Визионерът Кристиан Диор

Вече 74 години свързваме марката Dior с изумителна елегантност и изключителен лукс. Знаем ли обаче достатъчно за гения, променил света на модата?

Началото

Кристиан Диор е роден през 1905 г. в Гранвил, крайбрежен град в Нормандия. Той е едно от петте деца на заможен производител на торове. Когато е на 5 години, семейството му се мести в Париж.

От малък Кристиан проявява артистичните си наклонности и се увлича от мода, макар родителите му да са избрали за него кариерата на дипломат. Той продава на улицата свои модни скици, за да изкара джобни пари, а след завършване на училище работи в малка художествена галерия, купена от баща му.

През 1929 г. Кристиан Диор е принуден да затвори галерията заради фалита на баща си. Започва работа при модния дизайнер Робер Пиге, където остава до присъединяването си към армията през 1940 г. След като приключва със службата през 1942 г., работи в модната къща на Пиер Лелонг, където е главен дизайнер заедно с друга бъдеща звезда – Пиер Балмен. По време на войната Лелонг подобно на други модни ателиета облича жените на нацистките офицери и на френските колаборационисти. Това е начин модната индустрия да оцелее въпреки политическите сътресения.

По същото време по-младата сестра на Диор – Катрин, се присъединява към Съпротивата, което води до залавянето й от Гестапо и изпращането й в концлагера „Равенсбрюк”. Тя обаче оцелява и е освободена през 1945 г., а през 1947-а Кристиан нарича в нейна чест дебютния си аромат Miss Dior.

Революцията New Look

На 16 декември 1946 г. Кристиан Диор основава собствена модна къща със съдействието на магната Марсел Бусак, собственик на фабрика за памучни платове. Официално обаче за година на основаването  се счита 1947-а, тъй като тогава модната къща представя първата си колекция. Тя включва 90 модела и първоначално носи името Corolle (венчелистче), но бързо е прекръстена на New Look от легендарния главен редактор на Harper’s Bazaar Кармел Сноу.

Тази колекция става емблематична за Диор. За разлика от аскетичната мода по времето на войната той предлага един по-богат и витален силует с разкроена пола до средата на прасеца, подчертана талия и пищен бюст. Първоначално колекцията не е приета особено добре – жените не харесват дължината, която покрива краката (заради наложените от войната ограничения върху платовете това не е било обичайно за периода). Други пък го обвиняват в разхищение заради количествата плат, които използва, за да постигне този „разцъфнал“ силует. Постепенно обаче недоволствата стихват, New Look ознаменува края на тежките военни времена и прави революция в модата, а Париж се превръща в световна модна столица.

Скоро поръчките заваляват. Сред клиентите на Диор са звезди като Рита Хейуърт и Марго Фонтейн. Той е поканен да представи колекцията си и пред британското кралско семейство, макар че Джордж V забранява на принцесите Елизабет и Маргарет да носят New Look, за да не дават „лош пример”.

Интересен факт е, че Кристиан Диор е много суеверен – и то все повече с напредването на възрастта. Във всяка от колекциите му има по едно палто, кръстено на родното му място – Гранвил; поне един от моделите носи букет от любимите му цветя – момини сълзи; никога не започва шоу, преди да се е консултирал с личната си гадателка.

През ноември 1948 г. Диор стъпва на американска земя и открива бутик в Ню Йорк. Същата година пуска и първия си парфюм – Miss Dior, последван от Diorama.

Кристиан Диор е и първият дизайнер, който си дава сметка за важността на аксесоарите. New Look не би бил завършен без подходящите обувки, ръкавици и шапки. И макар че в началото дизайнерът търпи критики заради „поевтиняването“ на марката, неговите аксесоари бързо разнасят славата и името му по целия свят, а този ход му носи големи печалби.

Spread the love
Публикувано от
Още от Дона Делова

Светлина, повече светлина!

Какво е светлинна терапия и може ли да ни помогне срещу депресията...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ