Името на струнния дует WEIL е абревиатура на четири думи: Wonderment – удивление, възхищение; Emotion – емоция, вълнение; Inspiration – вдъхновение, и Love – любов. Тези четири думи изразяват същността и индивидуалността на цигуларката Мая и китариста Папи, както и на това, което правят. А те интерпретират и създават красива музика, дует са не само на сцената, но и в живота – с три деца и пет кучета. Може единствено да увеличат музикалния си състав и да се превърнат в квинтет Ковачеви.
Двамата са съученици от Музикалното училище в Пловдив, където живеят и до днес. Били са дори в един випуск, но не са се познавали. Папи (Пламен), когото наричат така от детската градина, е бил от „отличниците“ в живота – китара го вее на бял кон, докато Мая е залягала над ученето – типично за цигулар, който трябва да работи над изящността на тона и звукоизвличането. С две думи – отличничка, недостъпна за неговите момчешки въжделения.
След завършване на гимназията животът ги разделя. Папи заминава да учи в Москва, където живее майка му. Приемат го в МГИК (Московский государственный институт культуры), който е като филиал на консерваторията. Там се среща с Пейо Пеев от група „Спринт“, дошли да свирят в Българския културен институт. И Папи започва да свири заедно с тях. Тогава солистка им била Виктория Терзийска от „Мастило“. Пътуват из Русия, като междувременно Папи учи и завършва. Идват си до България, после заминават из Азия и работят към веригата Hard Rock Cafe в Корея, Япония, Китай. Когато се връща в Пловдив през 2007 година, се среща отново с Мая. Реално се запознават точно тогава.
Любов от втори поглед
Докато Пламен митарства из Русия и Азия, Мая завършва АМТИИ – Пловдивската музикална академия. Започва да свири с квартет „Интро“ – четири цигулки. Преподавател е по цигулка в Музикалното училище. Още докато свири с „Интро“, става ясно, че заниманията ѝ няма да се изчерпят само в областта на класическата музика. Тя иска да свири и в други жанрове, както и да експериментира. Нещо, което да ѝ носи вътрешно удовлетворение и настроение. Нещо по-съвременно. Папи ѝ предлага участия в Корея към състава и по фестивали, но тя иска да си остане в България. Въпреки всичко дава телефона си с тайната надежда той да ѝ се обади – времето е шлифовало онова момче от гимназията, с което Мая не е имала никакви допирни точки, и изведнъж, след години тя го вижда с други очи – пъстър, интересен и забавен. Папи наистина ѝ се обажда, за да се видят на „по кафе“ и това кафе го пият и до днес влюбени и щастливи, че са се открили, дори и от втория път.
Предложение за брак в Париж
На първата им среща Папи ѝ подарява книгата „Мемоарите на една гейша“ – все пак идва от Азия. А предложение й прави в Париж, където заминават заедно година след запознанството им. След като тя приема, решават да се свържат и в музиката. Но да направят нещо ново. Всички около тях са скептични, защото не е лесно да се напусне една утъпкана пътека и да се хвърлиш презглава в нещо неправено досега и рисковано. Двамата напускат групите, в които свирят. Мая не оставя единствено преподавателската си дейност.
Правят голяма музикантска сватба, Васко Кеца им пее, както и група „Спринт“ – шоу до дупка.
„Девойко мари, хубава“ за цигулка и китара
Да са само двамата – цигулка и китара. Пламен е композитор, а Мая си измисля сама цигулковите партии, които понякога са по-различни от вижданията на автора, но тя успява да се наложи. Проверяват дали няма вече такава формация по света. Оказва се, че те са първите. Новатори са, защото съчетават два инструмента, които до тяхната поява не е типично да се чуят и видят самостоятелно заедно. Запълват звуковото пространство с добавяне и на други инструменти – сингбек, който си записват сами. Имат и парчета само за китара и цигулка, като Por una cabeza.
Установяват, че само с авторска музика няма как да ги забележат. На публиката винаги трябва да ѝ се поднесе и нещо познато. Папи прави аранжиментите на много известни парчета, без да дублират нещо популярно и правено.
Гордост им е парчето „Девойко мари, хубава“ с аранжимента на Папи, който той прави за конкурс в Лас Вегас, където печелят първо място в категория за инструменталисти. Там свирят и няколко авторски неща.
Участват в онлайн конкурс през 2016-а, като качват видеа на платформата на The best talent. В тази платформа първо свирят на живо, където се правят battles – музикални дуели. Качват се видеа в категория инструменталисти и публика от целия свят гласува за фаворитите си. Шест месеца се провежда конкурсът онлайн. И Мая и Папи побеждават.
The best talent в Лас Вегас
Заминават да свирят на живо на финалите в Лас Вегас. Всички разходи са поети от организаторите. Настаняват ги в хотела на Елвис Пресли – Westgate Hotel, където е живял и е правил концертите си. Още от летището са ошашавени като музиканти, защото отвсякъде звучи музиката на най-големите рокаджии в историята на съвременната музика. Целият свят се е събрал там, а от един билборд ги посреща надпис: „Това не е място за ангели“. Папи играе и в казино и с 5 долара печели 97, но благоразумната Мая го спира дотам. Важното е да се печели, а със спечелените пари изяждат две големи пържоли. Папи разказва как най-големите звезди живеят в хотелите. В „Беладжо“ е бил настанен Елтън Джон, а в „Планета Холивуд“ и до днес живее Бритни Спиърс, която си има и бутик. Правят концертите си в петък, събота и неделя.
Финалното участие на Дует Вейл е концерт на победителите, които предварително са избрани от публика от целия свят. Събитието е в концертната зала на хотел Bally’s, намиращ се точно до копието на Айфеловата кула. „Бяха го направили много впечатляващо. Имаше червен килим, от хотела ни взеха с лимузина, публика ръкопляскаше. Минахме по червения килим, махахме, снимахме се. Концертът мина страхотно, наградиха ни и се почувствахме звезди! – споделя Папи и добавя: – Ние участвахме в първото издание на този конкурс. Изкъртихме им зъбите и след нас потоп.“
Наградата им е запис в някое от студиата на конкурса плюс парична награда. Записът им още не е осъществен, защото досега не е имало второ издание заради пандемията.
“От България с любов” в такт 7/8
Сега свирят в Русия, където на Папи са му останали контакти. По частни партита, откриване на нещо ново, пред новобогаташи. В България свирят на същите мероприятия или така наречените участия. Папи има собствено звукозаписно студио. Прави аранжименти, записва певци, музиканти, както и своите идеи. Сътрудничи си с радиопредавания.
Искат да направят с Мая концерт, но все още не намират кой да застане зад гърба им, да повярва, че са големи професионалисти, че могат да предложат нещо ново на публиката.
Именно затова решават да направят новото си парче „От България с любов“, защото вярват, че има някаква мистерия в нашите корени, която докосва хората. Парчето е в 7/8 и може да се запее, да се затанцува, простичко и лесно е. Има народни мотиви, но е нещо ново и различно. Дует Вейл търси още своята ниша не само затова, че са различни като състав. Искат да открият своята единствена нота вътре в себе си. Своята идентичност и характера си.