В меката, подранило пролетна вечер на 28 февруари 1957 г. в хотел Ambassador в Лос Анджелис се провежда 14-ата поред церемония по раздаване на наградите „Златен Глобус“. В залата цари приятно оживление, а зад кулисите нервно пристъпва младо момиче на име Вики Дуган, модел и начинаеща актриса – всеки момент трябва да излезе на сцената, за да връчи наградата за най-добра поддържаща роля на Ърл Холиман във филма The Rainmaker. Облечена е в розова сатенена рокля с дълбоко изрязан гръб, а на раменете си носи наметка от норка.
Секунди преди да излезе Вики осъзнава, че няма как едновременно да връчи наградата, да се ръкува с Холиман и да придържа наметката си. Затова просто я оставя да се свлече, докато бавно се качва на сцената, разкривайки изваяния си гръб в цялата му красота.
От този момент нататък гърбът на Вики (и неговото продължение) изгрява на страниците на таблоидите и списанията, журналистите ѝ лепват прозвището Гърба (The Back), а кариерата ѝ тръгва нагоре. През юни същата година се появява на корицата на Playboy и предизвиква бурни овации, както и завистта на вече наложили се секссимволи като Джейн Менсфийлд, За За Габор и Мами ван Дорен. Говори се дори, че ѝ е отказана покана за парти на друга холивудска звезда, тъй като тоалетите ѝ привличат прекалено много внимание.
50-те са епохата на пищните фигури и големите гърди, насочени като оръжия в остри, bullet bra сутиени, на Мерилин Монро и Джейн Менсфийлд. Вики Дуган, за съжаление, не е надарена с бюст, макар да има красиво лице. Вместо да се окайва за този свой, условно казано, недостатък, тя прави нещо друго – насочва фокуса върху задния си изглед. Нещо, което десетилетия по-късно правят Дженифър Лопес и Ким Кардашиян, но нетолкова елегантно.
„Но какво друго можех да направя, като имах толкова малки гърди?”
Родена през 1929 г. в Бруклин с името Идит Тукър, Вики Дуган започва кариерата си на модел много рано, едва 11-годишна. На 16 вече е спечелила няколко конкурса за красота и е популярна в модните кръгове. На 17 се омъжва за Уилям Саймънс, собственик на фотостудиото, в което се снима. Развежда се 4 години по-късно, малко след раждането на дъщеря си. Кратък е и вторият ѝ брак с бившия футболист Джим Суийни, от когото също има дъщеря. Междувременно излиза с някои от най-желаните мъже на 50-те – Бари Голдуотър, Мики Руни, Хенри Фонда, Франк Синатра и Глен Форд.
В началото на 50-те Вики Дуган се снима в няколко големи рекламни кампании, получава и първата си главна роля в приключенския филм Back from Eternity на Джон Фароу. Повратен момент в кариерата ѝ обаче е запознанството с публициста Милтън Вайс. Негова е блестящата идея да я облича в рокли с дълбоко изрязан гръб и по този начин да я открои сред морето от хубавици с пищни пазви. Тя се появява на корицата на Life, а след онази паметна вечер в хотел Ambassador привлича вниманието и на Хю Хефнър, който я кани в Playboy. Следват корици на Harper’s Bazaar, Seventeen и Collier’s, рекламни кампании на Maybelline, Cutex и Charmin, както и няколко роли в киното, а групата The Limeliters ѝ посвещава песен.
Изящните извивки на Вики служат за прототип на Джесика Рабит
За жалост, кариерата на Вики Дуган угасва така бързо, както и пламва. Идват 60-те, а с тях се променя и идеалът за красота. Вече се търсят модели с излъчването на недохранено дете – като Туиги, и Вики с нейните форми на цигулка постепенно е изтласкана в трета глуха. На всичкото отгоре има дързостта да отказва неприличните предложения на режисьори и продуценти, които в крайна сметка дават ролите на други, по-отзивчиви актриси. За да може да издържа себе си и двете си дъщери, Дуган работи какво ли не – фоторепортер, танцьорка, хостеса, дистрибутор на козметика. Името ѝ се чува отново чак през 80-те – счита се, че тя е основният прототип на образа на Джесика Рабит от филма на Робърт Земекис Who Framed Roger Rabbit, най-сексапилната анимационна героиня на всички времена.
Гърбът си е гръб и на 80 (Снимка: Imeh Akpanudosen/Getty Images)
Днес 94-годишната Вики Дуган, междувременно върнала истинското си име Идит Тукър, живее в дом за възрастни хора в Бевърли Хилс. Не поддържа контакт с дъщерите си и рядко напуска жилището си. Написала е мемоарите си, които се надява скоро да публикува. Връщайки се назад в спомените си, казва, че Гърба е просто роля, а не истинската ѝ същност. „Дори не ми беше хрумвало, че гърбът може да бъде толкова секси – споделя тя. И после закачливо добавя: – Но какво друго можех да направя, като имах толкова малки гърди!“