Невероятната история на японския памучен чорап от XV век, завладял 2023-та
В модния свят съществува правило: три значи тренд. Появи ли се даден елемент поне три пъти за един сезон, прибавяме го в списъка с тенденции. Важи не само за подиума, но вече и за изяви в социалните мрежи, и в медиите. Така с гръм и трясък 2023-та се сдобива с нов герой. Той самият обаче съвсем не е нов и това прави внезапното му настъпление още по-неочаквано. „Метеоритният възход на Таби“, „Станаха ли Табитата на Maison Martin Margiela мейнстрийм“, „Табитата са най-търсените обувки в момента“ са само три от заглавията, залели модните медии по едно и също време тази година, съответно Business of Fashion, Fashionista и Vogue. Става въпрос за един точно определен разпознаваем модел обувки, произвеждани и предлагани от френската модна къща Maison Martin Margiela вече 35 години, водещи началото си от Япония и познати там от близо шест века.
Maison Margiela есен-зима 2020
Трудносмилаемо Таби
„Табито е набиващо се на очи, езотерично, малко странно“, казват от Harper’s Bazaar. „То е едновременно човешки артефакт и необикновен предмет“, допълват от Vogue. Противоречието на модела се крие в специфичната му форма, отделяща палеца от останалите пръсти, измислена и ушита за първи път в Япония с навлизането на памучните тъкани от Индия с простичка практична цел – да може да се носи като чорап под характерните за тази точка на света сандали гета, наподобяващи джапанки. В края на 80-те години белгийският дизайнер Мартин Маржела, току-що напуснал Jean Paul Gaultier, предприема екзотично пътуване в търсене на вдъхновение и идентичност за новосъздадения си едноименен бранд. „Спомням си деня, в който отидохме в Токио за първи път и видяхме уличните работници, обути в своите памучни Таби (с времето сдобили се с равна гумена подметка). Помислих си – добре, може би трябва да направим меки кожени Таби, но да ги вдигнем на висок ток. И така идеята се роди“, казва Маржела в документален филм от 2019-а (Martin Margiela: In His Own Words).
Maison Margiela пролет-лято 2020
Историята, разказана от дизайнера, продължава още по-невероятно. Обратно в Европа той едва намира занаятчия, готов да опита да изработи странната японска кройка. Когато най-сетне успява с производството и представя своята версия на Таби, то се оказва твърде ексцентрично за модната аудитория. Заради финансови ограничения, обичайно свързани с всеки дебют, Маржела няма възможност да произведе друг модел обувки, а вместо това е принуден да настоява на вече изработените и непродадени Табита, боядисвайки ги в различни цветове и представяйки ги отново в следващи колекции. Дизайнерът е толкова упорит още в началото, че буквално се опитва да щампова японската форма в съзнанието на модните експерти и журналисти, събрани за първото му самостоятелно ревю в Париж за сезон пролет-лято 1989. Моделите се разхождат из Café de la Gare, декор на представянето, оставяйки необичайни отпечатъци с разделената при палеца подметка на обувките, за целта нарочно прясно оцветени с червена боя.
Maison Margiela есен-зима 2020
За щастие, през годините търсенето се увеличава, а Таби се превръщат в символ на Maison Martin Margiela. Първоначално представени като кожени боти, с времето асортиментът им се увеличава и модната къща изработва още балеринки, лоуфъри и ботуши с отделен палец, а през 2021-ва – и маратонки, създадени в колаборация със спортния гигант Reebok. През годините, макар и силно разпознаваеми, Табитата на френската модна къща се позиционират като нишов продукт, запазен за „студентите по история на изкуството и за знаменитостите“ по думите на Vogue, със спорна слава извън средите на модните експерти. Сред почитателите на модела се нареждат Бьорк, Клои Севини и дори Кайли Дженър, Дуа Липа, Карди Би и Зендая.
Maison Margiela есен-зима 2020
Откраднатите Табита
„Ботите Таби са най-известният отпечатък, оставен в кариерата ми. Те са разпознаваеми, все още се носят след толкова години и никога не са били копирани“, казва през 2015-а техният създател Маржела по повод изложба в музея MoMu в Антверп, посветена на бранда. Само малко по-напред във времето Табитата бягат от затвора на музея, за да станат най-сетне „мейнстрийм“, както ги определят от сайта Fashionista през август тази година.
Maison Margiela есен-зима 2020
Историята на текущия неочакван бум в интереса към специфичния модел е също толкова невероятна, колкото и самото им пристигане в Европа преди 35 години. Заслуга за него имат социалните мрежи и по-специално случка, напомняща за незабравим епизод от сериала „Сексът и градът“, в който Кари Брадшоу става жертва на уличен обирджия, задигнал не само чантата, но и обувките от краката ѝ – естествено, чифт Manolo Blahnik. През 2023-та случката се разиграва в действителността, отново в Ню Йорк, този път с Таби в главната роля. Става въпрос за ТикТок видео, в което обикновена нюйоркчанка разказва за любимия си чифт обувки на Maison Martin Margiela, задигнат от апартамента ѝ от мъж, с когото има среща. След милиони гледания, споделяния и коментари видеото превръща иконичния модел в неочакван и абсолютен хит.
Maison Margiela есен-зима 2020
Излезли най-сетне от аурата на елитаризма, Табитата завладяват социалните мрежи и улиците и карат най-големите световни ритейлъри на луксозни стоки да се презапасяват с тях, за да отговорят на нарасналото търсене. Моделът влиза в топкласацията на търсачката Lyst, която на всеки четири месеца обявява най-търсените брандове и модели за изминалия период. Новата мери-джейн версия на Таби (на ток и с тънка каишка на свода на крака) е водач в класацията през септември с над 340% ръст в интереса на потребителите и така е обявена за най-горещия продукт на сезона. Да живее нестандартното!