Мариакарла Босконо: Черно пиле в семейство на жълти птици

Италианката, елегантна и вечна като родния Рим, е първият в историята супермодел, проправил пътя на моден дизайнер към върховете на модния Олимп

Текст Галина Друмева

„Отне ми доста време да осъзная, че красотата на модата е нещо много повече от това да изглеждаш хубав, че всъщност е свързана с вдъхновение, трансформация и изкуство“, казва 42-годишният модел Мариакарла Босконо в интервю за списание InStyle. Прозрението й с годините ще я превърне в един от най-дълголетните супермодели и в любимка и муза на фотографа Паоло Роверси и на дизайнери като Рикардо Тиши, Карл Лагерфелд и Стела Маккартни. За настоящите сезони пролет-лято 2022 и есен-зима 2022 тя успешно конкурира най-младите лица на подиума, продължавайки да дефилира за модни къщи като Valentino, Versace, Burberry, Bottega Veneta, Off-White, Moschino, Fendi, Schiaparelli, Alaia, Balmain. Специфичните й черти, гарвановочерната коса и бледата кожа, както и нежната й фигура носят нов смисъл на модната инклузивност във възрастово отношение – въпрос, не по-малко актуален от този за разнообразието от размери и цветове на кожата. Мариакарла без усилие превръща годините в ирелевантна цифра, заместена на подиума изцяло от индивидуалните й качества.

От Клаудия до Мариакарла

„Пристигнах за първото ревю в кариерата си, опитвайки се да приличам на Клаудия Шифър от рекламните кампании на Versace – на висок ток, с минипола, с тъмен фон дьо тен и бяла пудра, с обемна прическа… Казвах си, че най-сетне ще приличам на истински модел“, разказва Мариакарла пред Vogue за първото си участие в представянето на Comme des Garcons през 1997-а. От модната къща виждат снимка на 17-годишната Мариакарла, канят я за участие в ревюто си и поемат разходите за пътуването й до Париж. Целта им обаче съвсем не е да я превърнат в подобие на популярните по това време лица, а да се възползват от специфичните й одухотворени черти и да ги подчертаят. И така за изненада на италианката в Париж я очаква трансформация – на подиума вместо като сексапилна богиня на красотата тя се появява като мистичен дух – с тебеширено бяло лице, боядисани в черно очи и прическа мохоук с перчем. След това бойно кръщение подписва тригодишен договор с Comme des Garcons, а кариерата й потегля стремглаво. През годините след 2000-та името на Босконо се нарежда сред тези на най-успешните модели в историята. Превръща се в любимка на Карл Лагерфелд и лицето й присъства във всички маркетингови канали на Chanel, в ревютата и рекламните кампании. „Индивидуалността и силното й присъствие на модния подиум, както и способността й да се трансформира за целите на всяка колекция я превръщат в най-търсения италиански модел“, посочват от Models.com. През годините Босконо се появява в представянията и в кампаниите на почти всички най-известни световни брандове като Dolce & Gabbana, Dior, Versace, Prada, Marc Jacobs, Roberto Cavalli, Fendi, Tom Ford, Yves Saint Laurent, Vera Wang, Proenza Schouler, Givenchy. Обожавана от модните фотографи, тя участва три пъти в календара Pirelli (през 2003-та, заснета от Брус Уебър, през 2004-а – от Ник Найт, и през 2009-а – от Питър Биърд). Краси неколкократно кориците на италианското, френското, японското и немското издание на Vogue, както и на i-D, Dazed, Love, W, Harper’s Bazaar. През 2005-а Босконо поставя световен рекорд за участие в най-много ревюта, появявайки се на 70 подиума на седмиците на модата в Милано, Ню Йорк и Париж. През същата календарна година заработва повече от три милиона и половина долара, което й носи място в списъка на Forbes за 15-те най-добре печелещи супермодели. От френския Vogue пък я включват в списъка Топ 30 модели на 2000-то десетилетие.

Рикардо и Мариакарла

През 2005-а Босконо започва по-специална, дванайсетгодишна колаборация. Тя е с дизайнера Рикардо Тиши и е основана на нещо неочаквано в модната индустрия, а именно – приятелство и всеотдайност. Не става въпрос за банална история, в която преуспяващ дизайнер проправя път на любимо лице, а за точно обратното – най-търсеният и най-добре печелещ по това време модел обръща погледа на модния свят към все още неизвестния си, но гениален приятел Тиши.

Двамата се запознават през 1999-а, последната година на дизайнера в Central Saint Martin’s в Лондон. През следващите шест години той преживява многобройни модни лутания, докато Мариакарла достига кулминация в кариерата си. Точно тогава, на върха на славата, тя се самопровъзгласява за мениджър на дизайнера и по своя инициатива организира безвъзмездно първото му модно представяне в покрайнините на Милано. Освен да раздаде лично поканите на най-влиятелните модни редактори като Ана Уинтур, Карин Ройтфелд, Сузи Менкес и Тери Джоунс от списание i-D, Мариакарла се появява като модел на ревюто заедно с група приятелки супермодели, сред които Наталия Водянова, Карън Елсън и Франки Рейдър. Като резултат само шест месеца по-късно Тиши се оказва начело на легендарната френска модна къща Givenchy, отговаряйки за линията ready-to-wear и haute-couture облекла. Невероятният успех превръща Босконо в неразделна част от творчеството на Тиши, който използва готическия й чар за вдъхновение. „Мариакарла въплъщава жената, която представям с работата си. Тя е като семейство за мен. Толкова отдавна сме приятели, че връзката ни прилича на любов. Пътували сме заедно, правили сме толкова неща заедно… Тя е моят ангел-пазител“, казва дизайнерът в емоционално интервю пред списание i-D. „Най-добри приятели от пръв поглед… Държим ръцете си винаги, в личния си живот и в работата. Имаме милиони страхотни истории, семейни събирания, ваканции. Наслаждаваме се на живота и на компанията си“, пък посочва Мариакарла за Тиши в друго интервю. От i-D наричат Босконо „гръбнак“ в кариерата на дизайнера. Организираното от нея първо негово ревю е „момент в модната история… за който всички говорят, с всички тези топмодели, дефилиращи безплатно за млад дизайнер, за когото никой не е чувал“, допълва още Тиши за идеята на Босконо. С този свой ход тя извоюва нещо много важно и за себе си – създава приятели за цял живот и така от недружелюбен и конкурентен за нея модният свят става интимно любим.

Мариалукас и Мариакарла

В различни интервюта през годините Мариакарла често използва думата „приятел“, описвайки връзката си с различни представители на модната индустрия. На най-високата титла „най-добър приятел“ се радва не само Рикардо Тиши, но и Наталия Водянова – също супермодел с дългогодишна кариера. Босконо и Водянова споделят работни ангажименти и лично време. Появяват се заедно с децата си на Инстаграм снимки на екзотични места, а също и в рекламни кампании, отново под заглавието „приятели“. Като в кампанията пролет-лято 2016 на Stella McCartney, в която двете се държат за ръце. С помощта на двете си любимки дизайнерката зад едноименния лейбъл с лекота създава „нежното усещане за лято като празник на любовта и приятелството“, казва Маккартни пред WWD. През същата година Босконо и Водянова се появяват и в рекламната кампания „Сестри“ на Givenchy, изградена също около идеята за любовта. Няколко години по-рано пък – през 2012-а – Мариакарла затваря изцяло кръга мода-приятелство-семейство, като позира за кампания пролет-лято 2013 на Givenchy заедно с няколкомесечната си дъщеря Мариалукас. Бебето се чувства „отлично“ по време на снимките, по думите на италианката пред списание Dazed & Confused, защото фотографите Мерт Алас и Маркус Пигоса също са от приятелския й кръг и са като „семейство“ за Мариалукас. Това силно усещане за принадлежност обаче е нещо, за което Босконо се бори дълги години, израствайки без семейно гнездо в пълния смисъл на думата и с детство, което определя като „красиво, но самотно“.

Родена на 20 септември 1980 година в Рим, тя прекарва ранното си детство от място на място – Тайланд, Кения и Щатите – заради служебните задължения на родителите си и израства с усещането на аутсайдер. Пред Vogue Мариакарла разкрива детския си прякор – Calimero – популярен през 90-те анимационен герой, черно пиле в семейство на жълти птици. „Това е историята на живота ми. Братята ми бяха много по-големи от мен, високи, руси, със зелени очи, а аз бях малка и тъмна“, казва тя за списанието. Родителите й се завръщат в Рим, когато Мариакарла е на 14 години. Малко след това започва и кариерата й на модел, с която тя открива истинска принадлежност.

С аналитичния ум на зодия Дева Мариакарла идентифицира най-постоянното и сигурно нещо от детството си – родния си Вечен град Рим – и го превръща в свой пристан, към който винаги се завръща, независимо къде временно я отвеждат  животът и работата. Днес любовта е водещата сила за Босконо – към дъщеря й и към работата й. Тя все още е лице на най-популярните модни къщи и остава „един от най-търсените модели в света“, както я определят от Models.com. През 2020-а се появява в кампанията на Valentino „Съпричастност“, в специалната фотосесия на InStyle „Италианците го правят по-добре“, облечена изцяло във Fendi, както и с автопортрети за септемврийския брой на същата година на Vogue Италия. През 2021-ва става единствено лице на ваканционната колекция на Valentino и на пролетно-летните предложения на Moncler. „Не съм най-красивата жена на света, но съм сто процента щастлива, че съм тук. Това е адски готина работа“, възкликва Босконо, коментирайки пред модните медии кариерата си.

Spread the love
More from divamagazine.bg
15 мисли на Мартин Макариев
Когато тази година филмът „В сърцето на машината“ грабва наградата „Златна роза“,...
Read More
0 replies on “Мариакарла Босконо: Черно пиле в семейство на жълти птици”