Многоликата Венера

Статуквото е свалено от преврата на армия млади топмодели с разнообразни гласове

Текст Галина Друмева

За дълъг период  „модната индустрия издига в култ студените, лишени от емоции модели с празен поглед“, казва за Vogue креативният директор на модна къща Coach. И допълва, че „за щастие, идеята, че моделите трябва да показват индивидуалност, топлина и усещане за вътрешен живот, се завърна“. И то триумфално  благодарение и на горчивата отрезвяваща сила на отминаващата пандемия, която насочи вниманието към тежките истини за реалност на климатични промени, социална неравнопоставеност, расизъм и глад. Така най-търсените и популярни модели на настоящето са много повече от красиви лица. Те са личности със свои истории, представители на групи жени от реалния живот и главатари на невидима армия със собствена уникална кауза. „Не всеки аспект на модата трябва да е фокусиран върху политиката и реалността, това не е CNN, но в края на краищата всички носим своята доза отговорност“, казва в интервю моделът Палома Елсесер с плюс сайз размер и с африканско-латино-европейски корени. До нея в последните години на страниците на най-популярните модни издания, на най-луксозните подиуми и в най-скъпо платените фотосесии се нареждат имена като Адут Акеч – с детство, прекарано в бежански лагери, Мона Тугор, дъщеря на емигранти от размирни региони по света, Куана Потс, природозащитничка и представителка на северноамериканско индианско племе, както и тийнейджърките София Стайнберг, Лоли Бахиа, Грета Хофер и Кая Гербер, които се отличават с уникална идентичност.

Медиен шум

През май 2018-а Палома Елсесер се появява на корицата на Vogue под заглавие „Нови граници“ и отново през януари 2021-ва като „Модният  пример за подражание“ и „Нова година, нов свят“. Плюс сайз моделът буквално разбива един от най-строгите модни стереотипи – за хегемонията на нулевия размер – и „променя модата за добро“. Но не само това, защото тя е и с уникални черти, резултат от смесване на афро-американско и чилийско-швейцарско наследство. На практика тя е лицето на всяка жена с плюс сайз размер. Като предводител на движението body positivity, поставящо физическото и менталното здраве над условностите на размера дрехи, Елсесер влиза в топ 50 на най-популярните модели на сайта models.com, завладява рекламните кампании на Nike и Coach и се превръща в лице на „новите“ Victoria’s Secret – които загърбват „ангелите“ в ползва на истинската жена. Само за сезон пролет-лято 2022 Палома се подвизава на подиума на модни къщи като Lanvin, Fendi by Versace, Chloe, Khaite, Michael Kors, Altuzarra. „Ако има някой, който да дефинира какво трябва да бъде бъдещето на модата, то това е тя“, казват от Harper’s Bazaar. Палома е наясно с важната си роля в модния цикъл и проправя път за постоянното присъствие на модели като нея на подиума. Като 25-годишната Джил Кортлийв, която с участието си за Chanel за сезон есен-зима 2020 се превръща в първия плюс сайз модел на подиума на френската модна къща от десетилетие насам. През последните сезони тя е задължително лице при представянията на Fendi, Alexander McQueen и Jacquemus.

Представител на моделите, които до момента оставаха извън радара и които триумфално завземат модния свят, е и 22-годишната Адут Акеч, „почетната дъщеря“ на Едуард Енингфул, главен редактор на британския Vogue, както самият той я нарича в публикация в Инстаграм профила си. Родена по време на бягство към лагер за бежанци в Кения, младата суданка израства в Австралия и прави дебют в модата в ревю на Saint Laurent през 2016-а. През 2018-а влиза в списъка на Time’s за 25-те най-влиятелни тийнейджъри на годината и се превръща в обичайно лице на ревютата на Chanel, Alexander McQueen, Calvin Klein, Miu Miu, Prada, Versace. През годините се появява в рекламните кампании на Fendi, Moschino, Saint Laurent, Valentino и Versace, както и на кориците на ID и международните издания на Vogue. Акеч отскоро работи с ООН в полза на бежанците по целия свят и се превръща във вдъхновител с историята на миналото си. Тя е част от „революционната промяна“ в модата, която издига в култ красотата и наследството на Африка и която тържествува на първата корица на британския Vogue за 2022-ра. С нея като пралел на историческата фотография на Питър Линдберг от 1990-а, утвърждаваща идеята за топмодела, модното издание пренаписва дефиницията на термина. На корицата Акеч се появява в компанията на осем други популярни модели с африкански произход – Ниагуа Руеа, Анук Яй, Маджести Амаре, Амар Акуей, Джанет Джъмбо, Мати Фол, Абени Нхиал и Анук Чангку – всички с нарочно потъмнена кожа, подчертана с много блясък. Именно цветът на кожата се превръща в център на модната история на януарския брой и тържеството на нейната „тъмнота“, по думите на един от редакторите на Vogue. „В модата има огромна промяна – от това да бъда единственото тъмнокожо момиче на някое модно ревю до това да има 15-20 като мен. Щастлива съм докъде стигнахме. Бях уморена да се чувствам не на място и като аутсайдер“, казва Акеч пред Vogue.

Новобранците

Най-новите лица на модата, които бързо набират популярност, разбиват критериите за красота със своите екзотични черти, носещи наследството на различни части на света. И с популярността си се превръщат в посланици на своите общества. Като 19-годишната Куанна Чейсингхорс Потс (Преследващата коне), едно от най-разпознаваемите лица на подиума днес с татуировките на лицето си. Те са направени от майка й и са традиционни за момичетата от северноамериканското индианско племе Хан, живеещо в Аляска. С вида си Куанна обръща вниманието към традиция с хилядолетна история и поставя на изпитание възприятието, че моделите трябва да бъдат празни платна. „Да имаш възможността да покажеш татуировките си пред света, е мощно нещо, чувстваш се зареден със сила, като знаеш, че носиш традиция, която е трябвало да бъде изтрита“, казва пред Vogue моделът, който често участва във фотосесии със собствени етно бижута и вижда модата като медия, чрез която споделя културата си със света. Куанна придобива популярност в социалните мрежи още преди да стане модел заради работата си в защита на Арктическото национално убежище за диви животни и растения в Аляска – огромна екосистема, която е застрашена от добива на изкопаеми горива. „Аз съм защитник на земята и това привлече вниманието към мен и стартира кариерата ми. Да имам възможност да сбъдна мечтата си да бъда модел и да продължа важната си работа като активист, е всичко, което мога да си пожелая“, казва тя пред Vogue. От Elle я наричат не просто модел, а „воин“, гласа на цяла общност и я причисляват към новото поколение топмодели. Светкавичното й развитие е сигнал за началото на „вълнуваща нова ера за присъствието на модели от идиански произход в модата“, посочват от Vogue, включвайки тийнейджърката към списъка си за изгряващите звезди на сезон пролет-лято 2022. На последните седмици на модата Куанна се появява на подиума на модни къщи като Gucci, Chloe, Chanel и Prabal Gurung, а през 2021-ва завладява корицата на Vogue Mexico.

Удовлетворение от това да бъде припозната от модния свят, въпреки че е различна от обичайния стандарт за красота, изпитва и друг новобранец в сферата – 19-годишната датчанка Мона Тугор със специфични разпознаваеми черти, дъщеря на майка бежанец със сомалийско-етиопски произход и баща с датско-турски корени. С уникалната си визия тя привлича вниманието на модните агенции още на 12-годишна възраст, но започва да се занимава професионално с мода едва пет години по-късно. „Чудесно е, че светът най-сетне възприема всички момичета с различен цвят на кожата… Между времето, в което имах срещи с модни агенции и в което започнах да работя професионално, изчаквах индустрията да навакса. Казвах си, че просто ще бъда тук и ще чакам. Сега вече индустрията е готова за нас (различните)“, казва Мона в интервю за списание ID. Още с първия си сезон на модния подиум – за есен-зима 2019 – тя прави абсолютен фурор, дебютирайки за Prada и завършвайки представянето си в последната колекция на Карл Лагерфелд за Chanel. Оттогава е задължително лице на подиума на най-популярните модни къщи в света, участва в кампании на Chanel, Max Mara, Louis Vuitton, Prada и само за 2021-ва се появява четири пъти на корицата на международните издания на Vogue. Съвсем естествено тя е обявена за предводител на младото поколение топмодели от Marie Claire и влиза в списъка на хората, формиращи модната индустрия, на изданието Business of Fashion.

Традиции

До новобранките Куанна Потс и Мона Тугор от Elle и Vogue поставят в списъка на младото поколение супермодели и по-познати имена като това на Кая Гербер, 20-годишната дъщеря на Синди Крауфорд и потомствена наследница на титлата топмодел. От дебюта си в колекцията на Calvin Klein за сезон пролет-лято 2018 до днес тя извоюва мястото си сред най-търсените и успешни модели на своето поколение с участие в ревютата и кампаниите на всички световноизвестни модни къщи, както и на корицата на издания като Vogue, ID и Love Magazine. През април 2020-а прави дебют на корицата на американския Vogue в компанията на моделите Адут Акеч и Угбад Абди под заглавие „Красота без граници“ и „Двайсет и осем модела от целия свят, които променят модата“. Приносът на Гербер в тази промяна се крие в нейните активни социални позиции и във факта, че точно като колежката си активистка Куанна Чейсингхорс използва популярността си за проповядване на важни каузи. Като затягането на контрола за притежание на оръжие в САЩ. „Моето поколение приема като задължение да се образова и да изказва мнение – няма да ни заглушават повече”, казва тя пред Vogue.  „Когато напреднах в кариерата си на модел, очаквах в интервюта да започнат да ме питат нещо повече от това кои са трите най-важни неща в чантата ми. Когато въпросите никога не дойдоха, аз сама започнах да си ги задавам и да им отговарям“, казва тя в друго интервю за списанието, визирайки гражданските позиции, които изразява пред 5-милионната си Инстаграм аудитория. Освен Щатите в списъка на новите топмодели представители имат още Русия със София Стайнберг, новата Саша Пивоварова, Франция с Лоли Бахиа с френско-алжирски корени и Австрия с Грета Хофер. Те дебютират през годините 2019-а и 2020-а за възможно най-популярните брандове – Стайнберг за Chloe, Бахиа за Louis Vuitton и Хофман за Prada. И трите правят фурор на десетки ревюта и се появяват на корицата на Vogue заради специфичната идентичност, която излъчват. София Стайнберг е изборът на читателите на models.com за модел на 2021-ва, а „иконичната й сериозна гримаса се превръща в новото лице на луксозната мода“, казват от Elle. Грета Хофер се отличава на ревютата на Alexander McQueen, Stella McCartney, Chloé и Hermes с андрогинното си излъчване, а Лоли Бахиа се превръща в муза на Саймън Жакмюс, който възкликва: „Тя е свежа, тя е млада и излъчва аура на невинност, красотата й ми проговаря!“ С избора именно на тези запомнящи се лица модните скаути доказват, че „различното“ не е просто мимолетен тренд и маркетингов трик, а официално отваряне на индустрията към света какъвто е – пъстър и пълен с противоречия.

Spread the love
Тагове
Публикувано от
Още от divamagazine.bg

Една приказка оживява отново – историята на принцеса Сиси

Ако сте почитатели на истинските истории, на историческите драми или да романтиката...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ