Ако дръзките въртеливи мотиви на Emilio Pucci помагат за развитието на италианската мода през 50-те и 60-те, то шарените графични десени на Missoni са неоспорим символ на 70-те. Със своите цветни трикотажни облекла Розита и Отавио създават една от най-разпознаваемите марки в света и допринасят за превръщането на Милано в модна столица
Светът на модата загуби една от най-ярките си и вдъхновяващи фигури – Розита Мисони. С безгранична любов към текстилното изкуство и непоколебимия си дух тя не просто създава мода, а пише цветни истории, докосващи всеки аспект от живота. Заедно със съпруга си Отавио Розита изгражда свят, пълен със светлина, емоция и страст – от дрехите, които се издигат до изкуство, до текстила за дома, който излъчва топлина и уют. „Майка ми беше едновременно творчески визионер и безстрашен лидер – споделя дъщеря ѝ Анджела Мисони пред Vogue. – Тя имаше решимостта да променя света около себе си, а заедно с баща ми завинаги преобразиха модата. Всяко нейно начинание блестеше със същата жизнена енергия. Научи ни да живеем цветно и създаде лайфстайла на Missoni много преди тази дума да бъде измислена.“

Модели на Missoni за колекцията за есента на 1980 г.
В НАЧАЛОТО БЕ ТЕКСТИЛЪТ
Родена в семейство на текстилен производител през 1931 г., Розита Джелмини буквално израства във фабриката за нощници и облекло за дома на родителите си. Там усвоява безценни техники и е възпитана на естетика, които ще се превърнат в основни за Missoni. „Най-любимото ми занимание беше да ровя в кошниците с текстилен отпадък и да събирам парчета от платове, които за мен бяха съкровища – споделя тя. – Там, сред тъканите и шарките, научих всичко за модата от 30-те години.“ Но преди да говорим за нейния принос в модата и интериора, няма как да не се потопим в любовната ѝ история.

Кадър от сватбения ден на Розита и Отавио. 27-годишният младоженец е собственик на малко магазинче за плетива на име Maglifio Jolly в Триест, където произвежда спортни анцузи от вълна. Но в този град е по-лесно да построиш кораб, отколкото да ушиеш пуловер. Затова след като се жени за Розита, решават да създадат общ бизнес в подземието на апартамента си
След като завършва лингвистика, езици и хуманитарни науки през 1948 г., Розита заминава да упражнява английския си в Лондон. Тогава Летните олимпийски игри са в разгара си и именно там, на стадиона „Уембли“, тя среща бъдещия си съпруг – Отавио „Тай“ Мисони, състезател по лека атлетика и собственик на малкия магазин за плетива Maglifio Jolly в Триест. Първоначално 16-годишната Розита се заблуждава, че атлетичният Отавио е на около 20. Оказва се, че е на 27. „Забелязах, че дори е започнала да му излиза сива коса“, възкликва тя. Възрастта не ги спира и пет години по-късно се женят и поставят началото на своя семеен бизнес – с три плетачни машини, разположени в мазето на апартамента им.
ОТ ОТАВИО ИДЕИТЕ, А ОТ РОЗИТА – ПРИЛОЖИМОСТТА
С въображение, реещо се свободно като на дете, Тай се отърсва от ограниченията на осъществимото, хваща пастелите и рисува. Решава да изобрази пуловер, чиито вълнени нишки чудодейно се оформят в зигзагообразни форми. Припомняйки си техниките за плетене на шалове на своите баба и дядо, Розита вижда този микс и визуализира силуетите, днес превърнали се в класика. Заедно си играят с цветовете и геометриите сякаш композират музика, докато не сътворяват съвършената симфония.

Изложбата „Missoni, L’Arte, il Colore” представя дизайните на Missoni във Варезе, Италия, през 2015 г.
Нетипичните идеи водят до иновации и в технологиите. Благодарение на обновените машини Raschel през 60-те семейството вече може да създава своя емблематичен зигзагообразен десен, известен като „стъпката Мисони“. Следват тартан, пачуърк и още десетки вариации на най-различни принтове, непроизвеждани под формата на плетива досега. Тези психеделични и цветни вариации са вдъхновени от традиционната бродерия, но в напълно нов контекст, отговарящ на духа на декадата.
ЗИГЗАГООБРАЗНИЯТ ПЪТ КЪМ УСПЕХА

Семейство Мисони – Лука, Анджела, Виторио, Розита и Отавио
Не след дълго първите им модели вече се предлагат в универсалния магазин Rinascente с поръчка за 500 рокли. Магазинът обаче настоява дрехите да останат без етикети, за да се продават като ексклузивен мърчандайз (в началото Missoni продават пуловерите си анонимно или под шапката на известни за периода дизайнери като Emmanuelle Khanh и Christiane Bailly – б.а.). Семейство Мисони този път намира начин да се отличи, като дискретно добавя малки етикети с фамилията си. Това не остава незабелязано – хората вече разпознават марката и интересът към нея нараства. Роклите се излагат на витрината на магазина и започват да ги наричат quelli delle righe (тези с райетата).

Комерсиалният интерес предполага и модно ревю. Първото се провежда в Милано през 1966 г. в Teatro Gerolamo, оживен от пространствените инсталации на Лучо Фонтана. Нетипичен ход, неотговарящ на традиционния за времето си моден календар, според който големите марки показват новите си колекции във Флоренция и Рим (състезанието между Рим, Флоренция и закъснелия Милано за център на модата в Италия в крайна сметка е спечелено от последния най-вече заради въздушните му връзки, големите хотели и развитата търговия – б.а.).
За следващото им шоу сцената се премества в емблематичния обществен басейн Piscina Solari, където моделите дефилират върху надуваеми мебели, дело на Квазар Ханх. Тези ревюта, същевременно модни колекции и артистични пърформанси, са предвестник на визуалните спектакли в ерата на Инстаграм от 2010-те години и утвърждават Милано като абсолютната дестинация за модни критици от целия свят.
КОЙ КАЗВА, ЧЕ ИМА САМО СЕДЕМ ЦВЯТА!

Missoni, 1967
През 1967 г. семейство Мисони все пак представя своя колекция във Флоренция, тогавашния център на италианската мода. Непосредствено преди началото Розита забелязва, че сутиените на манекенките прозират под дрехите, и решава да ги махне. Прожекторите на подиума обаче разкриват гърдите на моделите, което предизвиква скандал и води до отказ от нова покана за следващата година. Въпреки това вълната от медийно внимание е огромна, а семейството скоро попада на страниците на най-престижните модни издания. Vogue ги нарича гении („Кой казва, че има само седем цвята? Има и нюанси!“, възкликва главната редакторка Даяна Врийланд), а благодарение на подкрепата на Elle и WWD („Росита и Тай Мисони вече не са просто италиански дизайнери, те са световни лидери“) Мисони се утвърждават като неоспорими трендсетъри, а The New York Times определя творенията им като
НАЙ-ДОБРИТЕ ПЛЕТИВА НА СВЕТА
Така те се завръщат на модната сцена в Милано и стават пионери на италианската „готова мода“. Присъствието им в календара привлича и други северноиталиански марки за трикотаж, чиито фабрики са обновени през 50-те с пари от плана „Маршал“.

Творбите на Мисони винаги се уповават на три основи – цвят, десен и материал
Missoni отдавна е повече от марка. Това е цяла вселена, начин на живот, който празнува цветовете, природата и радостта от съществуването. „Семейството и бизнесът ни растат заедно. Наслаждаваме се на смяната на сезоните и живеем цветно“, споделя Розита през 1974 г. Тези думи обобщават философията, която стои в основата на Missoni: неподправена любов към живота и хармонията. Именно тази визия е тайната зад уникалната идентичност на марката, която продължава да вдъхновява поколения.

Отавио и Розита Мисони ръководят едноименната марка до средата на 90-те
Фотография / Davide Maestri/Penske Media/Getty Images
С годините Мисони-старши започват да усещат тежестта на ангажиментите си и все повече се изкушават да предадат компанията в ръцете на трите си деца. През втората половина на 90-те Виторио и Лука поемат бизнеса, а Анджела оглавява дизайна. Тя подготвя компанията за растеж в различни категории, като създава над 20 линии, включително по-бюджетна такава и закритата вече хотелска верига. Под творческото ръководство на Анджела марката облича звезди като Кери Уошингтън, Реджина Кинг, Кейт Бланшет, Бионсе, както и Мелания Тръмп.
Наред с останалите линии Missoni разширяват и бранда си за интериор, който до момента предлага само килими, тапицерия и текстил за банята и спалнята. Ръководена от самата Розита Мисони, която се вихри от душа и сърце, Missoni Home вече предлага обзавеждане и порцелан. През 1997-а пускат първата си официална колекция за дома и на следващата година пазарът е залят от нейни реплики. „Копирането винаги е признак на почит и признание“, казва Розита на конференция, организирана от Design Indaba. Благодарение на престижните колаборации и експерименти – като сътрудничеството с Kartell за столове с флорални мотиви в стил попарт, марката вече задава нови тенденции и в интериора.

Мисони винаги са се вдъхновявали от творчеството на френската художничка Соня Делоне и начинът, по който борави с формите и цветовете
Макар че модата е в кръвта ѝ, Розита споделя как с нетърпение очаквала дъщеря си Анджела да я замести като творчески директор на Missoni, тъй като дрехите вече не ѝ носят същата радост: „Разликата между модата и интериора е, че второто съществува, за да остане. Модата трае само 4 седмици и после вече не е актуална. Това е ужасно дразнещо. Трябва постоянно да създаваш нови колекции. Затова се отдадох на интериора, той ме поддържа млада и отваря очите ми.“ Розита ненавижда разхищението и неслучайно през цялата ѝ кариера я влече плетенето. При работата с плетивата се губи по-малко материал в сравнение с друг вид платове, остатъците от които винаги е намирала начин да възстанови и да преработи.