Тайните на бялата тениска, които искаш да знаеш

Каква е разликата между тази за 10 и тази за 500 лв. Отговорите търсим тук

Сигурно сте се питали поне веднъж защо една обикновена бяла тениска струва няколко лева, но ако е дизайнерска, цената ѝ скача десетки пъти. Кое определя стойността ѝ – дали плащаме единствено заради марката, или има нещо повече от това?

Всъщност много фактори оказват влияние върху формирането на крайната цена и за повечето от тях ние като потребители не се замисляме. Всичко – от вида на тъканта през производствения процес, та до брандинга – има значение. Как да разберем за какво точно плащаме и дали си струва парите?

Отговорите невинаги са прости, затова нека видим какво казват експертите.

Да започнем с плата

Материята е най-големият производствен разход. Да вземем например памука, основния материал за изработка на тениски. По-високият клас памучно трико струва повече от по-ниския. А класът се определя от дължината на щапела, т.е. на всяка малка отделна фибра от влакното. Колкото по-дълги са фибрите, толкова по-гладка ще е тъканта. Обратно, по-късите фибри дават повече текстура и платът стои по-грапав.

От значение е и сортът памук, както и мястото на отглеждането му. Ако се добавят нишки еластан за запазване формата на дрехата, това също оскъпява допълнително.

Още един разход при производството на плата са техниките, наречени кардиране и пениране. Кардирането е процес, при който се разрошват влакната, преди да се пресучат на нишка. Кардираната тъкан е по-мъхеста и мека, с по-голяма способност за задържане на топлината. При пенирането пък се премахват по-късите и чупливи влакна чрез изрязване. По този начин пенираният памук е с по-мека и гладка структура, освен това е по-здрав и по-малко податлив на степване и разнищване.

Ако памукът е 100% органичен, това допълнително ще повиши цената. От друга страна, ако има примеси на синтетични влакна като полиестер, платът ще е по-евтин. Не е задължително дизайнерската тениска да е произведена от най-скъпия памук, но ако цената е много ниска, със сигурност качеството няма как да е добро.

Следва производството

Както разходите за работна ръка, така и мястото на производство оказват влияние върху цената. Масовите брандове конфекция от рода на H&M и Forever 21 изнасят производството си в страни от Третия свят като Бангладеш например, където заплатите са в пъти по-ниски от тези в САЩ.

Икономията от мащаба също играе роля. Това ще рече, че ако компанията произведе 10 000 тениски, разходите за производство ще са значително по-ниски, отколкото ако произведе само 10.

Мястото на производство влияе както на транспортните разходи, така и на вносните мита в зависимост от това какви търговски споразумения има страната производител със страната вносител.

И, разбира се, маркетингът

Какъвто е случаят с много продукти от модната и козметичната индустрия, и тук плащате за името. Когато си купувате тениска от масов бранд, просто си купувате тениска. Но ако тя е дизайнерска, вече сте склонни да платите 10 пъти повече заради престижа и статута. Всеки бранд има своя собствена ценова политика – някои предпочитат да продават добро качество на приемлива цена, при други високите цени играят ролята на маркер за висока класа.

Това означава ли, че високата цена винаги си заслужава

Не непременно. В някои случаи тениска за 100 или 200 лв. си струва цената – ако компанията прилага екологични и устойчиви технологии за производство на ограничени партиди дрехи, не използва евтина работна ръка от Третия свят и оставя малък екологичен отпечатък, то нейните продукти със сигурност ще струват повече, тъй като и производствените разходи ще са по-високи. Но в други случаи срещу тези пари може да получите нещо, което изглежда като тениска за 10 лв., произведена в Бангладеш или Индия. Няма общо правило. Възможно е скъп бранд да произвежда и да продава нискокачествен продукт, както и обратното – да намерите качествен продукт на поносими цени.

Все пак ако клиентите държат да получат качествена дреха, която няма да се разпадне след първото пране, а ще запази формата и цвета си дълго време, по-разумно е да инвестират в продукт с по-висока цена. Освен това когато купуват стока, произведена по етични стандарти, без замърсяване на природата и без експлоатация на работна ръка, те подпомагат компаниите, които работят по този начин, и им позволяват да продължат да го правят.

Разбира се, невинаги е лесно да се прецени от пръв поглед дали една скъпа тениска е по-качествена от по-евтината, но едно малко проучване в интернет на популярните брандове и техните производствени практики би помогнало на клиента да се ориентира. Има и определени белези, по които качественият продукт си личи. Например когато държите тениската срещу светлината, по-качествената тъкан е много по-равномерна, без по-плътни и по-рехави петна; освен това тя е и по-гладка и мека на пипане. Това са базисните неща, които трябва да знаете, а оттам нататък е въпрос на личен избор.

Spread the love
Публикувано от
Още от Надя Костова

DIVA! Home office

С известно закъснение новият брой на DIVA! вече е тук, готов да...
ПРОЧЕТИ ПОВЕЧЕ