OTIMO: Качествено време с моето дете

Не знам колко деца са получили за Коледа играта  OTIMO, тя се появи съвсем скоро и може да се намери онлайн в сайта на OTIMO, както и в Orange center, Booktrading, ХлеБар в София

Идеята за OTIMO се ражда преди шест години, когато създателката й Валентина Оронова се сдобива със син. Не само появата на Максим в живота й, а и желанието да прекарва по-стойностно време с него провокира креативността на майката.

По това време Валентина е една от първите у нас, които се занимават с триизмерна фотография. Пътува, снима, монтира. Когато обаче се ражда бебето, чакано десет години, продава скъпата техника и се посвещава изцяло на майчинството. Приятелите й казват, че е намерила нова среда да изразява себе си. Още докато пътува и снима филми, получава предложение от приятелка да направят заедно частно начално училище и с присъщата си задълбоченост и дисциплина Валентина започва да се подготвя за това ново бизнес начинание. “Сигурно преминах двайсет курса на обучение и квалификация”, усмихва се тя. Но приятелката й се разболява и идеята не се осъществява. По това време Валентина осъзнава, че когато започваме, но не успяваме да довършим нещо и не знаем за какво ще ни послужи, то всъщност е подготовка за нещо предстоящо, в което нашето участие е важно. Всичко научено в курсовете към University of London (ICT in Primary Education), Валдорфска педагогика, за метода Монтесори, за погледа на Яков Хехт и демократичното образование, Сър Кен Робинсон и други образователни системи тя успява да използва в общуването си с малкия Максим.

Една от тези системи разглежда важността на четенето на глас на детето. Самото съдържание в определена възраст дори няма толкова силно въздействие както четенето на текста на глас. Родителят е демиург, творец, върховен разум за своето дете, разсъждава Валя. И си спомня с усмивка как един ден съпругът й, заварвайки я да чете на сина им някаква икономическа информация, смаян възкликва: “Уорън Бъфет ли ще отглеждаме?”

За да задоволява нарастващото любопитство на малкия Максим, Валентина трябва да чете повече нощем. Въпросите му са много и от всяка сфера на познанието.

Той избира темите на разговор, майка му купува материали и измисля игри. С куклен театър го обучава чрез емоции, така децата учат най-лесно и бързо.  Валентина има песен за всяка ситуация. А Максим се оказва дете с изключителен слух и слухова памет. Стимулиран да разкрива и да развива дарбите си, той започва да чете на тригодишна възраст сам. Без да са минавали с мама и тате през буквите. Докато му чете, Валентина движи пръста си по реда и така момченцето следи и “свързва” чутите с видените думи. Някъде по това време Максим започва да сваля томовете на енциклопедията от рафтовете на домашната библиотека и сочейки с пръст, да пита: “Кой е това?” Така Валентина решава да започне да му представя великите личности и първият, разбира се, е Исак Нютон. Един ден, наблюдавайки майка си как подхвърля предмети нагоре, Максим полюбопитства защо го прави. Пожелава сам да опита и да усети как различните вещи падат към земята под влияние на гравитацията. Така разбира кой и как е открил физическия закон за земното притегляне.

Валентина подбира и нарежда лицата на гениалните учени и изобретатели върху карти, които художничката Ирина Пандева рисува. Приятели, впечатлени от постигнатите с помощта на картите знания на Максим, както и от възможността да общуват повече с децата си, молят Валя да направи  комплект от карти и за тях. Така се ражда играта OTIMO, което на португалски означава “отличен, велик“. Чрез играта освен с Хипократ, Грегор Мендел и Ада Лъвлейс децата и техните родители ще се запознаят и с Алесандро Волта. Ще научат и нещо много важно – признанието на  неговия баща, че не всяко нещо е видимо за очите.

Картите OTIMO са придружени от прекрасна книжка, в която приятелите на Максим представят великите личности и техните вдъхновяващи истории.

А OTIMO ще продължи със серия за големите художници, за великите писатели и всички вдъхновяващи личности, които ще задвижат силата и потенциала на децата. Важно е те да задават въпроси, а родителите да намират време да общуват с тях, да им вярват и да ги разбират, да подкрепят развитието на дарбите и талантите им.

Качественото, а не количественото време е определящо при общуването с детето. Ако успеете да съчетаете и двете, детето ще ви разкрие един магически свят според Валя.

Spread the love
More from Ваня Шекерова
Рене Карабаш: Вълнува ме тялото и това отвъд него
Има страдание, което е добре да преживеем, но има и такова, което...
Read More
0 replies on “OTIMO: Качествено време с моето дете”