Мариакарла Босконо: Черно пиле в семейство на жълти птици

Италианката, елегантна и вечна като родния Рим, е първият в историята супермодел, проправил пътя на моден дизайнер към върховете на модния Олимп

Текст Галина Друмева

„Отне ми доста време да осъзная, че красотата на модата е нещо много повече от това да изглеждаш хубав, че всъщност е свързана с вдъхновение, трансформация и изкуство“, казва 42-годишният модел Мариакарла Босконо в интервю за списание InStyle. Прозрението й с годините ще я превърне в един от най-дълголетните супермодели и в любимка и муза на фотографа Паоло Роверси и на дизайнери като Рикардо Тиши, Карл Лагерфелд и Стела Маккартни. За настоящите сезони пролет-лято 2022 и есен-зима 2022 тя успешно конкурира най-младите лица на подиума, продължавайки да дефилира за модни къщи като Valentino, Versace, Burberry, Bottega Veneta, Off-White, Moschino, Fendi, Schiaparelli, Alaia, Balmain. Специфичните й черти, гарвановочерната коса и бледата кожа, както и нежната й фигура носят нов смисъл на модната инклузивност във възрастово отношение – въпрос, не по-малко актуален от този за разнообразието от размери и цветове на кожата. Мариакарла без усилие превръща годините в ирелевантна цифра, заместена на подиума изцяло от индивидуалните й качества.

От Клаудия до Мариакарла

„Пристигнах за първото ревю в кариерата си, опитвайки се да приличам на Клаудия Шифър от рекламните кампании на Versace – на висок ток, с минипола, с тъмен фон дьо тен и бяла пудра, с обемна прическа… Казвах си, че най-сетне ще приличам на истински модел“, разказва Мариакарла пред Vogue за първото си участие в представянето на Comme des Garcons през 1997-а. От модната къща виждат снимка на 17-годишната Мариакарла, канят я за участие в ревюто си и поемат разходите за пътуването й до Париж. Целта им обаче съвсем не е да я превърнат в подобие на популярните по това време лица, а да се възползват от специфичните й одухотворени черти и да ги подчертаят. И така за изненада на италианката в Париж я очаква трансформация – на подиума вместо като сексапилна богиня на красотата тя се появява като мистичен дух – с тебеширено бяло лице, боядисани в черно очи и прическа мохоук с перчем. След това бойно кръщение подписва тригодишен договор с Comme des Garcons, а кариерата й потегля стремглаво. През годините след 2000-та името на Босконо се нарежда сред тези на най-успешните модели в историята. Превръща се в любимка на Карл Лагерфелд и лицето й присъства във всички маркетингови канали на Chanel, в ревютата и рекламните кампании. „Индивидуалността и силното й присъствие на модния подиум, както и способността й да се трансформира за целите на всяка колекция я превръщат в най-търсения италиански модел“, посочват от Models.com. През годините Босконо се появява в представянията и в кампаниите на почти всички най-известни световни брандове като Dolce & Gabbana, Dior, Versace, Prada, Marc Jacobs, Roberto Cavalli, Fendi, Tom Ford, Yves Saint Laurent, Vera Wang, Proenza Schouler, Givenchy. Обожавана от модните фотографи, тя участва три пъти в календара Pirelli (през 2003-та, заснета от Брус Уебър, през 2004-а – от Ник Найт, и през 2009-а – от Питър Биърд). Краси неколкократно кориците на италианското, френското, японското и немското издание на Vogue, както и на i-D, Dazed, Love, W, Harper’s Bazaar. През 2005-а Босконо поставя световен рекорд за участие в най-много ревюта, появявайки се на 70 подиума на седмиците на модата в Милано, Ню Йорк и Париж. През същата календарна година заработва повече от три милиона и половина долара, което й носи място в списъка на Forbes за 15-те най-добре печелещи супермодели. От френския Vogue пък я включват в списъка Топ 30 модели на 2000-то десетилетие.

Рикардо и Мариакарла

През 2005-а Босконо започва по-специална, дванайсетгодишна колаборация. Тя е с дизайнера Рикардо Тиши и е основана на нещо неочаквано в модната индустрия, а именно – приятелство и всеотдайност. Не става въпрос за банална история, в която преуспяващ дизайнер проправя път на любимо лице, а за точно обратното – най-търсеният и най-добре печелещ по това време модел обръща погледа на модния свят към все още неизвестния си, но гениален приятел Тиши.

Двамата се запознават през 1999-а, последната година на дизайнера в Central Saint Martin’s в Лондон. През следващите шест години той преживява многобройни модни лутания, докато Мариакарла достига кулминация в кариерата си. Точно тогава, на върха на славата, тя се самопровъзгласява за мениджър на дизайнера и по своя инициатива организира безвъзмездно първото му модно представяне в покрайнините на Милано. Освен да раздаде лично поканите на най-влиятелните модни редактори като Ана Уинтур, Карин Ройтфелд, Сузи Менкес и Тери Джоунс от списание i-D, Мариакарла се появява като модел на ревюто заедно с група приятелки супермодели, сред които Наталия Водянова, Карън Елсън и Франки Рейдър. Като резултат само шест месеца по-късно Тиши се оказва начело на легендарната френска модна къща Givenchy, отговаряйки за линията ready-to-wear и haute-couture облекла. Невероятният успех превръща Босконо в неразделна част от творчеството на Тиши, който използва готическия й чар за вдъхновение. „Мариакарла въплъщава жената, която представям с работата си. Тя е като семейство за мен. Толкова отдавна сме приятели, че връзката ни прилича на любов. Пътували сме заедно, правили сме толкова неща заедно… Тя е моят ангел-пазител“, казва дизайнерът в емоционално интервю пред списание i-D. „Най-добри приятели от пръв поглед… Държим ръцете си винаги, в личния си живот и в работата. Имаме милиони страхотни истории, семейни събирания, ваканции. Наслаждаваме се на живота и на компанията си“, пък посочва Мариакарла за Тиши в друго интервю. От i-D наричат Босконо „гръбнак“ в кариерата на дизайнера. Организираното от нея първо негово ревю е „момент в модната история… за който всички говорят, с всички тези топмодели, дефилиращи безплатно за млад дизайнер, за когото никой не е чувал“, допълва още Тиши за идеята на Босконо. С този свой ход тя извоюва нещо много важно и за себе си – създава приятели за цял живот и така от недружелюбен и конкурентен за нея модният свят става интимно любим.

Мариалукас и Мариакарла

В различни интервюта през годините Мариакарла често използва думата „приятел“, описвайки връзката си с различни представители на модната индустрия. На най-високата титла „най-добър приятел“ се радва не само Рикардо Тиши, но и Наталия Водянова – също супермодел с дългогодишна кариера. Босконо и Водянова споделят работни ангажименти и лично време. Появяват се заедно с децата си на Инстаграм снимки на екзотични места, а също и в рекламни кампании, отново под заглавието „приятели“. Като в кампанията пролет-лято 2016 на Stella McCartney, в която двете се държат за ръце. С помощта на двете си любимки дизайнерката зад едноименния лейбъл с лекота създава „нежното усещане за лято като празник на любовта и приятелството“, казва Маккартни пред WWD. През същата година Босконо и Водянова се появяват и в рекламната кампания „Сестри“ на Givenchy, изградена също около идеята за любовта. Няколко години по-рано пък – през 2012-а – Мариакарла затваря изцяло кръга мода-приятелство-семейство, като позира за кампания пролет-лято 2013 на Givenchy заедно с няколкомесечната си дъщеря Мариалукас. Бебето се чувства „отлично“ по време на снимките, по думите на италианката пред списание Dazed & Confused, защото фотографите Мерт Алас и Маркус Пигоса също са от приятелския й кръг и са като „семейство“ за Мариалукас. Това силно усещане за принадлежност обаче е нещо, за което Босконо се бори дълги години, израствайки без семейно гнездо в пълния смисъл на думата и с детство, което определя като „красиво, но самотно“.

Родена на 20 септември 1980 година в Рим, тя прекарва ранното си детство от място на място – Тайланд, Кения и Щатите – заради служебните задължения на родителите си и израства с усещането на аутсайдер. Пред Vogue Мариакарла разкрива детския си прякор – Calimero – популярен през 90-те анимационен герой, черно пиле в семейство на жълти птици. „Това е историята на живота ми. Братята ми бяха много по-големи от мен, високи, руси, със зелени очи, а аз бях малка и тъмна“, казва тя за списанието. Родителите й се завръщат в Рим, когато Мариакарла е на 14 години. Малко след това започва и кариерата й на модел, с която тя открива истинска принадлежност.

С аналитичния ум на зодия Дева Мариакарла идентифицира най-постоянното и сигурно нещо от детството си – родния си Вечен град Рим – и го превръща в свой пристан, към който винаги се завръща, независимо къде временно я отвеждат  животът и работата. Днес любовта е водещата сила за Босконо – към дъщеря й и към работата й. Тя все още е лице на най-популярните модни къщи и остава „един от най-търсените модели в света“, както я определят от Models.com. През 2020-а се появява в кампанията на Valentino „Съпричастност“, в специалната фотосесия на InStyle „Италианците го правят по-добре“, облечена изцяло във Fendi, както и с автопортрети за септемврийския брой на същата година на Vogue Италия. През 2021-ва става единствено лице на ваканционната колекция на Valentino и на пролетно-летните предложения на Moncler. „Не съм най-красивата жена на света, но съм сто процента щастлива, че съм тук. Това е адски готина работа“, възкликва Босконо, коментирайки пред модните медии кариерата си.

Spread the love
More from divamagazine.bg
Саймън Бейкър се развежда след 29 години брак
Холивуд е място, в което любовта има кратък срок на годност. Също...
Read More
0 replies on “Мариакарла Босконо: Черно пиле в семейство на жълти птици”