Семена от босилек като суперхрана

В качеството на ароматна подправка листата на босилека са познати на ценителите на добрата кухня по цял свят. Пресни или изсушени, те се добавят към ястия и салати, но само посветените в аюрведа са наясно с хранителните свойства на семената на растението, включени в листата на суперхраните.

В източната кухня – предимно индийската и тайландската, се ядат семената на лимоновия или още наричан тайски босилек.

Какво съдържат

Дребните черни гладки семенца са отличен източник на минерали – калий, магнезий, желязо. Както е известно, калият е сред главните регулатори на обмяната на веществата в организма, поддържа в норма кръвното налягане, регулира киселинния баланс на кръвта и водно-солевия в клетките, участва в предаването на нервните импулси и в синтеза на белтъчините.

Магнезият е отговорен за протичането на доста процеси в организма – от съкращението на мускулите до работата на нервната система. Желязото пък е необходимо за изработването на червените кръвни телца и за снабдяването на мозъка с кислород.

Семената на босилека са богати и на омега 3 мастни киселини, източници на енергия, незаменими при профилактиката на сърдечно-съдови заболявания, борци срещу възпалителните процеси.

Антиоксидантни свойства притежават пък флавоноидите, изолирани в добри количества в дребните черни лъскави семенца. Именно те защитават клетките от свободните радикали и забавят стареенето.

Колкото и невероятно да звучи, семената на босилека са много богати на разтворими фибри и на пектин, изключително важни за поддържане здравето на стомашно-чревния тракт. Пектинът има пребиотични свойства – подхранва микробиома на дебелото черво. Освен това забавя впръскването на холестерина в стомаха, намалявайки и нивата му в кръвта. Фибрите пък придават чувство за ситост и способстват за контрол на нивата на кръвната захар, намалявайки риска от преяждане.

Как да ги използваме като храна

Също кота лененото семе, и това от босилек може да добавяме към салати, супи, печени и варени ястия, както и да поръсваме с тях каши или сандвичи. За да бъдат полезните вещества по-лесни за усвояване от организма, може да накисваме семената предварително. Например една супена лъжица в чаша вода със стайна температура, след като предварително сме ги измили.

След 40-60 минути обвивката им набъбва, придобива сивкав оттенък, а течността се превръща в желе, също както при накисването на семената от чия. Няма ярко изразен вкус и мирис, което я прави подходяща за добавяне към всякакви ястия и напитки, например смути.

Spread the love
Публикувано от
Още от Ваня Шекерова

Ед Шийрън: Тъмните му материи

Какво ли още има да ни разкаже с песните си британският изпълнител,...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ