Пиерпаоло Пичоли и Valentino – краят на една ера

Глен Клоуз и Пиерпаоло Пичоли на Met Gala 2022 (Снимка: Dimitrios Kambouris/Getty Images for The Met Museum/Vogue)

Дизайнерът напуска Valentino, а неговият наследник ще бъде обявен скоро, съобщиха от италианската модна къща

След почти осем години като самостоятелен творчески директор на римския бранд, Пичоли се оттегля от поста си. От Valentino споделят, че това е „съвместно решение“.

Дизайнерът се присъединява към марката през 1999 г., за да ръководи аксесоарите заедно с Мария Грация Киури. През 2008-а двамата са назначени като творчески директори на мястото на Алесандра Факинети, която заема тази длъжност година по-рано, след като основателят на марката Валентино Гаравани се пенсионира. През 2016 г. Пичоли става единствения креативен директор, след като Киури оглавява Dior.

Първата колекция висша мода на Пиерпаоло Пичоли и Мария Грация Киури за Valentino през януари 2009 г.
(Снимки: Франсоа Гийо/Getty Images, Антонио де Мораес Барос Фильо/WireImage)

„Не всички истории имат начало или край, някои живеят в нещо като вечно настояще, което свети толкова ярко, че няма да породи никакви сенки“, казва Пичоли. „Аз съм в тази компания от 25 години и оттогава съществувам и живея с хората, изплели всяка една нишка от тази красива история.“

Във Valentino Пичоли получи големи признания за екстравагантната си, но поетична мода, която създава за колекциите haute couture. Впечатляващи силуети, смели цветове и задължителният неангажиращ, младежки стил, който освобождава дрехите от претенцията на висшата мода.

Прословутата цикламена колекция на Valentino, AW22 (Снимка: Acielle/Styledumonde)

Пичоли израства в италианския курортен град Нетуно, учи литература в Римския университет, стажува в Brunello Cucinelli и след дипломирането си се присъединява към екипа на Fendi заедно с Киури. В интервю на Люк Лийч за Vogue през 2011 г. Пичоли разказва за начина, по който двамата с Мария подхождат към задачата да ръководят дизайна във Valentino: „Запазваме кодовете, но променяме отношението.“ Първоначално това се изразява в колекции, в които се затвърждават основните елементи на Valentino, включително волани и панделки (да не говорим за червеното), но се вкарват и нови като Rockstud (аксесоарите с капси). Първата му колекция след напускането на Киури през октомври 2016 г. „разкрива необуздания романтизъм и фантазия на изключителната визия на Пичоли“, пише Хеймиш Боулс за Vogue.

Пичоли в най-новата си колекция RTW (AW24), която е изцяло в черно.
(Снимки: Valentino)

„Благодарен съм на Пиерпаоло за ролята му на творчески директор и за неговата визия, ангажираност и креативност, които доведоха Maison Valentino до това, което представлява днес“, заяви главният изпълнителен директор на Valentino Джакопо Вентурини.

Миналата година френският конгломерат Kering придоби 30% от Valentino за 1,7 млрд. евро (което означава оценка на стойност над 5 млрд. евро) като част от по-широко партньорство с катарския инвестиционен фонд Mayhoola, който управлява марката, съобщават от The Business of Fashion. Споразумението дава възможност на Kering да придобие 100% от Valentino „не по-късно от 2028 г.“.

Valentino Haute Couture SS18 и SS19.
(Снимки: Маркус Тондо / Indigital.tv и Филипо Фиор / Gorunway.com)

Макар Пичоли да радва индустрията със запомнящи се тоалети на подиума, усилията за разнообразяване и съживяване на бизнеса с готови облекла и аксесоари на Valentino не дават добри резултати. През последните години дизайнерът работи заедно с главния изпълнителен директор Вентурини за подобряване на връзката между артикулите, предлагани по магазините, и кутюр имиджа на марката, но резултатите са несъвсем задоволителни (марката все още разчита в голяма степен на няколко водещи продукти, „дойни крави“, като коланите с V-образни лога и чанти и обувките с шипове). През 2022 г. продажбите нарастват с 10% до 1,4 млрд. евро, предават от BoF.

Valentino Haute Couture AW22 в Рим. (Снимка: Jacopo Raule/Getty Images)

Valentino Haute Couture AW18. (Снимка: Pascal Le Segretain/Getty Images)

56-годишният Пичоли се присъединява към списъка от звездни дизайнери като Алесандро Микеле и Сара Бъртън като творчески директори без модна къща – ситуация, която може да се промени, тъй като индустрията се готви за дизайнерски трусове.

В допълнение към Valentino, марки като Dries Van Noten (чийто основател се оттегли тази седмица), Givenchy и Lanvin в момента нямат дизайнер. Тъй като търсенето на луксозна мода намалява след инфлацията, се говори, че брандовете са в усилено търсене на нови творчески директори, които да им помогнат със започването на нов цикъл на растеж.

Spread the love
More from Ина Иванова
Met Gala 2023 ще бъде посветена на Карл Лагерфелд
Отбележете си първия понеделник на май в календара, защото темата на Met...
Read More
0 replies on “Пиерпаоло Пичоли и Valentino – краят на една ера”