На 46 години актрисата се нарежда до Антъни Хопкинс, Оливия Колман и Колин Фърт, станали известни на по-късна възраст. И прави на пух и прах клишето, че само много млад може да станеш голяма звезда в Холивуд
С две много различни роли на майки в „Зона на интерес“ и „Анатомията на едно падане“ германката Сандра Хюлер отново прикова вниманието след участието си в „Тони Ердман“, номиниран през 2017-а за „Оскар“ за най-добър чуждоезичен филм. Перифразирайки заглавието на умопомрачителния филм на Джонатан Глейзър (победител в категорията „Най-добър чуждоезичен филм“ тази година), зоната на интерес към Сандра Хюлер рязко се е разширила.

В трите ѝ най-известни роли – „Тони Ердман”
Наистина не се случва често актриса да е участвала в два филма, номинирани от академията в една и съща година – другият е „Анатомията на едно падане“. Сандра Хюлер се насочва към
Актьорството като хоби
още като тийнейджърка, тъй като възможността да влиза в множество роли ù действа освобождаващо. Казва, че пораствайки в малкото градче Фридрихрода в Източна Германия, на нея ѝ се е случвало какво ли не, но не е знаела как да го изрази. „Актьорите правят показни неща пред камерата, обичат емоциите и искат да ги показват, но от собствен опит знам – може би само при мен е така – че хората често се опитват да избегнат именно това, защото е наистина болезнено.“ С къса, боядисана в червено коса, тя е част от театрален клуб по драма, без да се стреми към професионалната сцена. Завършва гимназия през 1989 г., когато пада Берлинската стена, и плахо кандидатства в Академията за драматични изкуства „Ернст Буш“ в Берлин. Дипломирайки се през 2003 г., Сандра се изявява предимно в театъра, преди да бъде
Избрана за ролята на епилептичка
която се опитват да излекуват с екзорсизъм, в драмата „Реквием“ на режисьора Ханс Кристиан Шмид. Изпълнението ѝ е толкова силно и впечатляващо, че още тогава Жюстин Трие – режисьор и сценарист на „Анатомията на едно падане“, я отбелязва като потенциална фаворитка за роля в свой бъдещ филм. Казва, че Сандра Хюлер е от онези актриси, които „когато се превъплъщават в някой персонаж, винаги го приближават много до себе си“. Освен това отбелязва, че подходът ѝ е да се разгръща бавно – както на екрана, така и в живота.

С режисьора Жюстин Трие на фестивала в Кан
Фотография / Stephane Cardinale – Corbis/Corbis via Getty Images
Преди да попадне в полезрението на холивудските асове, Хюлер играе в „Архитектът“ (2008), в германско-френската лента „Хенри IV“ (2009) и в британската „Връзки“ (2012). През 2016-а Марен Ейд я взема в германско-австрийската драма „Тони Ердман“, грабнала отличието на ФИПРЕСИ в Кан, номинирана за наградите БАФТА и „Оскар“ за чуждоезичен филм.
Атаката на Холивуд
продължава с „Анатомията на едно падане“, сценария за който французойката Жюстин Трие пише заедно със съпруга си Артур Харари по време на пандемията от ковид специално за Сандра Хюлер и дори дава нейното име на героинята в драмата. И тъй като Хюлер владее френски, немски и английски, Трие пише диалога и на трите езика.
Очевидно образът допада на германската актриса, споделяла, че не е склонна да влиза в роли, които ù се струват чужди. И че непрекъснато е сподиряна от страх от провал, толкова силен, че няколко пъти е била на ръба да се откаже от кариерата си. „От мига, в който се събудя сутрин, във всяка секунда знам, че всичко може да се обърка.“ В интервю наскоро признава как понякога е учудена, когато за пореден път е избрана за някоя голяма роля. „При всеки следващ филм си мисля: окей, този път няма да се справя.“ С ролята на Сандра Войтер, известна писателка,
Заподозряна в убийството на съпруга си
обаче се справя блестящо. По време на снимките настоява Трие да ѝ каже дали героинята ѝ наистина е виновна. Без нейния отговор успява да направи образа автентичен и изключително вълнуващ. „Бързо разбрах, че този филм не е толкова за това дали героинята го е направила или не. Става въпрос повече за чувствата ни към нея и как се променят с информацията, която получаваме“, казва Хюлер пред Hollywood Reporter.

„Анатомията на едно падане” на Жюстин Трие
За ролята си в „Анатомията на едно падане“ Сандра получава награда „Сезар“ за най-добра актриса през февруари тази година. А за изиграването на Хедиуг Хьос, съпруга на коменданта на концентрационния лагер Аушвиц Рудолф Хьос в „Зона на интерес“ тя има твърде много колебания. Не само дали ще се справи, но и дали въобще да приеме
Участие във филм за Холокоста
след като се е заклела никога да не го прави. И както винаги е казвала, не иска да се свързва емоционално с чудовищен характер като този на Хедуиг. „Според Мерил Стрийп трябва да обичаш всеки герой независимо дали е зъл или не. Мислих за това много дълго и въпреки че обожавам Мерил и всичко, което тя прави, не съм съгласна с нея. Не обичах Хедуиг Хьос и никога няма да го направя.“ Това са думите на германката, след като режисьорът Джонатан Глейзър успява да я убеди с различния си подход към темата за Холокоста в своя филм. (Ужасът на концентрационния лагер не се вижда в нито един кадър, макар усещането за масовото изтребление да нагнетява всяка сцена.) Сандра споделя, че чувствайки нужда от емоционална подкрепа, е вкарала на снимачната площадка собственото си куче. Така че в голяма част от сцените със семейство Хьос реалният домашен любимец на Хюлер тича и създава хаос.


„Зона на интерес” на Джонатан Глейзър
В момента актрисата снима нов филм, участва и в сериали. Работи на пълни обороти в цяла Европа, като освен на английски, немски и френски вече говори и на испански. „Разбира се, че бих искала да работя в САЩ. Имам дълъг списък с невероятни хора, с които бих искала да го правя. Но аз съм европейска актриса. Немскоговореща европейска актриса. Това винаги ще бъде моята основа“, казва Хюлер. И не харесва, че в Германия филмите по кината са дублирани на немски и на нея ù се налага да дублира ролята си в „Анатомията на едно падане“.
Когато не работи активно и не ù се налага да ходи на събития и фестивали, Сандра Хюлер живее в Лайпциг с 12-годишната си дъщеря. „Ходя по събития само ако наистина се налага. Когато съм там, се наслаждавам и след това излизам от обсега на внимание.“