Татко Пикасо

Женски лабиринт

На 8 януари 1927 г. Пабло Пикасо, тогава на 45 години, среща 17-годишната Мари-Терез Валтер пред Galeries Lafayette в Париж. Три години по-късно той тайно й помага да се премести на същата улица, където се намира и апартаментът, в който живее с първата си съпруга – балерината с украински произход Олга Хохлова.

Появата на Мая води до големи сътресения в света на Пикасо и той започва бракоразводно дело с Олга. Бракът им е сключен през 1918 г. в режим на имуществена общност. Съдът дава на Олга попечителството над сина им Пауло, а художникът е длъжен да състави опис на своите произведения, за да бъде разделено имуществото между двамата. За Пикасо това е и време на вътрешен смут, за което свидетелства и фактът, че в продължение на близо година той спира да рисува и се отдава на писането. Малко след раздялата с Олга и раждането на Мая Пикасо се запознава с фотографката Дора Маар, а започналата между тях връзка продължава до 1943 г.

Моята „бокерона“

Олга остава в дома в Нормандия, Мари-Терез и Мая заживяват под наем близо до Париж, където Пикасо ги посещава всеки уикенд. Мая расте в период, белязан от конфликти и ограничения. Тя вдъхновява артиста да създава за нея импровизирани играчки под формата на хартиени изрезки и кукли.

„Баща ми често рисуваше между седем вечерта и седем сутринта и единствено аз бях допускана на тези сесии. Аз бях boquerona, както той ми казваше във връзка с една от емблемите на град Малага (родния  град на Пикасо в Южна Испания). Той ме обичаше и ми прощаваше всичко. Бокерона означава малка аншоа. Той беше бокерон, а аз бокерона“, споделя Мая Руис-Пикасо.

Когато Мая е покръстена в Париж на седем години, Пикасо няма право да признае дъщеря си законно, затова е вписан като неин кръстик. През лятото на 1939 г. той продължава да посещава Мари-Терез и Мая, но в същото време остава на хотел с Дора Маар. Година по-късно съдът потвърждава развода на Пикасо и Олга, но двамата остават в брачен съюз до нейната смърт през 1955 г.

След войната Мари-Терез и Пикасо окончателно се разделят. От този момент нататък Мая вижда баща си само по време на почивки на Лазурния бряг в компанията на другите му деца Пауло, Клод и Палома. През 1955 г. той я кани да работи като негова асистентка в създаването на филма „Мистерията Пикасо“. Това е и един от последните импо-дълги периоди, прекарани заедно. През 1960 г. Мая се омъжва за морския офицер Пиер Видмайер, с когото имат  три деца – Оливие, Ричард и Диана. През 1977 г. нейната майка Мари-Терез Валтер се самоубива в Антиб. През 1980-а Мая започва кариерата си като историк на изкуството, специализирана в творчеството на своя баща.

Децата на Пикасо

Когато Мая се ражда, Пабло Пикасо вече е баща на 14-годишен син Пол (известен като Пауло) от първата си съпруга Олго Хохлова. Така както Пикасо посвещава няколко портрета на сина си в началото 20-те години, той многократно изобразява дъщеря си Мая с явна нежност и обич.

От ранните й години до нейното юношество Пикасо рисува дъщеря си много пъти, като отразява нейното физическо и психологическо развитие в детайли. В класическите по стил портрети той остава поразително верен на своя млад модел. Отделно от самата работа, рисуването като занимание сближава бащата и дъщеря му. Художникът рисува за и с Мая. „Татко, нарисувай ми… му казвах, а той рисуваше каквото поискам, при това с невероятно търпение”, спомня си Мая. Артистът прави същото и с двете си по-късни деца Клод и Палома от връзката му с Франсоаз Жило в края на 40-те години.

Spread the love
Публикувано от
Още от Иво Харалампиев

Пилар Крусес: Любовта трае само четири вина

Ексклузивно за DIVA! испанската сомелиерка предлага дегустацията „Ароматите на любовта“ Когато „преди...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ