Шифърът на Клаудия

Още преди началото на глобалната пандемия германският топмодел Клаудия Шифър е поканена за куратор на първата си изложба. Тя с радост започва да рови в собствените си архиви от хиляди снимки, а заниманието в голяма степен я спасява от породените от здравната криза тревоги. За работата на куратор й помага също нейният опит като изпълнителен продуцент във филми на Marv – компанията на съпруга й Матю Вон, с когото са женени от двайсет години и имат три деца.

Сега Kunstpalast в Дюселдорф показва изложбата „Captivate! Модна фотография от 90-те“ до 9 януари 2022г. С над 150 фотографии, видео, рекламни кампании, корици на списания Клаудия навлиза надълбоко във феномена супермодел от ерата на 90-те години. Избрала е както много известен, така и рядко показван материал на повече от двайсет от най-известните фотографи, сред които Ричард Аведон, Юрген Телер, Елен фон Унверт, Хелмут Нютън, Марио Тестино. Разбира се, в епицентъра на всичко случващо се тогава и съответно в богатото съдържание на изложбата е и 51-годишната Клаудия Шифър в ролята си на една от най-утвърдените модни икони в света с лично богатство, оценявано на повече от петдесет милиона евро.

Супермоделите рок звезди

„Супермоделите бяхме като рок звезди. Наложи се бодигард да пази нещата ми бекстейдж, защото постоянно някой крадеше бельото ми, докато бях на подиума“, спомня си Клаудия. За да влезе или съответно да напусне някое събитие, се налага някой да й проправя път сред струпалата се тълпа. Това се отнася както за самата нея, така и за останалите супермодели. Въпреки глобалния размах на своето медийно господство тогава  превърнатите в звезди томподели все пак разполагат със спасителен изход. Ако решат, те имат шанса да се скрият от медийния интерес. За разлика от днес, когато смартфоните и социалните мрежи улавят абсолютно всичко. В този смисъл изложбата е и свидетелство за последните години на аналоговата ера във фотографията. Някои от показаните в Captivate снимки са били продавани на търг за шестцифрени суми.

Частната колекция на Шифър, която тя започва да събира доста рано в своята кариера, документира влиянието и обсега на модната фотография, както и замесените в нейното създаване хора. „Уникалното в погледа на Клаудия е, че тя е едновременно една от най-влиятелните фигури в модната индустрия и добре информиран изследовател на този феномен“, казва директорът на Kunstpalast Феликс Крамер. Показани са различните формати на модната фотография от преддигиталната ера – от арт принтовете с Polaroid, негативите, буковете на моделите.

Бунтът на 90-те

Модната фотография е големият шифър на тенденциите и мечтите. Най-запомнящите се образи често са и най-провокативните, защото предизвикват нашите възприятия за женственост и красота. 90-те бяха повратно десетилетие, което приветства модната фотография и фотографите като движеща сила във визуалната култура, смята Клаудия.

И докато 80-те са белязани от перфекционизма и блясъка, 90-те остават характерни с енергия, действителност и харизма. „Нароиха се млади дизайнери, фотографи, стилисти, арт директори, коафьори и гримьори, които из основи промениха начина, по който гледаме на модата и дизайна. Исках изложбата да улови визуалното експериментиране и свободата на изразяване на тази епоха.“ Това е и времето, когато благодарение на MTV и други тв модни канали модните ревюта се превръщат в достояние на широката публика. Джани Версаче качва модния подиум на друго ниво, като го превръща в подобие на рок купон. След ревю на Версаче през 1994 г. Дъг Ордуей, един от участващите в изложбата фотографи, снима бекстейдж Клаудия в компанията на почти цялото съзвездие супермодели. Там са Наоми Кембъл, Карла Бруни, Кристи Търлингтън, Кейт Мос, Линда Еванджелиста, Ясмин Гаури, Хелена Кристенсен, Амбър Валета.

Аз, Клаудия

Родена в град Райнберг през 1970 г., Клаудия е открита през 1987-а от моден скаут в дискотеката Cheker´s в Дюселдорф. Тя се разделя с идеята да учи право и да работи в адвокатската фирма на баща си. Вместо това заминава за Париж, където след няколко месеца се появява на първата си корица – тази на сп. Elle. В дългата си кариера тя ще се появи на над хиляда корици на водещи списания.

Начало на глобалния й успех поставя кампанията за джинсите Guess. В нея Клаудия пресъздава френската звезда Бриджит Бардо, а зад камерата е Елен фон Унверт. Кариерата й на модел надхвърля три десетилетия. Клаудия Шифър остава най-универсалната и най-малко скандалната сред топмоделите. След края на активната си работа тя сътрудничи като дизайнер с различни марки, създава серия дрехи, включително и със своето име. В момента работи съвместно с модния лейбъл Rеalisation Par, за който прави дрехи, вдъхновени именно от ерата на 90-те. Шифър създава своя серия стъкло и керамика за известните португалски компании Vista Alegre и Bordallo Pinheiro.

Малко след откриването на изложбата се появиха и разкритията на Досиетата „Пандора“, проучване на Международния консорциум на разследващите журналисти. Сред имената на световноизвестни звезди с офшорни компании като Елтън Джон, Ринго Стар и Шакира изплува и името на Клаудия Шифър. Според проучването в края на 2017 г. тя е създала структура от шест офшорни компании на Британските Вирджински острови. За три месеца е отворила шест фирми, четири от които в един и същи ден. Във всичките Шифър фигурира като единствен бенефициент. Година преди това германката създава и тръст, на който прехвърля богатството си с бенефициенти нейните майка, брат и съпруг. В отговор на изнесените разкрития адвокатите на Шифър казаха лаконично, че моделът плаща данъците си коректно в Обединеното кралство, където живее.

Spread the love
Публикувано от
Още от admin

Тилда Суинтън, новата муза на Алмодовар

В разгара на глобалната пандемия 30-минутният „Човешкият глас“ се превърна в най-голямата...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ