Дизайнерът, чиито пословични животински принтове промениха модата завинаги, си отиде на 83-годишна възраст
Това стана ясно от официалния профил на едноименния бранд в Инстаграм. „Скъпи Роберто, дори вече да не си физически с нас, знам, че винаги ще усещам присъствието ти. За мен това да работя за твоя бранд, изтъкан от визия и стил от ден първи, е огромна чест. Почивай в мир, ще ни липсваш. Обичан си от толкова много хора, че името ти ще продължи да бъде пътеводна светлина за всички нас“, казва Фаусто Пулизи, творчески директор на Roberto Cavalli от октомври 2020 г. Той отново предизвика оживление около марката със своя модерен прочит на модата на Кавали, като същевременно запазва оригиналния ѝ дух.
Фаусто Пулизи за Roberto Cavalli, пролет-лято’24 Ready-to-Wear
Какво е Кавали за модата
Веднъж британският вестник The Independent описва характерния стил на Кавали като „molto sexy, molto animal print and molto, molto Italiano“ (много секси, много животински принт и много, много италиански стил – б.а.). През цялата му кариера, дори след оттеглянето му тази максима остава непроменена. Той умело претворява дрехите си за различните епохи, като преживя няколко ренесанса в потребителското съзнание.
Роден в семейство на художници, Кавали е заобиколен от цветове от най-ранна детска възраст. Дядо му, Джузепе Роси, рисува в стил импресионизъм и негови творби и до днес са изложени в Галерия Уфици. Майка му пък постепенно навлиза в света на модата, след като като започва да рисува върху коприна. Един от най-тежките удари на съдбата за Кавали е смъртта на баща му, който е прострелян от фашистите. Заради това Роберто проговаря чак на 10-годишна възраст.
Младият Кавали тръгва по стъпките на майка си и се записва в местния Институт по изкуствата, като се концентрира върху текстилната графика. Още по време на следването си прави серия от щампи на цветя върху трикотаж, които привличат вниманието на големи италиански фабрики за трикотаж. Тогава решава да подходи нетрадиционно и тества друг вид материя за багрене и щампиране – кожата. От този момент нататък тя се превръща в част от ДНК-то на неговия бранд.
През 70-те Кавали създава якета, дънки и минижупи от деним и ги продава в бутик в Сен Тропе на актриси като Бриджит Бардо и София Лорен. През следващите две десетилетия той остава почти неизвестен извън Европа. През 90-те обаче той преоткрива луксозния деним най-вече заради изобретателския си ход да добави ликра в състава на дънките, за да ги прилепнат по-плътно и да изглеждат по-секси. След като през 1993 г. Наоми Кембъл носи чифт по време на ревю на модния подиум, стреч дънките се превръщат в огромна тенденция.
Преди този пробив бизнесът на Кавали е на ръба на банкрута и той обмисля да затвори фабриката си. Но от средата на 90-те той се превръща в едно от най-големите имена в модата, с магазини по целия свят, почитатели като Лени Кравиц и Синди Кроуфорд и лицензи за всичко: от бижута, парфюми и слънчеви очила до детски дрехи, домакински съдове и водка с марката Roberto Cavalli, опакована в бутилка с принт на змийска кожа. Змията впрочем е любимото му животно:
Непрекъснато се движи, свива, разтяга, мени цвета си… За мен тя е като модата.
Подобно на Джани Версаче или Калвин Клайн, Кавали придобива статут на едноименен артист благодарение на разпознаваемата му естетика. „Роберто обичаше излишъците, но никога не губеше гледната си точка“, казва Нина Гарсия, главен редактор на списание Elle, през 2020 г. „Дори когато минимализмът беше норма, той вярваше в максимализма. Той ни обличаше с мисълта, че животът, както и модата, трябва да се живее на пълни обороти“.