Голяма ретроспектива на италианския фотограф Марио де Биази във Венеция
През 1954 г. Марио де Биази (1923-2013), един от най-утвърдените италиански фотографи, прави най-известната си снимка. На фотографията „Италианците се обръщат“цирковата и кинозвезда Мойра Орфей, облечена изцяло в бяло, се насочва към голяма група вперили поглед в нея мъже. Снимката не е документална улична фотография, а инсценирана продукция, в която умишлено е кодирана атмосферата на италианския неореализъм от 50-те години на ХХ век. Направена е за популярното седмично списание Bolero Film. По-късно фотографията е избрана за плаката на голямата изложба The Italian Metamorphosis 1943-1968 в музея „Гугенхайм“ в Ню Йорк.
Сега тя е част от голямата ретроспектива „Марио де Биази. Fotografie 1947-2003 “ в La Casa dei Tre Oci във Венеция до 9 януари 2022г. Резултат от задълбочени проучвания в архива на фотожурналиста, тя представя цялостното му творчество. Половината от включените в нея 256 фотографии се показват за първи път. Ретроспективата е разделена на десет теми, включващи големи исторически събития, екзотични пътувания, портрети на известни хора, сцени от ежедневието, анонимни лица, по-концептуални и абстрактни работи.
„Навсякъде, където има живот, има и красота. Достатъчно е да се огледате и ще я видите: дори в листо, камък, балкон с цветя, в отраженията на локва“, казва Марио де Биази. Голяма част от снимките показват Италия от 50-те години на миналия век. Образите на съсипаната след войната страна събуждат „желание за прераждане и възстановяване“. Други са директни сцени от унгарското въстание през 1956 г. под куршумите, един от които дори достига Марио, спечелвайки му прякора Italiano Pazzo (лудия италианец). Също впечатляващи гледки от Ню Йорк – образите на „ХХ век, който сега ни изглежда далечен, но не престава да буди любопитство“, казва Денис Курти, директор на Casa dei Tre Oci. „Къщата с трите очи“, построено през 1913 г. неоготическо палацо, след реставрация от Fondazione di Venezia през 2012г. се превръща в изложбено пространство с фокус върху фотографията.
Моменти на лекота и близост
Сред любимите теми на фотографа са моментите на лекота и близост, които търси на петте континента, снимайки целуващи се хора, улични бръснари, обедни почивки в Лондон, Париж, Виена, Кайро, Техеран, Тайланд, Непал. Един от големите таланти на Де Биази се оказва именно тънкият му усет за универсалност и антропологичното му изследване на фотограф, който успява да открие в обикновени всекидневени жестове силното чувство за общност между далечни и различни култури.
Изложбата включва и най-известните кадри от филмовия фестивал във Венеция, като тези на Брижит Бардо, Федерико Фелини и Джулиета Мазина, Роми Шнайдер, Мария Калас. Последният раздел илюстрира любовта на фотографа към природата и начина, по който интерпретира нейните форми и знаци във „визуални стихове“. Ретроспективата е допълнена от книги, оригинални издания на Epoca, бележки, аудиовизуални материали, избрани от дъщеря му Силвия. Каталогът е издаден от Marsilio.

От Сибир до Етна
Любопитно е, че през 1964 г. се случват две събития, които показват фотографската всеобхватност на Марио де Биази и прословутото му твърдоглавие. В Сибир той снима при температура 65 градуса под нулата, а след това и езиците от лава при изригването на вулкана Етна.
Марио де Биази е роден в град Белуно на 2 юни 1923 г. Според легендата около него с фотография започва да се занимава, когато открива камера в развалините на Нюрнберг, където е депортиран през 1944г. По-късно заминава за Милано и през 1953-та се превръща в първия щатен фотографна списание Epoca. Автор е на няколко книги. През 2003-а е обявен за Маестро на италианската фотография от Federación Italiana de Asociaciones de Fotografía.По време на Photoshow 2013 в Милано, няколко седмици преди неговата смърт, му е връчена Lifetime Achievement Award не само заради таланта му да разказва чрез образи големите събития, но и заради чувствителността и деликатността, с които винаги е показвал всекидневната реалност.