Три години след като пое руля, Мария Грация Кюри е намерила баланса между наследството на една легенда и посланията, които тя иска да предаде чрез средствата на модата. И направи жените още по-уверени и красиви
За първи път от 70 години насам легендарната модна къща Dior поверява ролята на артистичен директор на жена. Но тя не е каква да е. След като почти двайсет години работи рамо до рамо с Пиерпаoло Пиколи, Мария Грация Кюри напуска Valentino, загърбва италианските традиции и заминава за Париж. Поема руля на Dior, пред който са заставали само мъже, през юли 2016-а и уверено пристъпва там, където хиляди си мечтаят да бъдат. На върха на висшата мода. Най-после сама.
Мария вля свежа кръв в пулсиращия свят на модата още докато беше във Valentino. Прави го и сега с всяка колекция на Dior, зад която стои креативната мощ на италианката, нейните страст, стихия и убеждения. Под ръководство й Dior се превърна от марка, която създава красиви дрехи, в бранд, който все още носи романтика и поезия в сърцето си, но и повече женственост и индивидуалност. „Важно е да дадем на жените дрехи, които им позволяват да се чувстват уверени. Модата има огромна отговорност, защото ако се чувстваш уверен, ще правиш нещата по-добре. Аз не искам да налагам своята гледна точка, искам само да подкрепям жените“, казва Кюри.
Жените в живота й
Родена в Рим през 1964 година, темата за правата на жените, особено правото им на избор, присъства ежедневно в дома на малката Мария Грация. „Виновник“ за това била нейната майка, която работи като шивачка. Тя възпитавала своята дъщеря преди всичко да обича себе си и да се бори за своето място в свят, в който мъжете винаги са имали доминираща роля. „Чувствам се късметлийка, защото съм била заобиколена от жени. Жени като майка ми и баба ми, които са намирали начин и да работят, и да се грижат за семейството си. Имах и пет сестри, които работеха здраво, но никога не изгубиха своята индивидуалност. Успяваха да съчетаят личния живот със страстта към професиите си. Сега дъщеря ми ме вдъхновява.“ Когато Кюри е на 20 години, светът и усещането й за модата и индустрията са напълно различни. Сега, говорейки с часове с представител на новото поколение, тя осъзнава колко е важно да изпраща правилните послания чрез нещата, които създава.
Първо Fendi, после Valentino
Кюри започва кариерата си във Fendi през 1989-а, където заедно с Пиерпаоло Пиколи създават Baguette, първата it чанта, която се превръща в иконична и миналата година инфлуенсърите припомниха на целия свят за нея. След това заедно се местят във Valentino, където дълго време отговарят за аксесоарите на марката. След като Валентино Гаравани се оттегля от поста си на криейтив директор, а след това Алесандра Фачинети се задържа на него едва година, Кюри и Пиколи официално оглавяват италианската модна къща. „Когато започнах във Fendi, бях голяма късметлийка и работех с идеята, че съм част от семейство. Когато реших да се преместя във Valentino, беше само защото исках да се предизвикам, да изляза от зоната си на комфорт. Но отново имах късмет, защото там открих друго семейство. Беше различно от Fendi, но беше красиво изживяване“, връща се назад в спомените си Мария Грация.
Грижи се за новия бранд така, сякаш е неин. Но е и нещо повече. Толкова близък го усеща, че Valentino завинаги остава като част от нея и от живота й. А и 17-те години, които прекарва в модната къща, не са никак малко. Изключително й е трудно да си тръгне, но и съвсем очаквано да не остане.
„Когато избрах да работя с Пиерпаоло, бях в друг етап от живота си, бях различна жена“, казва тя. Не искала да дава интервюта, да се снима, да излиза на сцената, настоявайки, че това не е нейна работа. „Но се научих. Научих се да говоря за колекциите. Беше еволюция на личността. Осъзнах, че чрез работата си мога да бъда повече себе си, да разбера коя съм и кои са моите ценности.“ Двамата работят толкова успешно заедно, че мнозина приемат с изненада решението на Кюри през 2016-а да стане творчески директор на Dior. Моментът, в който Пиколи ще трябва да остане във Valentino сам. Нещо, което ще му се случи за първи път. „Беше трудно. Помня много добре първата седмица, когато се опитвах да разбера коя част от нашето минало е била повече моя“, спомня си дизайнерът. И нещото, което му помага, са думите на Ницше, когото в този момент чете дъщеря му, че е добре да осъзнаем миналото си, но без да се обременяваме от тежестта му. „Знаеш кой си. Само трябва да бъдеш себе си“, пък го насърчава тогава вече покойната Франка Сузани, дългогодишен главен редактор на италианския Vogue.
(Не)очакваното обаждане
Една вечер, докато е у дома в Рим със семейството си, Мария Грация получава онова неочаквано, а може би очаквано обаждане, което няма да промени живота й, но със сигурност ще изстреля кариерата й с поне няколко стъпала нагоре. Да отиде в Dior! “Чувствах се горда и знаех, че това е огромна възможност. Но заедно с това имах своите съмнения. Имах семейство, имах Рим, имах живот там.“ Семейството й обаче веднага я насърчава да приеме и й дава цялата подкрепа, от която има нужда. Вълнение е думата, описваща промяната, която настъпва, от това, че трябва да тества себе си в едно напълно ново предизвикателство, в което този път няма да има мъжко рамо, а ще бъде сама на върха. В началото била повече притеснена как това ще се отрази на личния й свят, отколкото за предстоящата работа. Намерила баланса, сега Мария Грация трябвало да го намести отново, в напълно нова среда. „Това е нещо, с което се справяш сам. Опитвам се да не слушам другите. Това е единственият съвет, който мога да дам, и единственият, който трябва да бъде следван.“
Първата колекция
Още помним белия тишърт, на който пишеше We All Should Be Feminist, от първата колекция на Мария за Dior за лято 2017-а. Всички го носеха и това не беше просто бял тишърт. Сякаш в този надпис Мария Грация Кюри заяви себе си и своето светоусещане, че жените трябва да бъдат силни и независими. Нейният феминизъм обаче преминава през призмата на модата елегантно, ненатрапващо, но оставящо своя остатъчен послевкус. Глобален разговор за мястото на жените в света е онова, което се прокрадва във всяка нейна колекция. „Да имаме еднакви права е важно, но в същото време трябва да разберем, че ние всички сме различни и трябва да се уважаваме един друг.“ Посланието на тениската идва от книгата на нигерийката Чимаманда Нгози Адичи, с което Кюри още веднъж потвърждава своята обсебеност от думите. Тя знае, че голям бранд като Dior няма нужда да прави тениски. В този случай обаче сякаш това е най-правилният начин да отправи своето послание към публиката. И няма да забрави как малко след представянето на колекцията си среща едно момиче в Ню Йорк, което нито познава Dior, нито осъзнава, че носи менте на тяхна тениската. Факт е, че момичето си я е купило само заради надписа на нея. И това е достатъчно за Мария Грация. Доказателство, че е успяла да предаде посланието си, а не просто поредната колекция.
Карл, незабравимият
Когато прекрачва прага на Fendi, Мария е само на 25 години. Тогава се среща за първи с гениалния Карл Лагерфелд. Той вече е наложил името си, а тя тепърва прохожда в модната индустрия. И попива от неговата енергия. Днес, 30 години по-късно, тя е на върха, а споменът за скоро отишлия си дизайнер оставя дълбок отпечатък в сърцето й. Почита го по свой начин – по време на модното шоу след смъртта му. „Той беше емблематична личност, икона, с която имах огромното щастие да работя в началото на кариерата си във Fendi. Оценявах неговата култура, директност и хумор и се възхищавах на неговите творения, на свободната и модерна визия в модата, която предлагаше на жените. Ще ми липсваме ужасно”, споделя тя.
След загубата на Карл Кюри осъзнава, че работейки за бранд с дългогодишна история като тази на Dior, нещо повече, с иконичен статут в модата, има отговорността да запази основния код, който създателят му е заложил. Въпреки това дизайнерката не е готова да върви по утъпкани пътеки, а предпочита да утъпква свои собствени. Дързостта понякога е подводен камък, но може да бъде и спасителен пояс. Особено когато си жена. Жена начело на една от най-известните модни къщи. Жена, която целият свят гледа под лупа, целият свят е готов да порицае и да аплодира едновременно. Но Мария Грация получи онова одобрително „Да“, вероятно едно от най-важните в кариерата си. Това от модните фенове.
От любов към аксесоарите
На Мария дължим завръщането на друга иконична чанта – известната Saddle Bag. Едва ли има жена, която не помни модела от епизодите на сериала „Сексът и градът“, в които Кари беше в Париж. Кюри показа чантата „седло” в нова визия миналата година по време на Cruise колекцията и отново я превърна в сензация.
След това я видяхме в ръцете на всички световни инфлуенсъри, които я върнаха в позицията й на it чанта. Предвид историята на Мария Грация и опита й в аксесоарите, не се учудваме, че Dior направи своето завръщане и в тази важна част от модната индустрия. „Хората обикновено си мислят, че аксесоарите са предимно комерсиалната част и бързата печалба, но за мен те също са обект на дизайна. Dior има богато наследство в това отношение и моята работа е да го реновирам по моя си различен начин“, споделя Кюри. Тя определя работата си в легендарната модна къща като „куратор“, който трябва да пресее всички онези съкровища от миналото и заедно с това да отведе марката напред в бъдещето. „Искам да намеря баланса между наследството, моята гледна точка и това, което е важно за бранда, за да върви напред.“ За нея ключът към този баланс е да останеш верен на ДНК-то на марката. Тя прекарва дълги часове, ровейки се в архивите и изследвайки работата на своите предшественици – мосю Кристиан Диор, Джон Галиано и особено на Марк Боан, който е дизайнер на Dior от 1958 до 1989 година. Посланието, което иска да остави след себе си, е, че Dior обича жените и се грижи за тях. Едновременно с това обаче Кюри не пренебрегва влиянието на милениалите, а една от най-големите й музи е нейната 22-годишна дъщеря Рейчъл Реджини. „Има ново поколение от потребители на висшата мода, които независимо че са млади, държат на дизайна и на високото качество. Те са умни и добре информирани.“ И за дизайнерката младостта не е само въпрос на възраст, но и на усещане и поведение, и дава за пример своята майка, която е на 80 години, но е обсебена от Instagram, не спира да скролва из социалната мрежа.
Думите, книгите, мечтите
„Никога не знаеш откъде ще дойде вдъхновението, особено когато работиш в модата.“ За последната колекция за есен/зима 2019-2020 за Кюри отправна точка става една снимка на режисьора Кен Ръсел. Той е посветил период от живота си да документира The Teddy Girls and Boys – известно британско субкултурно движение. Освен в културата то оставя своя почерк и в модата, което инспирира Мария Грация. „Пресъздава традиция, но в същото време разбива правилата“, казва тя за този отличителен британски стил. Така, както тя не спира да го прави. „Когато започнах да работя в модната индустрия, бях много наивна. Мислех, че всичко е въпрос на себеизразяване. Но сега осъзнавам, че част от моята работа е да предам позитивно послание. Вярвам, че ние сме отговорни за следващото поколение.“
За сценографията на ревюто, което представя колекцията, Кюри кани Бианка Пучиарели Мена. Мена е 88-годишната италианка, която е позната повече чрез своето мъжко алтер его Томазо Бинга. Използва го, за да пробие в света на изкуството през 60-те години на миналия век, преди да разкрие истинската си същност като форма на протест по време на феминисткото движение през 70-те. „Когато колаборираш с друг артист, трябва да му дадеш пълна свобода да изрази себе си“, споделя Мария Грация и тя я дава на Бианка. За сценографията Мена използва известни свои голи снимки, в които пресъздава отделни букви чрез пози на тялото си. Те покриха цялото пространство в Музея на Роден, където се проведе ревюто на Dior, и пресъздадоха една от поемите на Бианка. „Думите са изключително вдъхновяващи за мен – заявява Кюри. – Книгите не са като филмите, където всичко е показано. Когато четеш, ти мечтаеш.“ Кюри не само е сбъднала своите мечти, но дава пример, че постоянството, усилията и талантът винаги се възнаграждават. А често и те отвеждат на неочаквани места.