Мирослав Петков, българският „нос“ в световната парфюмерия

Фотография Майкъл Аведън

Той е на 46 години и е парфюмерист. Не просто парфюмерист, а световно признат парфюмерист, единственият българин в труднодостъпната общност на топ алхимиците, които създават най-хубавите парфюми. Пътят му тръгва от Пловдив – от „Ален мак“ и „Рефан“ и го отвежда в Аржентина, а след това и в Испания. В момента живее в Дубай и работи в IFF, световен лидер в индустрията с парфюми, аромати, натурални и синтетични продукти (IFF стои зад хитове като La Vie Est Belle на Lancome, Irresistible и L’Inderdit на Givenchy, Libre на YSL, Invictus на Paco Rabanne, Perfect на Marc Jacobs). В портфолиото си има парфюми за нишови брандове като Bond No 9, Xerjoff, Floraïku, Attar Collection и други.

Представям ви Мирослав Петков в един разговор за уханието на детство, вдъхновенията, тенденциите и изненадващите български попадения.

Нека започнем с това как се става парфюмерист, и то в България? Има ли специално образование, или се учиш в движение?

Парфюмерист се става много бавно. Учи се като всяка друга професия, обикновено във фирма заедно с други, по-опитни парфюмеристи. Във Франция има училище, което се казва ISIPCA – по принцип там се подготвят голяма част от кадрите в нашата индустрия.

Детска мечта ли беше при теб или стечение на обстоятелствата?

При мен беше абсолютно спонтанно решение и промяна на предварителните планове. Точно един от тези избори, които за добро или лошо променят житейския ти път.

На какво мирише детството ти?

На море – най-хубавата част от детството ми е преминала в Несебър.

Кой беше първият ти парфюм за световен бранд?

B9 на Bond No 9

Коя от „рожбите“ си харесваш най-много?

За мен е забавен самият процес на създаване на парфюмите, различните пътища, по които можеш да поемеш. Веднъж готова и одобрена от клиента, „рожбата“ вече бива „осиновена“.

Любим парфюм и любими нотки?

Не знам защо, но все се връщам към Grey Flannel на Geoffrey Beene, иначе имам много любими във времето.

Любими нотки – балсами и подправки.

Какво те вдъхновява?

Вдъхновяват ме материалите в парфюмерията и най-вече естествените съставки. Имам привилегията да работя във фирма, част от която е LMR (Laboratoire Monique Remy) – производител на натурални продукти с най-високо качество.

Имаш ли парфюмен „подпис“, акорд, който присъства във всичките ти композиции?

Според мен всеки парфюмерист подсъзнателно повтаря елементи или просто използва подобни постройки или материали в повечето от парфюмите си. Аз нямам такъв „подпис“. Когато имам възможност и време, се стремя да откривам нови начини на работа. Това обогатява и прави ежедневната работа по-интересна.

Имаш ли идол сред парфюмеристите, от кого се учиш? С кого би искал да се колаборираш?

Работя с едни от най-добрите и опитни парфюмеристи в света като Карлос Бенаим, Доминик Ропион, Ан Флипо, Домитий Мишлон Бертие. Колаборациите между различни парфюмеристи от различни части на света в IFF са нещо много често срещано и аз имам късмета да съм част от тях.

Какви са трендовете в парфюмерията? Изчерпват ли се откъм идеи утвърдените парфюмни къщи? Накъде да гледаме за интересни неща?

Тенденциите като че ли са към използването на плодови нотки като по-различен и „луксозен“ щрих, също така ванилията и дървесните парфюми.

Постоянно излизат интересни парфюми на пазара, не бих казал, че има изчерпване на идеи, напротив даже – много марки пробват нови подходи, иновации, употреба на материали, чието производство не замърсява околната среда или подпомага различни фермерски общности. Хората се интересуват и знаят много за парфюмите и изискват все повече.

В IFF и в другите големи фирми се обръща все повече внимание на науката, неврологията, правят се изследвания на ефекта на различните съставки върху нашето настроение и благополучие (wellbeing). Така че тенденциите не само се свързват с различни миризми, а и с това парфюмите да ни карат да се чувстваме по-добре.

Защо нямаме хубави български парфюми? Произвеждаме и изнасяме толкова ценна суровина като розовото масло, а с парфюмите не се получава. Какво ни липсва – парфюмеристи, презентация, маркетинг или нещо друго?

Имаш предвид луксозна марка, която да изглежда като тези по рафтовете на парфюмните магазини? Предлагам ти да провериш новите парфюми на една от най-нашумелите в света в момента марки за обувки и чанти BY FAR, която е чисто българска!

Мислил ли си за собствен бранд?

Мислил съм, но за това се изисква цял екип, иначе от парфюмерист се превръщаш в организатор, администратор, продавач и какво ли още не.

Какъв съвет би си дал, ако започваше кариерата си сега?

Следване на интуицията. Животът изисква повече действие, дори повече необмислен риск, отколкото мислене и съзерцание.

Какво научи за себе си чрез парфюмерията?

Колкото и изтъркано да звучи – че всичко се постига с много труд, постоянство и вяра в себе си.

Какво да очакваме от теб, върху какво работиш в момента (ако не е тайна, разбира се)?

Работя върху доста проекти едновременно, но нека да видим кой ще излезе на бял свят. Последният ми парфюм на пазара е Chelsea Nights, пак на Bond no 9.

Spread the love
More from Дона Делова
Аз, (драма) кралицата
Обичайната представа гласи, че всяко малко момиченце мечтае да бъде принцеса. С...
Read More
0 replies on “Мирослав Петков, българският „нос“ в световната парфюмерия”