Грабващ, провокативен и дори скандален – на пръв поглед между характерния стил на френския фотограф Ги Бурден и спокойния прагматичен минимализъм на италианския дизайнер Джорджо Армани няма нищо общо. И все пак нещо силно обединява двамата творци според Армани, който задочно кани Бурден да му гостува с голяма изложба в неговия музей Armani/Silos в Милано. „Бурден не следваше тълпата, не правеше компромиси и аз напълно се идентифицирам с това. Не вярвам, че има друг начин да оставиш следа в колективното въображение“, казва Джорджо Армани.
„Криминалният” фотограф Ги Бурден
Роденият в Париж Ги Бурден (1928-1991) започва кариерата си като художник, а в началото на 50-те години става самоук фотограф. В резултат на дългогодишното си приятелство с Ман Рей, с когото се запознава през 1951 г., той незабавно развива уникален личен стил, пропит със сюрреалистични препратки и атмосфери. През 1954 г. Ги Бурден става един от любимите фотографи на френския Vogue. Сътрудничеството им продължава 30 години, през които той снима енигматични, сюрреалистични и провокативни репортажи. Бурден създава фотосесии и рекламни кампании с впечатляваща творческа свобода. Водещ в творчеството му е именно „радикалният шик“, с който той прави своеобразна революция в модно-рекламната визия и присъствието ѝ в медиите.

Charles Jourdan, 1972©2023, The Guy Bourdin Estate
Непоколебимото му намерение е да даде приоритет на създаването на образи, а не на продукти. Живописният опит на Бурден оказва влияние върху подхода му – от щателното изучаване на цветовете до композициите, които се колебаят между абсурда и възвишеното, стимулирайки силно подсъзнанието на зрителя. В своя запазена марка той превръща хиперреалистичните ярки цветове начело с червеното, драматичния сюжет, използването на фрагменти от тела, играта между светлина и сянка, лъскавия грим на моделите.
Изложбата Guy Bourdin: Storyteller в пространството Armani/Silos отдаде почит на творчеството на френския фотограф. Представени бяха неговите композиционни и повествователни идеи, включително и извън рамките на провокацията, с която винаги се е свързвала работата му. Подобно на режисьора Алфред Хичкок и художника Едуард Хопър, на които се е възхищавал, Ги Бурден е „разказвач на истории, способен да кондензира цели романи, обикновено криминални или ноар, в един-единствен кадър“, казват домакините на изложбата.

Armani Silos-Guy Bourdin, Storyteller, Courtesy of Giorgio Armani
Armani/Silos и Guy Bourdin Estate са подбрали 100 фотографии, включващи както емблематични, така и по-малко известни кадри. Двайсет и една черно-бели фотографии показват колко непосредствена е изразителната способност на Бурден дори при най-простите контрасти. Един от разделите изследва любовта на фотографа към киното, което е и централен елемент в творчеството му. Някои от неговите рекламни кампании наподобяват криминални сцени или полицейски преследвания, вдъхновени от Алфред Хичкок и темата за „мистериозния сюжет“. „Тази изложба е поредно потвърждение за намерението ми да превърна Armani/Silos в център на съвременната фотографска култура, включващ всичко, свързано със света на Armani, както и неща, които не биха могли да бъдат по-далеч от него“, казва Джорджо Армани.
Armani от игла до конец
На 30 април 2015 г. по случай честванията на 40-годишнината от началото на своята кариера Джорджо Армани открива музея Armani/Silos на Via Bergognone 40 в Милано. „Живото“ отворено за обществеността пространство показва професионалния опит на Джорджо Армани и разкрива богатото наследство на неговия стил.
Според него това е място, в което се проектира бъдещето, както и витрина за нови нагласи и начин на живот, които улавят променящите се времена и култури. Armani/Silos се намира в сграда, която първоначално е била зърнохранилище на голяма международна компания. „Реших да я нарека „Силози“, защото в тази сграда се е съхранявала храна, която, разбира се, е от съществено значение за живота. За мен дрехите също са част от живота, както и храната“, обяснява Джорджо Армани.

Giorgio Armani – Courtesy of Giorgio Armani
След обновяването построената през 1950 г. сграда е с площ около 4500 кв.м на четири нива. Дизайнерът сам е замислил и ръководил реконструкцията. Стремежът към простота, предпочитанието към правилни геометрични форми и желанието за ред и строгост са довели до създаването на трезва и в същото време монументална сграда. Противопоставяйки се на днешната тенденция в архитектурата за по-сложна естетика, Джорджо Армани умишлено се стреми да постигне рационална форма. Пространствата демонстрират уважение към оригиналната архитектура, вследствие на което е запазена необичайната оригинална форма на сградата. А тя напомня на пчелен кошер – метафора на трудолюбието и творческия динамизъм на модния бранд. В стремежа си към простота дизайнерът е премахнал излишните орнаменти.
Единственият декоративен елемент, който отличава проекта, е подобната на корона редица от прозорци по целия периметър на сградата.
Отвътре Armani/Silos е организирано като базилика: отворено пространство на четири етажа. Таваните са боядисани в черно в контраст със сивите циментови подове. Централното стълбище свързва четирите нива и организира изложбения маршрут. Освен изложбени площи има също магазин за сувенири и кафене. Тук се помещава и дигиталният архив със скици, технически чертежи и материали за колекциите prêt-à-porter Giorgio Armani и couture Giorgio Armani Privé. Предназначен е за изследователи и почитатели, които искат да научат повече за работата и стила на дизайнера. Разположен на последния етаж, архивът е отворен за консултации и разполага със специално разработена система за каталогизиране, маси със сензорни екрани, зона за прожектиране.
Постоянната експозиция, обхващаща трите етажа на сградата, проследява творчеството на дизайнера от 1980 г. до наши дни с подбор от около 400 тоалета и 200 аксесоара. Androgino/Androgynous на първия етаж разказва за есенцията на стила на Армани, съчетаващ простота и прецизност. Etnie/Ethnicities на втория етаж напомня за далечни култури и страни, които са разпалили въображението на дизайнера. Най-отгоре Stars съпреживява блясъка на холивудските нощи и разказва за дълбоката връзка на Джорджо Армани със света на киното и шоубизнеса.
„Създаването на Armani/Silos, изборът какво и как да се изложи, фокусирането върху темите, които най-добре представят нашия начин на мислене и стил – всичко това ми помогна да погледна назад към 40-годишната си кариера по един страстен, но и балансиран начин. Защото модата, която сякаш иска да живее в едно вечно настояще, трябва да се замисли за себе си и за своите корени, за да посрещне бъдещето. Чрез този процес на размисъл виждаме как модата съпътства и често изпреварва важни социални промени. Да си спомним за това какви сме били в миналото, може да ни помогне да разберем какви можем да бъдем в бъдеще“, казва Армани.