Настъпва нова ера за втория най-голям луксозен бранд в света. Chanel най-сетне обяви кой е новият креативен директор след половин година чакане. По-рано в четвъртък Bottega Veneta съобщи, че Матю Блази се оттегля и поста ще наследи Луиз Тротър – креативната директорка на Carven.
Фотография / Bottega Veneta
Блази се присъединява към Chanel след тригодишния си „мандат“ в Bottega Veneta на Kering, където колекциите му отпразнуваха съчетанието на традиционната италианска изработка и иновациите, привличайки уважението на индустрията и еклектичен набор от звезди. След като наследи Даниeл Лий като творчески директор през ноември 2021 г., Блази модернизира бранда и развълнува публиката с колекциите си. От безупречния дизайн на аксесоарите до вълнуващата трансформация на уж обикновени елементи от гардероба в творения, които всяка фешъниста копнее да притежава.
Ален Вертхаймер, глобален изпълнителен председател, и Лина Наир, глобален главен изпълнителен директор на Chanel, нарекоха Блази в съвместно изявление „един от най-надарените дизайнери на своето поколение“.
Блази наследява Виржини Виар, дългогодишна заместничка на Карл Лагерфелд, която напусна марката през юни след пет години като артистичен директор. Преди това Лагерфелд, който почина през 2019 г., ръководеше марката в продължение на 36 години, подхранвайки трансформацията на 114-годишната марка в световен мегабранд. След внезапното напускане на Виар през юни 2024 г. длъжността остана свободна, което доведе до лавина от слухове за това кой ще заеме безспорно най-желания пост в модата (включително потребители в интернет се пошегуваха, че Джо Байдън се оттегля от президентската надпревара, за да оглави модна къща Chanel – б.а.). През последните шест месеца за основни претенденти се смятаха дизайнери от Еди Слиман до Симон Порт Жакмюс.
Блази има безупречна репутация, което го прави подходящ за позицията в Chanel, която включва проектирането на 10 колекции годишно (две pret-a-porter, две кутюрни, две предколекции, една круизна, една Métiers d’art, както и Coco Beach и Coco Neige). Дизайнерът на марката обикновено играе и практическа роля в управлението на маркетинга: Карл Лагерфелд сам заснемаше много кампании, а Виар работеше в партньорство с фотографското дуо Инез и Винуд, за да освежи и разнообрази имиджа на бранда. Любопитно е да видим до каква степен Блази ще се намесва в работата на толкова много равнища.
Роденият в Париж 40-годишен дизайнер завършва брюкселското училище La Cambre през 2007 г. и има стажове в Raf Simons и Maison Margiela, където придобива опит в областта на модата, проектирайки линията „Artisanal“ на марката и получава признание за работата си. През 2014 г. става старши дизайнер в Céline под ръководството на Фийби Фило, преди да се събере отново с Раф Симънс в Calvin Klein като вицепрезидент на дизайна на дамско и мъжко облекло от 2016 до 2019 г. През 2020 г. става дясна ръка на Даниел Лий в Bottega Veneta като директор по дизайна. След внезапното напускане на Лий той е назначен за творчески директор през 2021 г. и представя първата си колекция за италианската къща през февруари 2022 г.
Матю Блази за Bottega Veneta
„Матю се превърна в очевиден избор за марката, тъй като харесахме неговата същност, талант, земния му характер и богата му култура“, заяви Бруно Павловски, президентът на модния отдел на Chanel в интервю за Business of Fashion. „Процесът на събеседване беше наистина вдъхновяващ, тъй като го опознахме: неговата визия за творчеството, неговата модерност, неговото уважение и ангажираност към продуктите и жените, които го заобикалят и вдъхновяват.“
С годишни приходи от близо 20 милиарда долара втората по големина модна марка не се нуждае от „революция“ според Павловски. Но въпреки това Chanel позиционира наемането на Блази като исторически ход за компанията. „Не избрахме Матю, за да прави Chanel, избрахме го, за да може да разшири границите на това, което е Chanel днес“, казва Павловски. „Той ще донесе своята модерност, своя начин на работа – Chanel е готова да се промени.“
Блази трябва да се присъедини към френския лейбъл до април 2025 г., за да има време да подготви дебютната си колекция, предвидена за следващия септември.
Да си начело на Chanel е предизвикателство само по себе си, но в случая е още по-голямо от обичайното, тъй като луксозният сектор се сблъсква със спад в търсенето на ключови пазари. Въпреки че Chanel все още не е разкрила цифри за тази година, продажбите на луксозни продукти през третото тримесечие на най-големия моден конгломерат LVMH са намалели със 7%, а тези на Richemont – с 1%.