Барокови, мистериозни и харизматични, бижутата на испанката Сусана Крус печелят почитателки от целия свят, включително и кралица Летисия
Едни от първите спомени от детството на Сусана Крус са свързани с бижутата в ателието на дядо ѝ. Докато масите са обсипани със скъпоценни камъни, а сейфовете съхраняват скъпи перли, във въображението си тя живее в мечтани светове с феи, водни кончета, папрати, насекоми и цветя. Първите ѝ пръстени са подарък от баба ѝ и идват от Индия. А първото скъпо бижу, в което се влюбва и за което сама събира пари от работа през уикенда, е коралово колие. Затова Сусана казва, че в гените ѝ е записано да бъде дизайнер. Днес нейната марка Suma Cruz създава едни от най-силно персонализираните и разпознаваеми бижута, превърнали се в хит далеч извън границите на Испания. Артикулите са еднакво подходящи за през деня или вечерта, за дънки или официална рокля. Те са отражение на личния ѝ стил – едновременно ретро, хипарски, номадски, авантюристичен. Нейните диадеми, корони, обеци, гривни, пръстени, колиета, нагръдници са вдъхновени от дивата природа, африканските племена, индианците апачи, от одеждите на Клеопатра и Нефертити. Барокови, пъстри и жизнерадостни, колекциите ѝ обитават измерение, в което времето и реалността се размиват.
Сусана Крус в своето мадридско ателие (Снимка: Suma Cruz)
Сбъдната детска мечта
Родена в Мадрид през 1981 г., Сусана завършва история в университета „Комплутенсе“, а след това и моден дизайн. Работи като моден стилист за няколко женски списания, а съвместно с неправителствена организация пътува по няколко месеца в годината до страни като Бразилия и Гвинея Бисау. Там преподава моделиране и шиене на бедни жени, за да могат по този начин да си изкарват прехраната. Сусана остава вярна на пътешествията и приключенията дори когато семейството ѝ вече е с три деца, като в социалните мрежи тя показва как заедно са преживели сафари в Танзания например. По думите ѝ дори и днес тя обича да живее в собствена приказка от мистерия и фантазии.
Suma Cruz се ражда през 2008 г. – Suma идва от първата сричка съответно на нейното име и това на брат ѝ Мануел. Така в детството кръщават и първото си куче. Първите ѝ клиентки са булки, предимно приятелки, а първите артикули – украшения за коса. С целия багаж и мечтите от детството Сусана не страда от излишна скромност. Наясно е, че винаги е искала да бъде дизайнер, че може да се справи и че ще се хареса на публиката с истинското си призвание: бижутата. За бизнес начинанието навръх развихрилата се икономическа криза получава подкрепа от семейството си. Тръгналата от уста на ухо реклама и умелото използване на социалните мрежи, които Сусана движи сама, се оказват решаващи за успеха. Цените на бижутата ѝ варират от 80 до 1500 евро.
Дизайнерката се обявява за любителка на максимализма рококо при комбинацията на бижута (Снимка: Suma Cruz)
Златна папрат
Сусана проектира бижутата и управлява компанията и марката си, докато вече петнайсетчленният екип създава 3D дизайна и матрицата, а после произвежда на ръка изделията от позлатен месинг и други метали, кварц, камъни. Създава модели, които сама харесва и би носила.
Тя признава, че от дете е обсебена от бижутата, които обича да комбинира по много. Смята, че най-привлекателното са дори не самите бижута, а начинът, по който са съчетани. В този смисъл идеята „По-малко е повече“ изобщо не подхожда нито на стила ѝ, нито на представата ѝ за живота. Осъзната максималистка рококо, предпочита да се облича по по-трезв начин, за да даде възможност на бижутата да изпъкнат. Съчетава бижута и създава конкретен look. В това се състои и една от най-силните черти на Suma Cruz: важна е глобалната визия, не дрехите или бижутата поотделно. Нейните клиентки често купуват първо един пръстен, но после се „пристрастяват“ и в крайна сметка се сдобиват с много повече елементи, които да комбинират. Особено е горда, че сред почитателките е и типичната класическа жена, и рокерката, а възрастовата граница се разпростира от 18- до 80-годишна възраст.
Почитателки на марката са и класически жени, и рокерки, а възрастовата граница се разпростира от 18- до 80-годишни (Снимка: Suma Cruz)
И до днес един от първите ѝ мотиви остава най-успешният – обеците от златна папрат. Променят и разкрасяват лицето на всяка жена, защото органично обрамчват овала на лицето, казва Сусана. Също толкова търсени са и пръстените бръмбари.
Чанта (само) за кралица Летисия
През 2017 г. Сусана Крус изживява истински филмов момент. Макар тогава вече напълно да е свикнала с вниманието на известни клиентки, повече от изненадана е, когато един ден я търсят от кралската канцелария. Испанската кралица Летисия имала много конкретна молба – да създаде за нея уникална чанта, хем луксозна, хем етническа, която да носи по време на пътуване в Обединеното кралство. Успехът е много голям и както се случва след почти всеки избор на кралицата, телефонът на Сусана не престава да звъни нито метафорично, нито буквално. Любопитното е, че това е първата и последната чанта, която изобщо създава. И все пак тогава намира за крайно неуместно да откаже на кралицата. Сусана Крус може и да не прави никога повече чанти, но е сигурна, че един ден ще се занимава с дизайн на дрехи.