Теория и практика на профилактиката

Какво трябва на всяка цена да набавим на организма си в качеството на имуностимулатор?

Ресвератрол по препоръка на генетика Дейвид Синклер, който казва: „В клетъчната култура ресвератролът противодейства на множество вируси, включително MERS, SARS-1 и HIV. И независимо дали работи в човешкото тяло за забавяне на вирусите, то поне е безопасен и аз продължавам да го приемам.“

Astaxanthin – най-мощният антиоксидант в света.

И прием на всички ценни вещества от списъка по-горе под формата на хранителни добавки в ежедневни дози.

Къде в профилактиката са пробиотиците и пребиотиците, за които се сещаме на прага на сезона на настинките и вирусните инфекции?

Интересното е, че почти никой от специалистите, които изследват темата, не споменава за тях, но моето правило в случая е „превенцията е най-добрата защита“ и ги приемам ежедневно заедно с всичко друго.

Всекидневни навици за добра кондиция

Нормализиране на съня

Недостигът на сън значително отслабва имунитета, отразява се на общото самочувствие, на състоянието на кожата и косата и даже води до покачване на телесното тегло. Според изследванията хора, които спят редовно по-малко от 7 часа, се простудяват 4 пъти по-често от спящите нормално. Цялата всекидневна рутина – от ставането сутрин до лягането вечер, е огромен стрес за организма. И нощта е времето за възстановяване. Ако времето за отдих е недостатъчно, организмът отслабва и не може да се защитава от патогените.

Какво да правим

Старайте се да лягате и да заспивате по едно и също време и в делник, и в празник. Това ще нормализира циркадните ритми – вашия биологичен часовник. Включвайте в менюто си продукти, богати на магнезий, нужен за изработка на хормона на съня мелатонин. Старайте се да ядете повече ядки, спанак и бобови растения, за да сте сутрин бодри и отпочинали.

Преди сън винаги проветрявайте спалнята. Даже навън да е люта зима. 20 минути няма да охладят стаята, затова пък ще осигурят кислорода, нужен за здрав сън.

Контрол на стреса

Хормонът на стреса кортизол е един от основните врагове на здравата имунна система. За борба със стресовите ситуации организмът изразходва огромни сили, поради което отслабва и не успява да се пребори с вирусите. Естествено, съвсем да спрете да нервничите е невъзможно, но има няколко неща, които значително подобряват ситуацията.

Какво да правим

Старайте се да се намирате тук и сега. Ние сме склонни да изразходваме много енергия за преживяването на минали неуспехи и тревоги за възможни неуспехи в бъдеще. Този навик е вреден не само за психическото, но и за физическото здраве. Умението да се фокусираме върху настоящето доста намалява нивото на стреса, което се отразява благотворно на целия организъм. Отлично помагат за справяне със стреса медитация, йога и различни дихателни практики. Добре е да пиете и билкови чайове – тези от лайка, ехинацея и пасифлора доказано намаляват нивото на стреса, укрепват имунитета и благодарение на съдържащите се в тях антиоксиданти забавят стареенето.

Активност

Движението е живот (в буквалния смисъл). Много изследвания са потвърдили връзката на високия имунитет и активния начин на живот. Редовните физически натоварвания (в разумни граници, без изтощителни тренировки до припадък) стимулират изработката на Т-клетки, нашите главни защитници от вирусите. Освен това спортът помага да намалите нивата на стресовия хормон кортизол, който значително повишава риска от вирусни заболявания.

Какво да правим

Ако тренирате на закрито, не се претоварвайте с кардио и силови тренировки. Ако тренировката не е съобразена с вашето ниво на физическа подготовка, то тя не само че няма да е от полза, но и може да ви навреди.

Отделяйте поне 30-40 минути на ден за разходка. Ходенето пеша е недооценена физическа активност. Помага да държите мускулите си в тонус, осигурява безопасно кардио натоварване и успокоява.

Ако работата ви е свързана с дълго седене на стол пред компютъра, създайте си навик всеки час да се откъсвате за 5 минути от монитора и да правите няколко обиколки на стаята. Зарежда с енергия и раздвижва мускулатурата.

Spread the love
More from Ваня Шекерова
Лилия Маравиля: Как се ражда актриса
От втория път кандидатстване в НАТФИЗ формално и от каляване на характера...
Read More
0 replies on “Теория и практика на профилактиката”