й към ангажименти за някои от най-големите марки в бранша и шансът да облича Бионсе, Кейти Пери и Мадона в техни специални проекти. Нейни модели се излагат и в музея „Виктория и Албърт“ редом с тези на Алекзандър Макуин като част от колекция, посветена на история на модата.
„Помня този период с много вълнение – работила съм над дрехи за сцена, за филми, над нестандартни аксесоари за изложби. Видях онзи досег на изкуството с модата, за който киното и романите разказват“, споделя от опита си Силвия.
Приятелката й Катя също твори за седмиците на модата в Лондон, но сякаш за себе си избира по-практичната част на модния бизнес. И точно тук се ражда интересът й към устойчивостта на дрехите. „Когато работиш за наистина големи имена в бранша, виждаш много красота, но и ужасни недомислици. Луксозни брандове си позволяват да използват материи, които, меко казано, са с компромисно качество. Случвало се е след шоу дрехите да са невъзможни за повторно носене или продажба. Работата ми беше да измисля как да ги пригодя за истинския свят“, разказва Катя.
През първите години в Англия тя се вълнува от създаването на новите модели, подготовката за седмиците на модата, новите колекции и цялата суетня около тях. „Имаше периоди, в които не спяхме по 43 часа преди шоу, за да успеем с всичко. Беше красиво, вълнуващо и опияняващо за човек на 20 години, но в един момент умората започва да тежи и тогава се прехвърлих към работата с фабрики, доставчици и онази част от бизнеса, която е свързана повече с потребителите.“
Катя развива колекции при Емилио де ла Морена, Erdem и Victoria Beckham. „Виктория като човек и компанията й са изключително коректни и имат добри практики, но за съжаление това не е характеристика на целия бранш“, разказва дизайнерката.
Двете със Силвия често обсъждат това противоречие на бизнеса, който, освен че се грижи за красотата в света, има вина и за второто по мащаб производствено замърсяване на планетата ни. Мечтаят да повлияят на това с личен пример и моментът настъпва именно в разгара на световната пандемия от ковид-19. Вирусът обръща вниманието на потребителите към личната грижа за здравето, но и към значението на чистата околна среда за всеки от нас. Така кризата се превръща в катализатор на нови идеи и възможности. Брекзит също е тласък на дизайнерите да изберат да оставят Лондон и забързания му ритъм зад гърба си, да се върнат в България и да приложат на практика всичко научено при най-големите.